ورود وزارت اطلاعات و کشور به استفاده غیرقانونی از برق برای بیت کوین

رئیس دفتر رئیس جمهور از دستور حجت الاسلام و المسلمین روحانی به وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور برای برخورد جدی با استفاده کنندگان غیرمجاز از برق برای استخراج بیت کوین خبر داد.

به گزارش ایمنا، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری مستمر جلسات سران قوا اظهار کرد: کشور از نظر سیاسی و اقتصادی نیاز دارد به اینکه سران قوا دیدارهای نزدیک‌تری داشته باشند و درباره مسائل مهم کشور با یکدیگر تبادل نظر کنند چرا که هر چه انسجام و همفکری و مشورت میان سران سه قوه بیشتر باشد امور راحت‌تر پیش می‌رود.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای سران قوا درباره بودجه، معیشت مردم را موضوعی عنوان کرد که هم مجلس و هم دولت درباره آن اتفاق‌نظر دارند و گفت: شرایط جهانی بعد از ترامپ برای همکاری ایران با کشورهای مختلف در روابط بانکی، صادرات و واردات وضعیت بهتر از گذشته خواهد بود. طبیعی است که باید این تحولات نتیجه خود را در سفره مردم نشان بدهد و به همین جهت است که در بودجه صحبت شده که به گونه‌ای رفتار کنیم که گشایشی در معیشت مردم و کاهش قیمت‌ها به وجود بیاید.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: هم در جلسه شب گذشته و هم در جلسه‌ای که روز دوشنبه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا داشتیم توافق شد که میان کمیسیون تلفیق و ستاد اقتصادی دولت و مشخصاً سازمان برنامه و بودجه، ارتباطات نزدیکتری وجود داشته و جلسات مستمری برگزار شود. آقای رئیس جمهوری هم در همان جلسه اشاره کردند که هر وقت لازم هست با حضور ایشان جلسه تشکیل شود، آمادگی دارند در آن جلسه حضور داشته باشند.

واعظی ادامه داد: باید بتوانیم زمانی که کالاها تولید و یا وارد می‌شود با همفکری و همکاری دست دلالان و واسطه‌ها را کوتاه کنیم و کالا مستقیم به دست مصرف کننده برسد. یا هزینه و پولی که پرداخت می‌شود در اختیار تولیدکننده قرار بگیرد و یا اینکه ارزان‌تر به‌دست مصرف کننده برسد و چیزی هم که از خارج وارد می‌شود آن هم باید مستقیم به مردم برسد.

وی تصریح کرد: اینکه چند واسطه هرکدام درصدی را بر می‌دارند تا به دست مردم برسد کار درستی نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره عملکرد کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه و توافقات دولت و مجلس اظهار کرد: ما در برخی از پیشنهادات استقبال می‌کنیم. دولت حدود ۱۰-۱۱ ماه روی لایحه بودجه وقت گذاشته. هم سازمان برنامه و بودجه و هم تک‌تک وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ما وقت گذاشتند.

واعظی گفت: بنای ما بر این بوده که این بودجه که آخرین بودجه این دولت است، بودجه قابل اجرا و در راستای منافع کشور و مردم نوشته شود. به همین دلیل از هر پیشنهاد اصلاحی چه قبل از اینکه ما لایحه را تقدیم مجلس کنیم استقبال کردیم و امروز هم از هر پیشنهادی که از سوی نمایندگان و یا مرکز پژوهش‌های مجلس مرکز ارائه شود استقبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم طوری نگاه کنیم و بگوییم چون این بودجه را ما تدوین کردیم هیچ انعطافی برای پذیرش اصلاحات مجلس نداریم.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: ممکن است در برخی از موارد کار کارشناسی ما با ایده‌هایی که در مجلس مطرح می‌شود همسویی ندارد. مثلاً وقتی که می‌گویند باید اینقدر باید مالیات گرفته شود و رقم بالایی است و می‌دانیم که فشار به مردم وارد می‌شود. یا می‌گویند این رقم نفت فروخته شود و این رقم درآمد داشته باشد.

