تحدید پارلمان شهری به دست پارلمان کشوری

استمرار آلودگی هوای تهران، حضور علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰، اصلاح قانون انتخابات شوراها و پیگیری حقوقی ترور شهید سلیمانی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه۲۵ دی ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یک گام تا خفگی دسته جمعی» به بررسی آلودگی هوای تهران پرداخت و نوشت: «وقوع یک حادثه ناگوار در کمین تهران، آلودگی هوای تهران وارد مرحله خطرناکی شده است» این بخشی از صحبت‌های رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت است که از وضعیت آلودگی هوای تهران ابراز نگرانی شدید می‌کند. امروز که بیست و پنجم دی‌ماه است، تهران ۲۱ روز هوای آلوده داشته و روز گذشته رکورد آلودگی ۲۰ سال اخیر را زد و از ۱۰ کلان‌شهر کشور در میان هزاران تن ذرات معلق و گازهای سمی جز سراب خاکستری‌رنگ چیزی باقی نمانده است.

شهروندان تهرانی در روز چهارشنبه (۲۴ دی ماه) با شاخص ۱۷۴، آلوده‌ترین هوای امسال را تنفس کردند و شاخص کیفیت هوای تهران در هشت نقطه از عدد ۲۰۰ عبور کرد. همچنین هوای شهرهای بندرعباس با شاخص ۱۰۲، اراک ۱۰۳، مشهد ۱۲۶، ارومیه ۱۲۷ و بجنورد ۱۴۸ ناسالم برای گروه‌های حساس و شهرهای تبریز با شاخص‌های ۱۵۳، اهواز ۱۵۶، اصفهان ۱۶۵، تهران ۱۷۴ و کرج ۱۷۹ در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار دارد. این در حالی است که در قانون آمده که اگر شاخص آلودگی هوا از ۱۵۰ فراتر برود، شهر باید تعطیل شود، اما مسئولان در این روزها که مدارس تعطیل هستند، اعتقادی به تعطیل کردن کلانشهری مانند تهران ندارد.

حدود دو هفته پیش نیز کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل جلسه داد و خروجی آن پیشنهاد تعطیلی دو روزه تهران بود که با مخالفت دولت مواجه شد. رحمانی‌فضلی وزیر کشور نیز درباره احتمال تعطیلی شهر تهران به دلیل آلودگی اعلام کرده بود: «تهران الان هم تقریباً تعطیل است؛ مدارس تعطیل است و کارکنان با یک سوم توان در ادارات حضور دارند.»

در چند روز گذشته تعداد زیادی از شهروندان با دفتر روزنامه «آرمان ملی» تماس گرفته‌اند و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند، یکی از آنها می‌گوید: «آلودگی هوا برای تمامی گروه‌های سنی خطرآفرین است. حالا که به جبر بیماری کرونا به زدن ماسک محکومیم باید لااقل در منازل یا با حفظ فاصله اجتماعی از هوای پاک بهره‌مند باشیم. این روزها سرفه‌های بی‌امان گوش آسمان را کر کرده. نگذاریم سرفه‌های ناشی از آلودگی هوا و تجمیع آن با کرونا کار کادر درمان را سخت‌تر کند.»

شهروند دیگری نیز می‌گوید: «سال‌های قبل می‌گفتیم خودمان ماشین تک‌سرنشین می‌بریم و هوا آلوده شده اما امسال چطور؟ امسال که هم حجم ترددها و حجم سفرها کمتر شده باز هم ماشین‌های مردم مقصر آلودگی هستند؟ بیشترین آلودگی هوا به‌خاطر سوخت کارخانه‌ها و سوخت سیستم حمل‌ونقل عمومی است. کاش به دادمان برسند.»

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «همه سناریوهای حضور لاریجانی در انتخابات» با بررسی حضور لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: هر چه علی لاریجانی پس از پایان کار مجلس دهم سعی کرده تا از حاشیه و اخبار دور باشد، اما به خصوص در این روزها اخبار و گمانه‌زنی‌ها درباره او زیاد است. غیر از بازار داغ احتمال نامزدی او در ۱۴۰۰، شائبه حمایت دولت از لاریجانی نیز در این روزها مطرح شده است.

