ترخیص روزانه ۱۰۱ هزارتن کالا در دو ماه گذشته

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بررسی ها نشان می دهد از ۱۱ آبان‌ماه بطور میانگین در هر روز ۱۰۱ هزار تن کالای اساسی و مواد اولیه مربوط به کارخانه ها از گمرکات کشور ترخیص شده است.

به گزارش ایمنا، علیرضا رزم حسینی در بیست و چهارمین آئین تقدیر از صادرکنندگان برتر اظهار کرد: بعد از اجرایی شدن دستورالعمل ترخیص کالا از سوی ستاد اقتصادی دولت، میانگین ترخیص از ۱۹۵ تن روزانه به ۱۰۱ هزار تن رسید و ترخیص ۳۸۰ هزار تن در یک روز نیز تجربه شد که عمده آنها کالاهای ضروری و مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها است.

وی پیرامون ثبت سفارش‌ها در سامانه جامع تجارت نیز خاطرنشان کرد: براساس اطلاعات موجود از ۲۲ آبان ماه ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار پرونده ثبت شده که از این میزان سه میلیارد دلار از ثبت سفارش‌ها نهایی شده و به تدریج با توجه به مجوزهای ۲۳ گانه از نهادهای مختلف بقیه آنها نیز تأیید خواهد شد.

وزیر صنعت اضافه کرد: تا پایان سال افزایش صادرات غیرنفتی خواهیم داشت و کسری صادراتی که به دلایل مختلف تاکنون به وجود آمده، تا پایان سال جبران خواهد شد.

رزم حسینی با اشاره به کوتاه بودن زمان حضورش در وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکید کرد: امکان اصلاحات ساختاری و کوچک سازی وجود ندارد و مقاومت درون سازمانی برای پویا سازی این سازمان پیر نیز بسیار است، اما در همین مدت با همراهی بانک مرکزی برای رفع مشکلات ایفای تعهدات ارزی اقدام‌های مناسبی انجام شد تا روند فعالیت اقتصادی تسهیل شود.

وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان اکنون اختیار عرضه ارز به سامانه نیما یا واردات در مقابل صادرات را دارند، افزود: برخی از بخشنامه‌های مربوط به صادرات نیاز به بازنگری دارند، زیرا هیچ منع صادراتی در حال حاضر وجود ندارد، اما برخی از بخشنامه‌های قدیمی موانعی برای تجارت ایجاد می‌کنند.

وزیر صمت در زمینه وضعیت فولاد در بورس گفت: معتقد به قیمت گذاری دستوری نیستم، بلکه باید همانند تمام جهان قیمتی به عنوان پایه تعیین شود و میدان را به رقابت واگذار کرد.

رزم حسینی مراسم روز ملی صادرات بهانه‌ای برای طرح فرصت‌ها و تهدیدها فعالان در این زمینه بود تا به آن رسیدگی شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 468374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.