پس از ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی مرگ و میرهای قابل پیشگیری محسوب می‌شود و با ترک این عادت اتفاقات عجیبی در بدن فرد می‌افتد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از افراد معتقد هستند که پس از ترک سیگار، مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا تاثیرات آن بر بدن مشخص شود، اما حتی در ۲۰ دقیقه اول ترک کردن سیگار نیز تغییرات خوبی در بدن افراد اتفاق می‌افتد. ترک سیگار به معنای شکستن چرخه اعتیاد و جلوگیری از ورود نیکوتین به مغز است. کسانی که قصد دارند این عادت را ترک کنند، باید برنامه‌ای برای غلبه بر سیگار کشیدن داشته باشند، ترک این عادت خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، امراض ریوی و دیگر بیماری‌های مرتبط را کاهش می‌دهد. در ادامه به تاثیرات ترک سیگار در زمان‌های مختلف می‌پردازیم:

پس از یک ساعت

۲۰ دقیقه پس از استفاده از آخرین سیگار، ضربان قلب کم کم به حالت طبیعی خود برمی‌گردد علاوه بر این فشار خون افراد کاهش پیدا می‌کند و سیستم گردن خون در شرایط بهتری نسبت به قبل قرار می‌گیرد. در این صورت نبض بیشتری در دست‌ها و پاهای خود احساس می‌کنند.

پس از ۱۲ ساعت

سیگار حاوی مقدار زیادی سموم شناخته شده مانند مونوکسید کربن است. سیگار کشیدن باعث ورود این سموم به ریه‌ها می‌شود که می‌تواند خطر مرگ افراد را افزایش دهد. ورود مقدار زیادی از این گاز به ریه‌ها، مانع ورود اکسیژن به ریه‌ها و خون افراد می‌شود. در صورت استنشاق مونوکسیدکربن به میزان زیاد، بدن فرد با کمبود اکسیژن و در نهایت خفگی رو به رو می‌شود. تقریباً ۱۲ ساعت پس از کشیدن آخرین سیگار، بدن افراد کم کم مونوکسید کربن را از بین می‌برد و متعاقباً میزان اکسیژن موجود در بدن و خون افزایش پیدا می‌کند.

پس از ترک کردن سیگار چه اتفاقی در بدن فرد می‌افتد؟

پس از یک روز

حتی یک روز پس از ترک سیگار، خطر ابتلا به سکته قلبی کاهش پیدا می‌کند. سیگار کشیدن، باعث کاهش میزان کلسترول خوب در بدن افراد می‌شود و آنها را در معرض ابتلا به بیماری کرونر قلب قرار می‌دهد علاوه بر این سیگار کشیدن باعث افزایش فشار خون، ایجاد لخته خونی و سکته مغزی می‌شود. فقط یک روز پس از ترک سیگار، فشار خون فرد کاهش پیدا می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ناشی از فشار خون بالا نیز کم می‌شود در این مدت کوتاه، سطح اکسیژن خون فرد افزایش می‌یابد و می‌تواند فعالیت‌های فیزیکی را راحت‌تر انجام دهد.

پس از دو تا سه روز

سیگار کشیدن باعث می‌شود پایانه‌های عصبی که در زمینه بویایی و چشایی فعالیت دارند عملکرد مناسبی نداشته باشند بنابراین پس از گذشت ۴۸ ساعت از ترک سیگار، این اعصاب بهبود یافته و حس بویایی و چشایی افراد افزایش پیدا می‌کند. سه روز پس از ترک سیگار، میزان نیکوتین موجود در بدن کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه ممکن است افراد با عوارضی مانند تغییر رفتار، سردردهای شدید و تمایل زیاد به سیگار کشیدن روبه رو شوند.

پس از یک ماه

پس از گذشت یک ماه از ترک سیگار، ظرفیت هوای ریه‌ها افزایش پیدا می‌کند و فرد کمتر سرفه می‌کند همچنین بهبود گردش خون باعث می‌شود فرد مشکل خاصی در انجام دادن حرکات ورزشی مانند دویدن و پریدن نداشته باشد. با گذشت یک تا سه ماه از ترک سیگار، عملکرد سیستم گردش خون فرد بهبود می‌یابد.

پس از ترک کردن سیگار چه اتفاقی در بدن فرد می‌افتد؟

پس از ۹ ماه

۹ ماه پس از ترک سیگار، عملکرد ریه‌ها به میزان قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند. ساختارهای کوچک مو مانند موجود در ریه‌ها که در مبارزه با عوامل بیماری‌زا به ریه‌ها کمک می‌کنند، در ماه نهم پس از ترک سیگار به طور کامل بازسازی می‌شوند بنابراین فرد احساس می‌کند انرژی بیشتری دارد. یک سال پس از ترک سیگار نیز خطر ابتلا به بیماری کرونر قلب حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

پس از پنج سال تا ۱۰ سال

پس از گذشت پنج سال از ترک سیگار، رگ‌های خونی فرد به اندازه طبیعی خود بازمی‌گردد و بازتر می‌شود. بنابراین خطر لخته شدن خون و بروز سکته مغزی در افراد کاهش پیدا می‌کند همچنین پس از گذشت ۱۰ سال از ترک سیگار، میزان ابتلا به سرطان‌های ریه، دهان، گلو، لوزالمعده و مرگ و میر ناشی از سیگار کشیدن کاهش می‌یابد.

پس از ۱۵ سال تا ۲۰ سال

۱۵ سال پس از ترک سیگار، میزان ابتلا به بیماری کرونر قلب و سرطان لوزالمعده همانند افراد غیرسیگاری خواهد شد در نهایت پس از گذشت ۲۰ سال از ترک سیگار، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری ریوی و سرطان به دلیل سیگار کشیدن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 468474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.