به گزارش فرارو، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال حضور لاریجانی به حدی رسیده که به پرسش خبرنگاران از محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تبدیل شده و از او پرسیدند که آیا دولت از لاریجانی حمایت می‌کند یا خیر؟ واعظی هم گفته است: «دولت به معنای دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری دخالت نمی‌کند. الان هم زود است راجع به این موضوع صحبت کنیم و نمی‌دانیم که چه کسانی می‌آیند یا نمی‌آیند و برای پاسخ به این سوال زود است.»

وی همچنین افزوده است: «باید از خود لاریجانی پرسید که در انتخابات شرکت می‌کند یا خیر؟»

همین چند روز پیش هم، نمایندگان ادوار از حضور لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ دفاع کردند و حتی از ترکیب انتخاباتی لاریجانی_ظریف سخن گفتند.

برخی کانال‌های تلگرامی نیز در آذر ماه مدعی شدند که حسن روحانی بر حمایت از علی لاریجانی اصرار دارد. بسیاری از منتقدان دولت و لاریجانی نیز از حمایت و روابط دوستانه لاریجانی و حسن روحانی می‌نویسند. آن‌ها معتقدند همراهی دولت اعتدال با محوریت حزب اعتدال و توسعه و حزب کارگزاران سازندگی در معرفی نامزد اجتماعی برای انتخابات ۱۴۰۰ نیز تکرار می‌شود و علی لاریجانی در این میان، بیشترین شانس را برای جلب این حمایت مشترک دارد.

این گمانه‌زنی‌ها در حالی است که لاریجانی به صراحت اعلام کرده است برنامه‌ای برای انتخابات ۱۴۰۰ ندارد، اما سکوت این روزهای او و اظهارات ضد و نقیض اطرافیانش مبنی بر آمدن یا نیامدن او، موجب شده تا این سکوت به تردیدهای او درباره حضور و رصد تحولات اخیر کشور تعبیر شود.

حالا در شرایطی که از یک سو، احتمال ترکیب لاریجانی-ظریف در انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شده و بازار اخبار درباره احتمال حضور او داغ است؛ برخی نزدیکان او همچون منصور حقیقت‌پور می‌گویند علی لاریجانی هنوز برای شرکت در انتخابات تصمیم ندارد، اما برخی، چون علی‌محمد نمازی، احتمال حضور او را با توجه به قرائن و شواهد موجود زیاد می‌دانند.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تحدید پارلمان شهری به دست پارلمان کشوری» به بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها پرداخت و نوشت: هفدهم اسفند ماه ۷۷ که اولین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها با اصرار و خواست اصلاح‌طلبان برای بسط دموکراسی در ایران برگزار شد تا امروز بارها و بارها نمایندگان مجلس شورای اسلامی فارغ از وابستگی‌های سیاسی و جناحی‌شان اقدام به اصلاح قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا کرده‌اند. اصلاحات چندین‌باره از یک‌سو و عملکرد نه چندان قابل‌دفاع برخی اعضای پارلمان‌های شهر از سوی دیگر سبب شده تا امروز عملاً کمتر کسی حاضر به دفاع تمام‌قد از این نهاد و اعضایش باشد و شاید همین مساله فرصتی است مناسب برای نمایندگان مجلس یازدهم تا یک‌بار برای همیشه منویات اصولگرایان و البته برخی نهادها را درباره انتخابات شوراها و نظارت بر عملکرد منتخبان مردم در این نهادها اعمال کنند.

اصولگرایان پارلمان یازدهم تقریباً به‌طور همزمان با طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری طرحی برای اصلاح قانون انتخابات شوراها تهیه کردند با این تفاوت که به واسطه ایرادهای بسیار و البته اختلافات گاه و بی‌گاه نمایندگان با یکدیگر، این طرح نه‌تنها هنوز تعیین تکلیف نشده، بلکه نمایندگان مجلس روز گذشته و در جریان جلسه علنی خود برای دومین‌بار خواستار بررسی دو شوری این طرح در کمیسیون شوراها شدند تا شاید میان مطالبات رئیس مجلس و طیف‌های اصولگرای حاضر در پارلمان تفاهمی حاصل شد.

