۱۰ ماده غذایی که  برای تقویت سیستم ایمنی بدن معجزه می‌کند

عادت‌های نامناسب تغذیه‌ای در شرایط کرونا، کیوی انبار ویتامین C و پروتئاز، معجزه ۱۰ ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، آشنایی با خواص سنجد و عوارض خوردن غذای چرب را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوایند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به عادت‌های نامناسب تغذیه‌ای در زمان ماندن در خانه در شرایط کرونا، اظهار کرد: عادت‌های نامناسب تغذیه‌ای زمینه بروز اضافه وزن و چاقی در شرایط کرونا است.

منیره امینیان با بیان اینکه اضافه وزن و چاقی یکی از عوارض احتمالی در خانه ماندن و بی تحرکی است، اضافه کرد: ابتلاء به چاقی می‌تواند زمینه ساز بیماری‌های دیگر همچون دیابت و افزایش فشار خون شود و این در حالی است که نتایج مطالعات نشان داده است که چاقی با تضعیف عملکرد سیستم ایمنی بدن، می‌تواند خطر ابتلاء به کرونا را نیز افزایش دهد.

وی تصریح کرد: برخی رفتارها و شرایط جدید در زمان ماندن در منزل، در صورت عدم پیروی از اصول تغذیه مناسب و تحرک کافی می‌تواند سلامت ما را تهدید کند و زمینه ابتلاء به اضافه وزن و چاقی را فراهم کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ادامه داد: سفارش فست فود از رستوران‌های بیرون بر و مصرف زیاد فست فودها که حاوی مقادیر زیادی نمک و چربی هستند و علاوه بر تحریک سیستم ایمنی بدن سبب بروز اضافه وزن و چاقی نیز می‌شوند.

منیره امینیان، تاکید کرد: برخی رفتارها و شرایط جدید در زمان ماندن در منزل، در صورت عدم پیروی از اصول تغذیه مناسب و تحرک کافی می‌تواند سلامت ما را تهدید کند و زمینه ابتلاء به اضافه وزن و چاقی را فراهم کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: سفارش فست فود از رستوران‌های بیرون بر و مصرف زیاد فست فودها که حاوی مقادیر زیادی نمک و چربی هستند و علاوه بر تحریک سیستم ایمنی بدن سبب بروز اضافه وزن و چاقی نیز می‌شوند.

آشنایی با خواص سنجد

سنجد یکی از میوه‌های بسیار مفید است که طبع خشک و سردی دارد. این میوه پر خاصیت از زمان‌های بسیار قدیم توسط ایرانیان مصرف می‌شود و در اعیاد سنتی جایگاه خاصی بر سر سفره‌های پذیرایی داشته است.

مطالعات مختلف تأثیر عصاره سنجد در درمان درد و التهاب را نشان داده است. فلاونوئیدهای موجود در سنجد نقش اصلی این درمان را بر عهده دارند. عصاره زیتون در بهبود و کاهش درد و التهاب استئوآرتریت زانو در زنان تأثیر قابل توجهی داشته است.

به طور کلی مهمترین کاربرد پزشکی این میوه، تأثیر ضد درد آن است. به همین دلیل برای افرادی که دچار نرمی استخوان و پوکی استخوان هستند، بسیار مفید می‌باشد. سنجد سرشار از ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، گلودرد، سرفه و تب مفید است.

خاصیت ضد درد و التهاب سنجد ثابت شده است، علاوه بر این سنجد یک دیورتیک طبیعی است که با پاکسازی و سم زدایی کلیه‌ها به درمان سنگ کلیه کمک می‌کند. عصاره موجود در سنجد با جلوگیری از رشد باکتری‌ها، آنها را متوقف می‌سازد. زیرا این عصاره تأثیر آنتی بیوتیکی دارد.

خاصیت ضدالتهابی قوی در سنجد، به عنوان یک دیورتیک قوی و طبیعی عمل می‌کند و با پاکسازی و سم زدایی کبد در درمان بیماری‌های کبدی از جمله ورم کبد و کبد چرب مؤثر است. عصاره سنجد در داروهای قارچی به یک بهبود دهنده زخم معروف است. علاوه بر خاصیت درمانی کاهش دهنده التهاب، قابلیت بهبود و درمان زخم نیز از مهمترین خواص سنجد محسوب می‌شود. عصاره میوه سنجد در بسته شدن سریع محل زخم به خوبی تأثیر می‌گذارد.

مطالعات مختلف نشان داده است که عصاره سنجد مانند داروی دیازپام عمل می‌کند و موجب آرامش بدن می‌شود. ویتامین C بسیار و آنتی اکسیدان های موجود در سنجد موجب افزایش کلاژن می‌شود و در نتیجه به کاهش چین و چروک پوست و جوان سازی آن کمک می‌کند.

برای تقویت موها و افزایش ضخامت آن، برگ‌های سنجد را در روغن زیتون بجوشانید به طوری که برگ‌ها نرم و له شوند و سپس از این روغن برای ماساژ پوست سر استفاده کنید. سنجده پخته شده در روغن زیتون برای رفع درد مفاصل، رفع خارش پوست و افزایش رشد موها مؤثر است.

