مرکز ملی فرش در جستجوی بازارهای جدید برای فرش ایرانی

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: این مرکز با انجام سلیقه‌یابی، به دنبال تولید فرش‌هایی منطبق با فرهنگ و سلیقه هر یک از این کشورها هستیم تا تقاضا برای فرش ایرانی را بالاتر ببریم.

به گزارش ایمنا، فرح‌ناز رافع اظهار کرد: گشایش‌های احتمالی سیاسی و اقتصادی ناشی از تحولات بین‌المللی، می‌تواند به جهش صادراتی فرش دستباف منجر شود.

وی یادآور شد: از دو سال پیش و با اعمال دور تازه تحریم‌ها علیه کشورمان، فرش دستباف نیز یکی از اقلامی بود که با محدودیت‌هایی در بازارهای جهانی مواجه شد.

رافع خاطرنشان‌کرد: اکنون برنامه‌های گسترش بازاریابی به‌ویژه در کشورهای همسایه و منطقه اوراسیا در دستور کار این مرکز است.

وی، همچنین از برنامه‌ریزی برای ثبت نشان تجاری و علامت تأیید برای فرش دستباف خبر داد که به این منظور، اقدامات مشترکی با سازمان مالکیت معنوی و سازمان مدیریت صنعتی در دستور کار است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: این مرکز با تبدیل تهدید تحریم به فرصت، در دو سال گذشته گام‌هایی به منظور ارتقای داخلی‌سازی زنجیره تأمین مواد اولیه این هنر- صنعت برداشت.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ سال بر تولید مواد اولیه این هنر- صنعت تلاشی نشده و نظارتی بر فروش مواد اولیه آن وجود نداشته است، یادآوری‌کرد: فرش یک کالای ایرانی است، اما ابریشم، موارد رنگ‌زا و در برخی موارد پشم مورد نیاز آن از خارج تأمین می‌شود.

رافع، به برنامه‌ریزی برای ایجاد زنجیره کامل تولید مواد اولیه فرش اشاره کرد و افزود: این طرح برای نخستین بار پس از چهار دهه به صورت نمونه و پایلوت در استان گلستان کلید خورده است.

رئیس مرکز ملی فرش ادامه داد: به این ترتیب مباحث نوغان‌داری، نخ‌ریسی نخ ابریشم و پشم (از اصلاح نژاد دام گرفته تا تهیه پشم، پشم‌چینی، رنگ‌رزی و تأمین سایر مواد اولیه) در استان گلستان اجرا خواهد شد و در سایر استان‌ها نیز به فراخور زیست‌بوم خاص همان استان می‌توان زنجیره ناقصی از تولید مواد اولیه را داشت.

منبع: ایرنا

کد خبر 468613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.