متن کامل طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تا به امروز نه‌تنها منتشر نشده، بلکه بسیاری از نمایندگان نیز اطلاعات کاملی از جزئیات آن ندارند و بیشتر اظهارات‌شان را بر مبنای همان مسائلی قرار می‌دهند که از سوی اعضای کمیسیون شوراها و چهره‌های دخیل در نگارش این طرح به زبان آمده است. آنچه تا اینجا پیداست، اصرار نمایندگان بر ورود اطلاعات سپاه پاسداران، شورای نگهبان، قوه قضائیه به فرآیند بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات پارلمان‌های شهری و تغییر ترکیب هیأت نظارت بر این انتخابات است.

آنان همچنین آزمونی را برای برای داوطلبان در نظر گرفته‌اند که علی بابایی روز گذشته در صحن علنی درباره آن گفت: «آزمونی که در نظر گرفته‌ایم به نوعی جمهوریت آرای مردم را زیر سوال برده و حضور افراد را محدود می‌کند. بهترین قاضی خود مردم هستند و ما نباید پایه‌های دموکراسی را تضعیف کنیم.»

اینها همه آن چیزی است که تا امروز درباره این طرح مشخص شده اما معلوم نیست منبع برگزاری این آزمون کجاست یا نهادهای انتصابی یاد شده با چه متر و معیاری به بررسی صلاحیت‌ها خواهند پرداخت. ناگفته‌هایی که هر کدام در نوع خود می‌تواند پارلمان‌های شهری را به سرنوشت مجلس یازدهم تبدیل کند.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پافشاری ظریف حکم بازداشت در عراق» به بررسی پیگیری حقوقی ترور شهید سلیمانی پرداخت و نوشت: یک سال بعد از ترور سردار سلیمانی در عراق فرصت خوبی است تا به این مسئله بپردازیم که در محاکم قضائی ایران و عراق در این زمینه چه بررسی‌هایی انجام شده است. اگرچه وزارت امور خارجه و قوه قضائیه از نهادهایی بودند که از روز ابتدای حادثه به اهمیت قضائی این موضوع پرداختند؛ اما این پرونده در هیچ‌کدام از شعب قضائی جمهوری اسلامی ایران به‌طور ویژه پیگیری نشد.

یک مقام آگاه توضیح داد که از ابتدای وقوع این حادثه، پیشنهاد وزیر خارجه به قوه قضائیه این بود که این موضوع در شعبه‌ای ویژه بررسی شود؛ چون سیستم قضائی ایران، با وجود شاکی یا شکایت مدعی‌العموم می‌تواند به بررسی پرونده بپردازد، اما این اتفاق رخ نداد. درحالی‌که تلاش‌های وزارت امور خارجه در رایزنی با نهادهای حقوق‌بشری منجر به تغییر فراوان در محتوای گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره ترور سردار سلیمانی شد و در این گزارش آمریکا محکوم شد؛ درحالی‌که متن اولیه این گزارش با ادبیات مرسوم اغلب نهادهای بین‌المللی در ادعای همکاری با تروریسم درباره سردار منتشر شده بود.

روز گذشته محمدجواد ظریف در جلسه شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی و بین‌المللی دفاع مقدس درباره پیگیری وزارت امور خارجه در گرفتن محکومیت آمریکا از گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره قتل‌های فراقانونی توضیح داد.

ظریف در این جلسه توضیح داد: «محل پیگیری حقوقی ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان، محاکم قضائی ایران و عراق است».

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سایه سنگین حکومت نظامی بر مراسم تحلیف جو بایدن» نوشت: آمریکا در کمتر از یک هفته مانده به پایان کار ترامپ رسماً روی انبار باروت قرار گرفته. بگیر و ببندها در این کشور به اوج رسیده و محدودیت‌های عجیب و غریبی نیز برای رئیس‌جمهور و هوادارانش اعمال می‌شود. به نوشته «فرانس ۲۴» بیش از ۱۷۰ نفر از طرفداران رئیس‌جمهور آمریکا که در اشغال کنگره دست داشته‌اند شناسایی و تحت پیگرد قضائی قرار گرفته‌اند بنا به تأیید یک مقام وزارت دادگستری آمریکا این حجم گسترده پرونده‌های جنایی در تاریخ پلیس فدرال آمریکا بی‌سابقه است. همزمان به بسیاری از این افراد اجازه مسافرت و پرواز داده نمی‌شود و شمار زیادی نیز دستگیر شده‌اند.

