آیا نوشیدن آب با غذا خطرناک است/خوردن بادام زمینی برای کاهش وزن

اهمیت مراقبت تغذیه‌ای اشخاص مسن، بی‌خطر بودن نوشیدن آب با غذا، میزان مصرف ویتامین D در بحران کرونا، علل خسته شدن بعد از خوردن غذا و خوردن بادام زمینی برای کاهش وزن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوایند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته ۵۰ درصد گروه سنی میانسال دچار چاقی و اضافه‌وزن هستند و عمده دلایل آن پرخوری و کم‌تحرکی بوده است.

زهرا اباصلتی، اضافه کرد: بیماری‌های قلب و عروق، دیابت، درد استخوان و فشارخون از جمله بیماری‌های رایج افراد با وزن بالا است و متأسفانه این نکته بسیار مهم را هم باید اعلام کنیم که آمار فوتی این گروه هم بالا است و باید در راستای حفظ سلامتمان از تغذیه مناسب استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا یک موضوع ویژه در طرح ملی بسیج تغذیه و سلامت جامعه با عنوان تغذیه سالم در ایام بحران کرونا در حال پیگیری است و بر اساس آن می‌توان گفت که تغذیه سالم به معنای به اندازه خوردن و خوردن چیزهای مفید و مناسب است.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه حبوبات منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، تصریح کرد: انواع نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی، آب نبات، شکلات، نوشیدنی‌های شیرین و انواع شیرینی‌های خشک و تر حاوی مقادیر زیادی مواد قندی هستند و از مصرف زیاد آن باید اجتناب کرد.

اباصلتی در خصوص اینکه مصرف غذاهای پرچرب، پر نمک و شیرین خطر ابتلاء به کرونا را افزایش می‌دهد، گفت: در زمان خرید باید به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای توجه شود، زیرا توجه به نشانگر رنگی تغذیه‌ای محصولات غذایی تضمین خریدی سالم‌تر و سیستم ایمنی قوی‌تر برای پیشگیری از کرونا بوده است.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اضافه کرد: الزام درج نشان گره‌ای تغذیه بر اساس سه رنگ سبز، زرد و قرمز بر روی محصولات غذایی از مهمترین اقداماتی است که در سال‌های اخیر صورت گرفته است. میزان کالری، قند، نمک، روغن در رنگ‌های مختلف معین شده که بر این اساس رنگ سبز به معنای ایده‌آل، رنگ زرد به معنای مرز و رنگ قرمز به معنای خطر است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین لبنیاتی که مصرف می‌شود باید کم‌نمک باشد، زیرا موارد پرنمک برای سیستم ایمنی بدنی و اعضای مختلف بدن از جمله عروق قلبی مضر است و مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کردنی هم سفارش نمی‌شود.

خوردن بادام زمینی و کاهش وزن

در حالی که همه چیز از خواب گرفته تا استرس در کاهش وزن نقش دارند، غذاهایی که می‌خوریم برای کمک به ما در دستیابی به کمبود کالری سالم بسیار مهم هستند. مواد مغذی موجود در بادام زمینی به مهار گرسنگی کمک می‌کند.

یک اونس بادام زمینی حاوی ۱۴ گرم چربی است، اما می‌دانیم که خوردن چربی لزوماً منجر به افزایش وزن نمی‌شود. این نوع چربی است که مهم است – و از آنجا که اکثر چربی‌های موجود در بادام زمینی از انواع سالم و غیراشباع هستند، مصرف کردن مقدار کم آن برای رژیم ضرری ندارد.

در حقیقت، چربی‌های موجود در بادام زمینی به ویژه با تقویت سیری می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند. همراه با فیبر و پروتئین موجود در این مغزهای سالم، چربی‌ها می‌توانند کمک کنند تا مدت بیشتری سیر شویم، که می‌تواند به این معنی باشد که کالری کمتری از غذاهای دیگر دریافت کنیم. در یک مطالعه، زنانی که میان وعده می‌خورند، شیرینی کمتری نسبت به آنهایی که مصرف نکردند، مصرف کردند.