سنجد فیبر بسیاری دارد به همین دلیل با مصرف آن، اشتها کمتر شده و از پر خوری جلوگیری می‌نماید. در نتیجه در کاهش وزن و لاغری مؤثر است. افرادی که از بیماری‌های قلب و عروقی رنج می‌برند می‌توانند با مشورت پزشک خود، از خواص مصرف سنجد بهره مند شوند.

محققان با آزمایشات خود اثبات کرده‌اند که عصاره برگ سنجد در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از کروم، از موش‌ها محافظت می‌کند. این عصاره با ترکیبات شیمیایی خود از سلول‌های موش محافظت می‌نماید و با تولید رادیکال‌های آزاد، استرس را برطرف می‌کند.

مکانیسم مهار صفرا در سنجد باعث می‌شود که معده تقویت شده و از بروز تهوع و استفراغ جلوگیری می‌کند. افرادی که دچار حالت تهوع صبحگاهی هستند و مزه دهان آنها تلخ است مانند افراد صفراوی با مزاج گرم و خشک، بهتر است پس از بیدار شدن از خواب دو تا سه عدد سنجد مصرف کنند. این خاصیت برای زنان باردار که حالت تهوع دارند بسیار مفید است. سنجد هم چنین برای رفع سموم معده و روده بسیار مناسب است.

سنجد با مزاج کودکان سازگاری بسیار دارد زیرا اطفال دارای حرارت زیاد مزاجی هستند، به جای تنقلات بی ارزش و مضر، به کودکان سنجد دهید. سنجد با دارا بودن کلسیم بسیار، باعث تقویت و بهبود رشد استخوان‌ها می‌شود. بنابراین مصرف روزانه ۲۰ تا ۵۰ عدد سنجد توسط کودکان، بسیار مفید است. علاوه بر آن، ویتامین C موجود در سنجد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان می‌شود.

عوارض خوردن غذای چرب

رژیم غذایی سرشار از غذاهای چرب با افزایش تعداد باکتری‌های ناسالم روده و کاهش تعداد باکتری‌های سالم، می‌تواند به میکروبیوم روده آسیب برساند. امروزه غذاهای چرب نه تنها در رستوران‌ها و فست فودها، بلکه در محل کار، مدارس و حتی خانه‌ها یافت می‌شود. بیشتر غذاهایی که با روغن اضافی سرخ شده یا پخته می‌شود، چرب محسوب می‌شود. این موارد اغلب کالری، چربی، نمک و کربوهیدرات تصفیه شده زیادی دارند، در حالی که حاوی فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار کمی است.

از آن جایی که غذاهای چرب حاوی مقادیر زیادی چربی است، روند خالی شدن معده را کندتر می‌کند و این به نوبه خود، باعث می‌شود که غذا زمان بیشتری در معده باشد و در نهایت باعث نفخ، حالت تهوع و درد معده شود. مصرف غذاهای چرب به باکتری‌های سالم روده و سلامت بدن آسیب می‌رساند. این مجموعه از میکروارگانیسم‌ها که میکروبیوم روده نیز نامیده می‌شود، موارد زیر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

غذای چرب باکتری‌های روده فیبر را تجزیه می‌کند تا اسیدهای چرب زنجیره کوتاه (SCFAs) تولید کنند که اثرات ضد التهابی دارد و می‌تواند در مقابل اختلالات گوارشی از بدن محافظت کنند. میکروبیوم روده با سلول‌های ایمنی ارتباط دارد تا در کنترل پاسخ بدن به عفونت‌ها کمک کند.

عدم تعادل باکتری‌های روده ممکن است در افزایش وزن نقش داشته باشد. به دلیل کالری زیاد این غذاها، خیلی زود باعث افزایش وزن می‌شود. چاقی با بسیاری از بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت، سکته مغزی و برخی سرطان‌ها همراه است. چربی‌های ترانس هنگامی ایجاد می‌شود که روغن‌های گیاهی به طور شیمیایی تغییر کنند.

غذاهای چرب تأثیرات منفی متعددی بر سلامت قلب دارد. تحقیقات ثابت کرده‌اند که خوردن غذاهای سرخ شده باعث افزایش فشار خون، کاهش کلسترول HDL (خوب) و افزایش وزن و چاقی می‌شود و همانطور که می‌دانید همه این‌ها با بیماری قلبی در ارتباط است. مصرف غذاهای چرب ممکن است با خطر ابتلاء به دیابت نوع دو مرتبط باشد. مصرف فست فود، که نه تنها شامل غذاهای چرب بلکه نوشیدنی‌های شیرین نیز است، منجر به دریافت کالری زیاد، افزایش وزن، کنترل ضعیف قند خون و افزایش التهاب می‌شود. همانطور که می‌دانید این عوامل به نوبه خود، خطر ابتلاء به دیابت نوع دو و سندرم متابولیک را افزایش می‌دهد.

