محققان دستگاهی برای تشخیص آلودگی آب و غذا ساختند

محققان کشور با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت موفق به تولید دستگاهی برای تشخیص آلودگی آب و غذا شدند.

به گزارش ایمنا، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، حمیده احتسابی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: کار با این دستگاه قابل حمل و ارزان قیمت برای کاربر بسیار آسان است. این دستگاه می‌تواند آلودگی محصولات کشاورزی یا آب را با دقت بالایی نشان دهد.

احتسابی افزود: در حال حاضر جامعه، نسبت به سلامت آب و موادغذایی حساسیت بالایی دارد. مصرف‌کننده می‌تواند با این دستگاه به عنوان مثال از نبود نیترات در آب آشامیدنی اطمینان حاصل کند یا شیر مصرفی را از لحاظ آلودگی‌های آنتی‌بیوتیکی مورد پایش قرار دهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه ضمن توضیح در مورد تحقیقات انجام گرفته برای تولید این دستگاه گفت: از جمله دیگر مصرف کنندگان این دستگاه می‌توانند بازرسان و افرادی باشند که ارزیابی‌های محیطی انجام می‌دهند. این افراد می‌توانند چرخه تولید محصولات کشاورزی و دیگر مواد غذایی را از نظر آلودگی به کمک این دستگاه بسنجند. کاربر دیگر این محصول پرورش‌دهندگان ماهی و فعالان حوزه شیلات هستند.

وی همچنین بیان کرد: این افراد نیز می‌توانند به کمک این دستگاه از سلامت آب موجود در استخرهای پرورش ماهی، مطمئن شوند. این دستگاه به کمک یک نرم‌افزار نصب شده بر روی تلفن همراه کار می‌کند. این موضوع نقطه قوت این دستگاه است، زیرا دیگر نیازی به استفاده از دستگاه‌های بزرگ و حجیم قدیمی نیست و استفاده از آن نیز برعکس بسیاری از نمونه‌های قدیمی، دشوارتر نیست.

احتسابی ضمن توضیح حمایت‌های انجام گرفته از سوی ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت، گفت: قیمت این دستگاه با نمونه‌های مشابه خارجی قابل قیاس نیست و بسیار کمتر است. این وسیله در لبه تجاری‌سازی قرار دارد و با کمک ستاد، امیدوار هستیم که بتوانیم آن را به تولید انبوه برسانیم و در داخل کشور عرضه کنیم.

کد خبر 468419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.