بادام زمینی ممکن است در سوزاندن کالری بیشتر حتی در زمان استراحت کمک کند. وقتی بدن ما فعال نباشد، بدن هنوز می‌تواند انرژی یا کالری بسوزاند – این رقم به عنوان انرژی استراحت (REE) شناخته می‌شود. و دقیقاً مانند کالری‌هایی که می‌خوریم، تعداد کالری‌هایی که می‌سوزانیم می‌تواند ما را در کسری که برای کاهش وزن لازم است، کمک کند. یک واقعیت جالب در مورد بادام زمینی: خوردن آنها ممکن است به معنای واقعی کلمه باعث افزایش REE شود! در یک مطالعه، کسانی که به جای سایر منابع چربی به مدت هشت هفته بادام زمینی مصرف کردند، افزایش ۱۱ درصدی REE خود را تجربه کردند.

بادام زمینی می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد، اما مانند هر ماده غذایی دیگر باید به اندازه مصرف شود. یکی از راه‌های خوردن بادام زمینی توسط بسیاری از افراد ترکیب آنها با یک کربوهیدرات سالم است. به عنوان مثال، ممکن است یک مشت بادام زمینی به همراه یک سیب تازه برای یک میان وعده سالم و متعادل مناسب باشد، یا مقداری کره بادام زمینی را روی یک تکه نان غلات. کربوهیدرات‌ها انرژی بدن را تأمین می‌کنند، در حالی که چربی و پروتئین موجود در بادام زمینی می‌تواند هضم را کند کرده و کمک کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنیم.

آیا نوشیدن آب با غذا خطرناک است؟

النا موتووا، متخصص تغذیه در روسیه این افسانه معروف را که نباید در میان وعده غذایی آب مصرف کرد را رد کرد، زیرا مایعات آب معده را رقیق کرده و هضم غذا را آسان‌تر می‌کند.

این متخصص تغذیه، اظهار کرد: شنیدن این موضوع با توجه به مقدار آب موجود در غذا بسیار خنده دار است. آب معده ۹۸-۹۹ درصد است، در نتیجه اضافه شدن مقدار دیگری اب در زمان خوردن غذا مشکلی ایجاد نمی‌کند. در واقع این مایع به هضم مکانیکی و شیمیایی غذا کمک می‌کند و مواد مغذی را برای جذب بیشتر می‌کند.

گفتنی است، مطالعات علمی مدت‌ها است ثابت کرده که فرد باید روزانه حدود دو لیتر مایعات بنوشد. اما بدن همه ما بسیار متفاوت بوده و شیوه زندگی برای همه نیز به طور قابل توجهی متفاوت است: برای مثال باید به دو موضوع کسی که در تمام طول روز در دفتر کار خود می‌نشیند و کسی که با دوچرخه در شهر دور می‌زند به صورت جداگانه نگاه کرد.

چقدر ویتامین D بخوریم؟

یک دکترای تخصصی علوم تغذیه با اشاره به اینکه مصرف ویتامین‌ها باید متناسب با نیاز بدن افراد و با توجه به سطح این مواد در سرم خون باشد، اظهار کرد: لزوم مصرف ویتامین‌های مختلف به خصوص ویتامین D، همزمان با پاندمی کووید ۱۹، مطرح شده است، افراد نباید در مصرف مکمل و دارو با هدف تأمین ویتامین مورد نیاز بدن به شکل خودسرانه اقدام کنند.

سیده مریم عبدالله‌زاه با بیان اینکه برای مشخص شدن نیاز بدن به ویتامین یا مکمل‌های حاوی ویتامین، ابتدا باید آزمایش سنجش سطح این مواد در بدن انجام شود، افزود: در مورد ویتامین D اگر سطح آن در سرم خون کمتر از ۲۰ نانوگرم در میلی‌لیتر باشد، نشانه کمبود است و رفع نیاز باید با نظر متخصص انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: وجود ۲۰ تا ۲۹ نانوگرم از این ویتامین در هر میلی‌لیتر سرم، نشان‌دهنده ناکافی بودن آن و وجود ۳۰ تا ۹۹ نانوگرم در میلی‌لیتر نشان‌دهنده میزان کافی این ویتامین است.

این متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیان کرد: وجود بیش از ۱۰۰ نانوگرم ویتامین D در هر میلی‌لیتر سرم، به عنوان مسمومیت تلقی می‌شود، گفت: مصرف ویتامین D باید متناسب با نیاز بدن، توسط متخصص تعیین و به افراد توصیه شود.

عبدالله زاده ادامه داد: با توجه به کمبود دریافت این ویتامین در گروه‌های سنی مختلف، مکمل ویتامین D با مصرف ماهیانه یک پرل (قرص ژله‌ای) با دوز ۵۰۰۰۰ واحد بین المللی از سنین نوجوانی یعنی ۱۲ سالگی آغاز شده و طی دوره‌های جوانی، میان سالی و سالمندی ادامه می‌یابد. امکان استفاده همزمان از مکمل‌های کلسیم و ویتامین D در سنین سالمندی به شکل روزانه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در کودکان ۲ تا ۸ ساله می‌توان هر دو ماه یک بار، از دوز ۵۰ هزار واحد بین‌الملل، استفاده کرد، اظهار کرد: طی ۹ ماه بارداری و شش ماهه نخست شیردهی نیز، مصرف روزانه ۱۰۰۰ واحد بین‌المللی از این ویتامین، نیاز فیزیولوژیک مادر را در این دوران برطرف خواهد کرد.

این متخصص تغذیه، خاطرنشان کرد: در نوزادان از بدو تولد یعنی سه تا ۵ روزگی، تا پایان سن دو سالگی، مصرف ۲۵ قطره ویتامین A+D یا مولتی ویتامین، توسط متخصصان توصیه شده است.

عبدالله‌زاده، بیان کرد: فراموش نکنیم مقادیر سرمی کمتر از ۱۰ نانوگرم در میلی لیتر، با مصرف هفتگی یک پرلِ ۵۰۰۰۰ واحدی به صورت خوراکی به مدت شش هفته برای نوجوانان یعنی سنین ۱۲ تا ۱۸ سال، یا ۸ هفته برای بزرگسالان و پس از آن مصرف ماهیانه این دوز، قابل جبران است.

علت خسته شدن بعد از خوردن غذا

برخی از محققان معتقدند که خوردن یک وعده غذایی سرشار از پروتئین و کربوهیدرات ممکن است باعث خواب‌آلودگی در فرد شود. همچنین افرادی که وعده ناهار بیشتری می‌خورند، ممکن است خواب‌آلودگی بعدازظهر را بیشتر از کسانی که در ظهر کمتر غذا می‌خورند، تجربه کنند.

پرخوری در وعده ناهار باعث بالا رفتن قند خون می‌شود و ممکن است افت انرژی به دنبال آن رخ دهد. عوامل دیگری مانند خواب ضعیف در شب و نوشیدن آب و مایعات همراه با وعده غذایی، به خصوص در طول روز می‌توانند باعث خستگی بعد از خوردن غذا شوند.

راهکارهایی برای کاهش خستگی این است به جای خوردن وعده‌های غذایی زیاد، هر چند ساعت یک بار وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های کمتری بخورید تا سطح انرژی شما حفظ شود. فردی که شب به اندازه کافی می‌خوابد کمتر دچار افت انرژی قابل توجهی بعد از ناهار می‌شود. انجام ورزش‌های سبک در طول روز، به ویژه بعد از غذا خوردن، به افراد کمک می‌کند احساس خستگی کمتری داشته باشند. در طول روز یک چرت کوتاه بزنید.

همچنین فراموش نکنید که قرار گرفتن افراد در معرض نور شدید پس از ناهار باعث خستگی می‌شود. از نوشیدن مایعات همراه وعده‌های غذایی خودداری کنید. اگر احساس خستگی بعد از وعده غذایی روی کیفیت زندگی شما تأثیر گذاشته، باید با پزشک صحبت کنید. علاوه بر این موارد نداشتن تحمل غذایی یا آلرژی غذایی، بیماری سلیاک، کم‌خونی و دیابت نیز می‌تواند باعث خستگی شود.

کد خبر 468367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.