تحلیل علمی بدون تعصب از ویژگی‌های آثار استاد جعفر شهیدی است

قائم مقام و عضو هیئت مدیره دفتر نشر فرهنگ اسلامی تحلیل درست بدون هر گونه تعصب را از ویژگی‌های کتاب‌های استاد جعفر شهیدی دانست و گفت: این ویژگی‌ها خواننده را با دلایل علمی و استنادهای تاریخی و واقعی در مطالعه راهبری می‌کند.

به گزارش ایمنا، مهدی باقری در ویژه برنامه مجازی «یاد استاد» گرامیداشت سیزدهمین سالروز درگذشت علامه سیدجعفر شهیدی، سخنان خود را با این جمله از ایشان که سعی کنید امروزتان بهتر از دیروز باشد و از کارهایی که برای جامعه می‌کنید انتظار پاداش نداشته باشید و تکیه‌گاه شما بیشتر معنویات باشد، شروع کرد.

وی گفت: دفتر نشر فرهنگ اسلامی در مجموع ۶ عنوان کتاب از سیدجعفر شهیدی منتشر کرده که بالاترین تیراژ یعنی یک میلیون و یکصد و ۱۲ هزار و ۷۰۰ بار به چاپ رسید و قابل تأمل است.

باقری افزود: به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) یکی از کتاب‌های ماندگار استاد را که با گفتاری زیبا بدون هر گونه تعصب به واکاوی زوایای زندگی آن حضرت می‌پردازد با عنوان «زندگی حضرت زینب (س)» معرفی می‌کنم، این کتاب سی سال پیش چاپ شده که با رسم‌الخط‌ها، حروف‌چینی و طرح جلد جدید در قالب یک بسته برای مخاطبان به چاپ مجدد رسید.

عضو هیئت مدیره دفتر نشر فرهنگ اسلامی بیان کرد: کتاب قیام امام حسین (ع) از پنج کتاب چهره‌های معصومین (ع) از استاد شهیدی با روایتی تحلیلی بدون تعصب از زندگی امام حسین (ع) به علت‌شناسی عاشورا می‌پردازد که مشتمل بر ۳۰ فصل است و ۱۳ فصل نخست آن به سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۱ هجری قمری و وقایع نهضت سیدالشهدا (ع) و حقایق پشت پرده واقعه عاشورا پرداخته است.

وی اظهار کرد: فصل ۱۴ این کتاب نیز درباره مرگ معاویه و حکومت یزید است و تا پایان فصل، تحولاتی که باعث قیام عاشورا تا قیام مختار شد را در برمی‌گیرد و گام به گام با تحلیل به پیش می‌رود.

مسئول مرکز دایره المعارف دفاع مقدس نیز در این آئین، اظهار کرد: استاد شهیدی به دلیل اینکه حوزه و دانشگاه را تجربه کرده بود دارای اندیشه وحدت میان این دو بود.

اسماعیل منصوری لاریجانی گفت: جعفر شهیدی معتقد بود زمانی پیوند حوزه و دانشگاه تحقق می‌یابد که هم دانشگاهیان تا حدودی حوزه را تجربه کرده و هم اهالی حوزه دانشگاه را تجربه کنند، چراکه اگر آشنایی متون حوزوی و دانشگاه توأم نباشد آن وحدت با همگرایی لازم صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: انسان معجونی از علم مطبوع یعنی آنچه از سوی خدا در او سرشته شده و هم علم مصنوع یعنی علوم طبیعی است، به طور مثال انتخاب حق و باطل یا شیرین و ترش معیارهای است که خدا در درون ما قرار داده برای تشخیص خوب و بد و ما باید محکی که خدا در نهادمان سرشته را بشناسیم، همانطور که علوم شناختی همان چیزی است که خدا در نهاد ما قرار داده است.

منصوری لاریجانی بیان کرد: فلاسفه غربی که معیار انسان را با خدا قطع کردند دچار مشکل شدند چراکه تعامل عقل یعنی علم مطبوع و علم مصنوع حتمی است و بستر تعامل آنها دین همان شریعت و آموزه‌های دینی است.

این نویسنده و پژوهشگر اظهار کرد: ما باید متونی را بنویسیم که تمام آموزه‌ها را درباره علم مطبوع و مصنوع در برگیرد، ما در بعضی متون حتی به جای پیشرفت پَست رفت داشته‌ایم و حتی گاهی از آموزه‌های وارداتی بهره گرفتیم.

منصوری لاریجانی تاکید کرد: باید معلمان و اساتیدی را تربیت کنیم که همسو با حوزه و دانشگاه باشند و بتوانند به طور راهبردی این پیوند را ایجاد کنند.

امکان دسترسی و مشاهده کلیپ برنامه «یاد استاد» از طریق نشانی golestan.farhangsara برای مخاطبان فراهم شده است

ویژه‌برنامه «یاد استاد» به مناسبت گرامیداشت سیزدهمین سالروز درگذشت علامه سیدجعفر شهیدی به همت کتابخانه دکتر شهیدی و فرهنگسرای گلستان به صورت مجازی برگزار شد.

سیدجعفر شهیدی نویسنده، مترجم و پژوهشگر سال ۱۲۹۷ در شهر بروجرد متولد شد. وی، از شاگردان برجسته علی‌اکبر دهخدا و بدیع‌الزمان فروزانفر در دانشگاه تهران بود و سال ۱۳۴۰ دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی و تاریخ دریافت کرد.

شهیدی همچنین در حوزه علمیه قم و حوزه علمیه نجف زیر نظر سیدحسین طباطبایی بروجردی، سیدابوالقاسم خویی به تحصیل ادامه داد و موفق به کسب درجه اجتهاد شد.

وی، رئیس مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و از پژوهشگران برجسته زبان و ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام بود، شهیدی علاوه بر همکاری در تدوین فرهنگ معین و لغت‌نامه دهخدا، چهار عنوان ترجمه، سه عنوان تصحیح و تعداد زیادی تألیف دارد که شماری از کتاب‌های وی به زبان‌های خارجی ترجمه شدند و جایزه دریافت کردند.

شهیدی نخستین کتابش را در نجف در رد احمد کسروی نوشت، این پژوهشگر دی ماه ۱۳۸۶ در تهران درگذشت.

کتابخانه دکتر شهیدی در نارمک، خیابان شهید ثانی، پشت درمانگاه خصوصی نارمک، میدان ۵۸ واقع شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 468443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.