مطالعاتی که روی رژیم غذایی غربی (western diet) که رژیمی سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه شده، فست فود و غذاهای چرب است، نشان می‌دهد که مصرف این غذاها با بروز جوش‌های پوستی و آکنه ارتباط دارد. یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای چرب، باعث اختلال در عملکرد مغز می‌شود. تأثیراتی نظیر افزایش وزن، فشار خون بالا و سندرم متابولیک که همه تا حدودی مرتبط با مصرف غذاهای چرب است، می‌تواند با آسیب به ساختار، بافت‌ها و فعالیت مغز همراه باشد.

کیوی انبار ویتامین C و پروتئاز

اثرات درمانی کیوی عبارت است از ضدباکتری، قابض، محرک ایمنی بدن، حشره کش، شکننده پروتئین‌ها و ضدسرطان معده، کبد و سینه میوه گیاه سرشار از ویتامین C بوده و جهت تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با سرما خوردگی نافع است. میوه گیاه به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان قوی محسوب می‌شود.

این میوه حاوی آنزیم پروتئاز بوده و در صنایع غذایی از رنده شده میوه گیاه جهت آماده سازی و ترد کردن انواع گوشت استفاده می‌شود. استفاده زیاد از میوه گیاه به صورت خوراکی می‌تواند موجب ضعف و حتی زخم معده و ایجاد ضعف عمومی شود.

۱۰ ماده غذایی که در تقویت بدن معجزه می‌کنند

در یک سال اخیر که پاندمی ویروس کرونا مردم زمین را درگیر کرده است، اهمیت تقویت سیستم ایمنی بیش از هر وقت دیگری برای مردم آشکار شده است. چیزی که ممکن است ندانید این است که خوراکی‌ها می‌توانند برای تقویت سیستم ایمنی بدن مانند دارو عمل کنند. هرچند که باید بدانید که از چه خوراکی‌هایی استفاده کنید چرا که برخی دیگر از آنها ممکن است نتیجه معکوسی روی سیستم ایمنی بدن شما بگذارند.

خوراکی‌هایی که در ادامه به آنها اشاره شده است، کمک به سزایی در فعالیت سیستم ایمنی شما دارند. سعی کنید دفعه دیگری که برای خرید می‌روید آنها را به سبد غذایی خود اضافه کنید.

زنجبیل تازه

این گیاه خاصیت ضد ویروسی و ضد التهابی دارد. اما به یاد داشته باشید که آن را تازه مصرف کنید چرا که نوع پودر شده و آسیاب شده ممکن است نسبت به گیاه تازه آن خواص کمتری داشته باشند.

سیب و پیاز

لازم نیست سیب و پیاز را باهم بخورید. اما هر دوی این مواد غذایی حاوی مقادیر بالایی از فلاونوئید کوئرستین که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد، هستند. در واقع تحقیقات نشان می‌دهد که کورستین یکی از تقویت کنندگان سیستم ایمنی است که تا به حال دست کم گرفته شده است. این ماده علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، ضد باکتری، ضد ویروس، ضد آلرژی، ضد سرطان و ضد التهاب هم است.

آلوئه ورا

شاید با خواص درمانی پوست گیاه آلوئه ورا بیشتر آشنا باشید. اما اخیراً تحقیقات نشان داده است که این گیاه به دلیل داشتن خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی قادر به افزایش ایمنی بدن هم هست. این گیاه معمولاً به مقدار کم به صورت ژل یا آب مصرف می‌شود. با این وجود به یاد داشته باشید که کودکان زیر پنج سال و زنان باردار نباید این گیاه را مصرف کنند.

ترشی یا شوری

غذاهای حاوی پروبیوتیک را در تقویت سیستم ایمنی دست کم نگیرید. پیدا کردن شور یا ترشی در هر آشپزخانه ایرانی کار سختی نیست و می‌توانید با استفاده از این مواد غذایی خوشمزه به بدن خود هم کمک کنید.

قارچ

انواع قارچ‌های دارویی حاوی پلی ساکاریدهای قدرتمندی به نام بتا گلوکان‌ها هستند که به مبارزه با التهاب و تعادل سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

جو دوسر

جو دوسر از آن دسته از مواد شیمیایی گیاهی قدرتمند و سازنده سلامتی که برای تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامتی خود به آن نیاز دارید.

تمشک

تمشک مانند همه انواع توت‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی است. این جواهر میوه‌ها حاوی مقادیر کافی کوئرستین، فلاونوئید است که از ایمنی بدن حمایت می‌کند.

شکلات تلخ

خوشحال نشوید. مفید بودن این خوراکی به این معنا نیست که می‌توانید در مصرف آن زیاده روی کنید اما باید بدانید که کاکائو حاوی همان مواد مغذی است که تمشک حاوی آنهاست. مطالعات نشان داده است که این ماده خاصیت ضد التهابی دارد و بر ایمنی بدن و سلامت روده تأثیر گذار است.

تره فرنگی

تره فرنگی حاوی آلیسین است که یک ترکیب ضد میکروبی و ضد التهاب شناخته می‌شود. باید بدانید که سیر و موسیر نیز این خاصیت را دارند و خرد کردن یا پوره کردن آنها به آزاد سازی آلیسین کمک می‌کند. تره فرنگی همچنین منبع خوبی از پرو بیوتیک های مفید برای روده است..

کد خبر 468535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.