ترامپ می‌خواهد شرایط را برای پایان جنگ یمن دشوارتر کند

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: ترامپ در ۱۰ روز آخر ریاست جمهوری خود نیز دست از خوش‌خدمتی به شاهزاده سعودی برنمی‌دارد و قصد دارد در روزهای واپسین حضور خود در کاخ سفید با وارد کردن نام دولت نجات ملی یمن به فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده‌، شرایط را برای پایان جنگ یمن دشوارتر کند.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در مورد دلیل قرار گرفتن جنبش انصارالله یمن در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا اظهار کرد: درج نام انصارالله و مقام‌های آن در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی وزارت خارجه آمریکا را باید آخرین حربه ترامپ به نفع سعودی‌ها دانست.

وی افزود: در طول شش سال گذشته ترامپ امتیازهای بسیار زیادی در عرصه بین‌المللی خصوصاً در مسئله یمن برای سعودی‌ها ایجاد کرده و این در حالی است که عربستان طی سال‌های گذشته بسیاری از کشتی‌های حامل غذا و دارو را در جنوب یمن توفیق کرده است.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه ادامه داد: این کار اقدامی صوری در واپسین روزهای حیات سیاسی ترامپ است که نمی‌تواند مانع اقدامات و عکس‌العمل‌های سیاسی و میدانی انصارالله در یمن شود. تأثیر این اقدام بدون تردید در مرحله اول روی گفت‌وگوهای صلح خواهد بود که توسط مارتین گریفیث، نماینده و فرستاده سازمان ملل در امور یمن جریان دارد.

صدرالحسینی یادآور شد: اگر به وقایع سال گذشته میلادی با محوریت یمن توجه کنیم، می‌بینیم که سختی‌های زیادی بر مردم این کشور تحمیل شد و شاهد بسیاری از مسائل انسانی آزاردهنده به خصوص در حوزه دارو، درمان و غذا بودیم؛ تا جایی که سازمان ملل و برنامه جهانی غذا بارها اعلام کرد که قحطی در یمن افزایش پیدا کرده و گرسنگی مردم به صورت علنی مشاهده می‌شود و این در حالی است که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی بارها اقدام به بمباران فرودگاه صنعا کرده است که همین مسأله باعث وقوع فجایع انسانی زیادی شده و روند زندگی روزمره شهروندان یمنی تا حد زیادی مختل شده است.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از پیامدهایی که آمریکا و عربستان با درج نام انصارالله در فهرست گروه‌های تروریستی بر افکار عمومی مخابره خواهند کرد، اختلاف میان آحاد مردم یمن و این گروه مبارز است. ایالات متحده و متحدان عرب آن، رسانه‌های خود را برای حمله به انصارالله و برجسته کردن دلیل تحریم آن بسیج کرده‌اند تا باعث ایجاد اختلافات داخلی شوند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا در پرونده‌های مختلف همیشه با شکست مواجهه شده است، گفت: تحریم‌ها تنها مردم را قربانی سیاست‌های واشنگتن خواهد کرد. با تحلیل روند اقدام‌های انصارالله به این نتیجه می‌رسیم که این جریان در قبال قرار گرفتن نامش در فهرست گروه‌های تروریستی هیچ‌گونه برخورد احساسی نخواهد کرد.

صدرالحسینی افزود: شاید یکی از دلایل اعلام خبر تحریم انصارالله از سوی آمریکا، تحریک کردن این جریان برای حمله به سعودی‌ها و اماراتی‌ها باشد تا در نهایت بتواند آن را بیش از هر زمان دیگری تحت فشار قرار دهد. ایالات متحده دنبال این هدف است تا نقطه‌ای تاریک در معادلات یمن ایجاد کند که با آمدن بایدن این سیاست تغییر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: فشار بر ریاض از ناحیه دولت جدید ایالات متحده بدون تردید برای امتیازگیری از سعودی‌ها خواهد بود که با آمدن دموکرات‌ها نیز جنگ یمن به پایان نخواهد رسید؛ بلکه اهرمی برای اعمال فشار بر عربستان خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به روزهای پایانی دولت ترامپ، گفت: ترامپ در ۱۰ روز آخر دوره ریاست جمهوری خود نیز از خوش‌خدمتی به شاهزاده سعودی دست برنمی‌دارد و قصد دارد در روزهای واپسین حضور خود در کاخ سفید با وارد کردن نام دولت نجات ملی یمن به فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده‌، شرایط را برای پایان جنگ یمن دشوارتر کند.

صدرالحسینی افزود: اگرچه این اقدامات برای ایجاد فشار بین‌المللی بیشتر علیه صنعا و تحمیل کردن شروط احتمالی عربستان در هرگونه گفت‌وگو برای صلح انجام می‌گیرد، اما این اقدام در کنار تلاش بن‌سلمان برای سرپوش گذاشتن بر اختلاف‌های شدید بین عربستان و امارات در جنوب یمن، آخرین تیر از خشاب پادشاه سعودی است که اگر به هدف نخورد، پایان تجاوز عربستان بر کشورهای دیگر خواهد بود.

وی تصریح کرد: آمریکا تنها به مشارکت و کمک به تجاوز ظالمانه علیه یمن بسنده نکرد و در اقدامی جنایتکارانه با هدف از بین بردن روحیه ملت مجاهد این کشور و پایداری رهبران آن، جنبش انصارالله را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه تاکید کرد: این اقدام خصمانه آمریکا و اقدامات مشابه قبلی، آرمان‌های جنبش‌های مقاومت در منطقه را نشانه گرفته و هدف آن مجازات کسانی است که سلطه واشنگتن بر مقدرات منطقه و منابع و تصمیمات ملت‌های آزاده آن را برنمی‌تابند و مخالف اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط کشورهای عرب با این رژیم هستند.

صدالحسینی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود سازمان‌های بین‌المللی تصمیم یکجانبه دولت ترامپ را عملی نکنند؛ اقدامی که نشان می‌دهد رئیس جمهور کنونی آمریکا در پی پیچیده‌تر کردن راه حل سیاسی برای حل بحران یمن و طولانی‌تر کردن مدت تجاوزگری و محاصره تحمیلی بر ملت این کشور است.

کد خبر 468472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.