وحشت از طرفداران متعصب و بعضاً دست به سلاح ترامپ نیز در آستانه تحلیف سراسر این کشور را فرا گرفته است. هزاران نیروی پلیس و نیروهای فدرال در واشنگتن و ۵۰ ایالت این کشور به حالت آماده‌باش کامل درآمده‌اند. به مردم در برخی ایالت‌ها گفته شده در روز تحلیف در خانه بمانند. سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا هم قبل از استعفا دستور اتخاذ تدابیری شدید برای جلوگیری از تکرار وقایع حمله به کنگره را داده است. یکی از مسئولان فرماندهی گارد ملی آمریکا به شبکه خبری «اسکای‌نیوز» گفته شهر واشنگتن در روز تحلیف بایدن، به‌طور کامل تعطیل خواهد بود و قانون منع آمدوشد در آن اجرایی می‌شود.

عضو سابق شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گفته اقدامات ترامپ موجب شده تا آمریکا در آستانه جنگ داخلی قرار بگیرد. مسئولان محلی ایالت‌های واشنگتن، ویرجینیا و مریلند از اهالی خود خواسته‌اند در روز تحلیف (اول بهمن ماه) از خانه‌های خود بیرون نیایند. پلیس فدرال آمریکا هم اعلام کرده بر اساس اطلاعات به دست آمده، طرفداران ترامپ تصمیم دارند در فاصله زمانی ۱۶ تا ۲۰ ژانویه در همه ایالت‌ها دست به آشوب بزنند. شهردار واشنگتن دی سی اما در مورد ادامه آشوب‌ها در این شهر ابراز نگرانی کرده است.

باوزر گفته: «اگر من از چیزی می‌ترسم، آن چیز خطری است که دموکراسی ما را تهدید می‌کند. علت آن وجود گروه‌های افراطی در این کشور است که هم مسلح هستند و هم خطرناک».

از سوی دیگر ۲ مقام آمریکایی روز سه‌شنبه از تصمیم «رایان مک‌کارتی»، وزیر ارتش آمریکا برای مسلح بودن نیروهای گارد ملی در آستانه برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن، خبر داده‌اند. به نوشته رویترز، این دو مقام آمریکایی که به شرط ناشناخته ماندن صحبت کرده‌اند، تعداد دقیق این نیروها را اعلام نکرده‌اند اما خاطرنشان کرده‌اند «آنها مسلح خواهند بود».

اما «دنیل هوکانسون»، رئیس‌دفتر گارد ملی آمریکا روز دوشنبه گفته انتظار می‌رود تا روز شنبه حدود ۱۰ هزار نیروی گارد ملی به منظور تأمین امنیت، ارائه کمک‌های لجستیکی و ارتباطاتی در واشنگتن مستقر شوند.

از سوی دیگر ژنرال «مارک میلی»، بلندپایه‌ترین مقام نیروهای مسلح آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای یورش چهارشنبه گذشته به کنگره آمریکا را محکوم کرده و به اعضای نیروهای مسلح یادآور شده تعهد آنها حمایت و دفاع از قانون اساسی است. ایسنا در این باره به نقل از ایندیپندنت نوشته: «ژنرال میلی، رئیس‌ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در این بیانیه گفته است که ما شاهد اعمالی در داخل بنای کنگره بودیم که مغایر حاکمیت قانون است. حق آزادی بیان و گردهمایی به کسی حق توسل به خشونت، فتنه و یاغی‌گری نمی‌دهد».

سران نیروهای مسلح آمریکا معمولاً اجازه موضع‌گیری درباره مسائل سیاسی ندارند، و از این رو به نظر می‌رسد، بیانیه ژنرال «میلی» هشداری بوده به کسانی که قصد دارند در جریان مراسم تحلیف جو بایدن، اخلال کنند. ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز از نظامیان مستقر در داخل و خارج از آمریکا خواسته با توجه به نزدیک شدن روز تحلیف بایدن، آمادگی خود را حفظ کنند و بر مأموریت خود متمرکز بمانند.

کد خبر 468498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.