چه کسانی در معرض افسردگی ماژور هستند؟

محققان دانشگاه کالیفرنیا، با همکاری محققان هلندی دریافتند برخی از متابولیت‌ها شاخصی برای شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به افسردگی ماژور هستند.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه خبری ساینس، افسردگی ماژور نوعی اختلال با ترکیبی از علائم شامل احساس غم یا ناامیدی، عصبانیت یا بی‌انگیزگی، از دست دادن علاقه، اختلال خواب، اضطراب، کندی یا دشواری در تفکر، تمایل به خودکشی، مشکلات جسمی غیرقابل توجیه مانند کمردرد و سردرد است.

در این تحقیقات ۴۵ داوطلب زن و ۲۳ داوطلب مرد مبتلا به این بیماری و ۵۹ داوطلب سالم به عنوان گروه کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. محققان از بیماران در حالت بهبودی نمونه خون گرفتند و وضعیت سلامت داوطلبان را به مدت دو سال و نیم تحت نظر قرار دادند. در نتیجه این مطالعه متابولیت‌هایی شناسایی شدند که امکان پیش‌بینی ابتلای مجدد بیماران به افسردگی را در طول دو سال و نیم آینده با دقت بالای ۹۰ درصد فراهم می‌کرد.

متابولیت‌ها مولکول‌های ریزی هستند که در فرایند متابولیسم تولید می‌شوند. تجزیه و تحلیل شیمیایی این متابولیت‌ها نشان داد مهمترین این ترکیبات انواعی از ترکیبات آلی شامل لیپیدها و پورین‌ها هستند. پورین‌ها از مولکول‌هایی موسوم به ATP و ADP ساخته شده‌اند که عمده‌ترین مواد شیمیایی مورد استفاده بدن برای ذخیره انرژی محسوب می‌شوند.

در این تحقیقات، شش مسیر متابولیک شناسایی شد که تغییر در آن‌ها موجب تغییرات بنیادین در فعالیت‌های سلولی منجر به بروز افسردگی می‌شود.

به گفته محققان برای تأیید نتایج اولیه این تحقیقات، لازم است تحقیقات گسترده‌تری با مشارکت حداقل ۱۹۸ داوطلب انجام پذیرد.
افسردگی یک اختلال خلقی است که با احساس غم و اندوه و بی‌انگیزگی همراه است. افسردگی بر نحوه تفکر، احساسات و رفتار تأثیرگذار است و در موارد شدید بر سلامت فیزیکی بیمار نیز تأثیر می‌گذارد. برخی افراد به غلط بر این باورند که افسردگی تلقین ذهنی شخص است، باید گفت این حالت روحی کاملاً جدی بوده و می‌تواند تمام جنبه‌های زندگی را تحت تأثیر قرار دهد.

علاوه بر سلامت روحی و جسمی بیمار، روابط عاطفی و شغلی نیز در معرض خطر قرار دارند و به همین دلیل آشنایی با علائم افسردگی و پیشگیری از بروز آن برای تمام افراد حائز اهمیت است.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به افسردگی مبتلا هستند و این اختلال مهمترین عامل ناتوانی در سراسر جهان محسوب می‌شود. زنان بیشتر از مردان در معرض افسردگی هستند. تغییرات هورمونی، ساختار مغز و عوامل محیطی و اجتماعی می‌تواند در این امر دخیل باشد.

مهمترین علائم افسردگی عبارتند از:

-احساس غم، اندوه، پریشانی و ناامیدی به صورت مستمر

-تحریک‌پذیری عصبی حتی در مواجهه با مسائل کم اهمیت

-بی‌علاقگی و عدم تمایل نسبت به انجام امور عادی، شرکت در جمع دوستان و خانواده، تفریح، ورزش و کارهای گروهی

-اختلال خواب شامل کم‌خوابی یا پرخوابی

-احساس خستگی مزمن و کمبود انرژی

-کاهش یا افزایش اشتها

-کاهش یا افزایش وزن

-احساس سردرگمی، بی ارزش‌بودن، بی حوصلگی و احساس گناه

-بروز دردهای ناگهانی و مشکلات جسمی جدید از قبیل درد پشت و سردرد

-عدم تمرکز

-اضطراب

-اختلال در قدرت تصمیم‌گیری و حافظه

-تکرار افکار مرگ و خودکشی

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Translational Psychiatry منتشر شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 468507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.