موفقیت کارزار "دست یار" برای تحقق آرزوی محیط‌بان گتوندی

ترور یک محیط‌بان در دماوند تا موفقیت کارزار مردمی "دست یار" برای تحقق آرزوی محیط بان گتوندی که فروردین امسال در حمله شکارچیان مسلح پای خود را از دست داد از جمله خبرهای تلخ و شیرین هفته سوم دی ماه بود که جزئیات آن ها در بسته محیط زیست ایمنا می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، «کمپین دست‌یار» که با هدف خرید پای مصنوعی هوشمند برای محیط‌بان گتوند در خوزستان، از چهار ماه پیش راه‌اندازی شده بود، موفق شد با جمع‌آوری ۱۵ میلیارد ریال پایان این کارزار را جشن بگیرد.

سید امین هادی‌پور، محیط‌بان گتوند، شب گذشته در صفحه اینستاگرام خود، موفقیت کمپین دست یار در جمع آوری ۱۵ میلیارد ریال از محل کمک‌های دوستداران محیط زیست را اعلام کرد. این محیط‌بان فروردین ماه امسال با شلیک گلوله شکارچیان غیرمجاز، مصدوم و پای خود را از دست داده بود.

ماجرا از این قرار است که شب ٢٦ فروردین‌ماه امسال چهار مرد نقابدار که گفته می‌شود شکارچیان غیرمجاز بوده‌اند، به پاسگاه محیط بانی در نزدیکی روستای دو پیران گتوند حمله کردند و پس از مضروب کردن سید امین هادی‌پور محیط‌بان ٣٧ ساله که در کانکس تنها بود، متواری شدند؛ بعد از درمان ناموفق، پزشکان به ناچار پای این محیط‌بان را از زانو قطع کردند.

دوستداران محیط زیست از حدود چهار ماه پیش پویشی برای حمایت از محیط‌بان سید امین هادی‌پور و خرید پای مصنوعی هوشمند راه‌اندازی کردند. کمپین "دست یار" با ایده جمع‌آوری کمک‌های یکصد هزار ریالی و معرفی به سه نفر به راه افتاد و هزاران نفر از فعالان محیط زیست کشور را با خود همراه کرد.

توضیح فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در مورد ترور محیط‌بان دماوند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در مورد ترور محیط‌بان پیشکسوت دماوندی گفت: قاتل یا قاتلان هنوز شناسایی نشده‌اند و باید اجازه داد پلیس با انجام اقدامات تخصصی پرونده را به جلو ببرد و امیدواریم بتوانند در کوتاه‌ترین زمان قاتل یا قاتلان را شناسایی کنند.

جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در تشریح جزئیات ترور عباس میرزاکریمی، رئیس سابق اداره محیط زیست و محیط‌بان پیشکسوت دماوند، گفت: ایشان شب گذشته از جابان به سمت دماوند حرکت می‌کرد که در جابان هدف تیراندازی قرار گرفت، البته زنده بود و به سرعت به بیمارستان دماوند منتقل شد، اما به دلیل شدت جراحات جان سپرد.

وی ادامه داد: پیگیری‌های لازم توسط دستگاه‌های قضائی، امنیتی و انتظامی انجام و پرونده با نظارت دادستان دماوند تشکیل شد و دادستان هم در گفت وگویی اظهار کرد که در حال حاضر مظنونانی مطرح هستند، اما هنوز هیچ اظهارنظری مطرح نشده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست افزود: البته مدتی پیش آقای میرزاکریمی توسط شخصی تهدید شده و مشخصات شخص را به دستگاه‌های انتظامی اعلام کرده بود.

محبت خانی افزود: با قاطعیت نمی‌توان گفت مظنون اصلی آن شخص بوده هر چند خانواده آقای میرزاکریمی عنوان کردند که ممکن است ترور به دست آن شخص انجام شده باشد اما باید اجازه داد پلیس با انجام اقدامات تخصصی پرونده را به جلو ببرد و امیدواریم بتوانند در کوتاه‌ترین زمان قاتل یا قاتلان این محیط‌بان کهنه کار و پیشکسوت را شناسایی کنند.

پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری عربستان؛ شهر بدون دود و خودرو

محمدبن سلمان، ولیعهد سعودی روز یکشنبه، دهم ژانویه از راه‌اندازی پروژه «لاین» به عنوان شهر بدون خودرو و کربن در عربستان خبر داد.

این پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری بناست با تاکید بر مفهوم آینده‌نگری و نزدیک شدن این کشور نفتی به مقوله‌های محیط زیستی و انرژی‌های پایدار ساخته شود. محل اجرای این پروژه که سال‌هاست مقام‌های سعودی از آن سخن می‌گویند در شمال غربی این کشور در سواحل دریای سرخ در استان تبوک است.

ساخت این شهر در سه ماهه اول سال جاری میلادی و با بودجه مصوب از صندوق سرمایه‌گذاری عمومی کلید خواهد خورد. شهری با مساحت معادل ۱۷۰ کیلومتر مربع که ۹۵ درصد انرژی مصرفی آن تجدیدپذیر است و در آن خبری از خودرو، کربن و گازهای گلخانه‌ای نیست.

در بیانیه پروژه نئوم آمده: این شهر از خدماتی مانند مدرسه، مراکز بهداشتی و فضاهای سبز و همچنین حمل ونقل عمومی پرسرعت برخوردار خواهد بود.» هوش مصنوعی نقشی اساسی در طراحی این شهر بازی می‌کند. این شهر همچنین با ۱۰۰ درصد انرژی پاک اداره خواهد شد.

شهر "لاین" یک میلیون نفر جمعیت خواهد داشت. این پروژه قرار است ۳۸۰ هزار شغل ایجاد کرده و در عین حال پیش بینی شده تا سال ۲۰۳۰ بتواند ۴۸ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی پادشاهی عربستان کمک کند.

آلودگی هوا عامل یک سوم مرگ ناشی از کرونا

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، آلودگی هوا عامل حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد موارد مرگ ناشی از کووید - ۱۹ در مناطق مختلف دنیا بوده است.

دکتر محمدصادق حسنوند در این باره اظهار کرد: یافته‌های مطالعات متعددی نشان داده است مواجهه بلند مدت با آلودگی هوا سبب افزایش خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از بیماری کرونا می‌شود.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر مواجهه با آلودگی هوا سبب ابتلاء به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر افزایش فشار خون، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی می‌شود و در نتیجه این بیماری‌های زمینه‌ای آسیب‌پذیری در برابر کووید - ۱۹ را بیشتر می‌کند.

حسنوند خاطرنشان کرد: شاید یکی از دلایل بالا بودن میزان موارد مرگ ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ در کشور، مواجهه با سطوح بالای آلودگی هوا باشد.

وی تاکید کرد: در نهایت برای آنکه تاب‌آوری ما در آینده نسبت به بیماری‌های تنفسی مانند کووید ۱۹ بیشتر شود، راهی جز کاهش آلودگی هوا نداریم.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا گفت: هر چه مقادیر آلودگی هوا در کشور کمتر باشد، میزان آسیب‌پذیری ما نسبت به بیماری‌های تنفسی و قلبی عروقی هم کمتر و تاب آوری ما بیشتر می‌شود.

وی افزود: نباید فراموش کرد محققان برای کرونا واکسن تهیه کردند اما آلودگی هوا واکسن ندارد و چاره‌ای جز کاهش انتشار آلاینده‌های هوا و بهبود کیفیت هوا نداریم. از این طریق می‌توان تاب آوری جامعه را نسبت به همه‌گیری‌های آینده افزایش و سطح آسیب‌پذیری را کاهش داد.

کد خبر 468605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.