واعظی افزود: ما وقتی که می‌دانیم کار کارشناسی انجام داده‌ایم که این میزان نفت با قیمت جهانی و دلاری که ما برای آن روز تصور کردیم، درآمد آن این رقم نمی‌شود بر این اساس اختلاف‌نظرهای اینچنینی وجود دارد.

وی اظهار کرد: ما از هرگونه پیشنهادات اصلاحی که بتواند به اجرای بودجه کمک کنند استقبال می‌کنیم ولی اگر پیشنهاداتی باشد که شاکله لایحه را به هم بزند، قطعاً نمی‌توانیم استقبال کنیم.

بودجه را سیاسی و بهانه انتخابات نکنیم

واعظی در پاسخ به سوال دیگری درباره لایحه بودجه و طرح برخی اظهارنظرها درباره آن، گفت: فکر می‌کنم این حرفی که بیان شده که این بودجه ما را به سمت فروپاشی می‌برد این حرف دقیق نیست و تقاضای من این است که بودجه را نباید سیاسی کنیم، بودجه را نباید بهانه‌ای برای انتخابات ۱۴۰۰ کنیم، و نباید به بودجه به صورت تبلیغاتی پرداخته شود.

وی افزود: متأسفانه الان این‌طور شده است که افراد مختلف در مجلس درباره بودجه صحبت می‌کنند. در گذشته یک کمیسیون تلفیق بود و سخنگو آن مسائل را ذکر می‌کرد. ضمن اینکه حتی مواردی که در کمیسیون تلفیق تصویب می‌شود لزوماً در صحن مجلس تصویب نمی‌شود و ممکن است تغییر کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: اینکه اکنون طوری شده که هر فردی در همه سخنرانی‌ها و تریبون‌هایی که در مجلس هست و باید به موضوعات مختلف اشاره شود، این عاملی برای تبلیغات شده است و باید اصلاح شود.

واعظی با بیان اینکه ما بودجه را برای اداره کشور نوشتیم و دوستان باید بدانند که ۵ ماه و نیم سال آینده را همین دولت باید جوابگو باشد، اظهار کرد: ما سعی کردیم بتوانیم به نحو احسن با همین بودجه دولت را اداره کنیم، حتی به دنبال این هستیم که دولت بعد هم چون اول کار هست بتواند به خوبی کشور را اداره کند. نه فقط برای بودجه بلکه ما حتی تلاش می‌کنیم تحریم برداشته شود و دولت بعد بتواند راحت‌تر کشور را اداره کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره خاموشی‌های شهرها و ارتباط آن با استخراج بیت کوین با بیان اینکه اختلاف دیدگاهی میان سازمان حفاظت از محیط‌زیست، وزارت نفت و وزارت نیرو برای استفاده از سوخت وجود داشت، اظهار داشت: در ستاد ملی کرونا تصویب کردیم که در تهران و کرج به هیچ وجه مازوت استفاده نشود و الان هم استفاده نمی‌شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: البته از قبل هم استفاده نمی‌شد ولی ما پیشگیری کردیم که از این سوخت استفاده نشود. در کلان‌شهرهایی که جمعیت آن زیاد هست و وارونگی هوا در زمستان وجود دارد؛ در آنها هم مازوت استفاده نمی‌شود.

به گفته واعظی، این ایده باعث شده که به نوعی جلوی استفاده از مازوت را در همه نیروگاه‌ها گرفته شود و محدودیتی برای آن به وجود بیاید. این محدودیت ناخواسته به گونه‌ای شد که خود وزارت نیرو هم دیروز با یک اتفاق پیش‌بینی نشده مواجه شد چرا که فکر می‌کرد به صورت روتین سوخت تأمین می‌شود.

وی اضافه کرد: در دو، سه ماه اخیر ستاد ملی کرونا، وزارت بهداشت و پزشکان به مردم توصیه کردند که وقتی زمستان است و در محیط سرپوشیده هستید، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا تغییر کند. پزشکان و کسانی که این دستورالعمل را می‌دادند، نمی‌دانستند این مسئله چقدر باعث می‌شود مصرف سوخت بالا برود.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: به همین جهت وقتی از دو هفته قبل ما با این مسئله مواجه شدیم، خواهش کردیم مردم هم چراغ‌ها را مقداری تا جایی که احتیاج ندارند، خاموش نگه دارند و از طرف دیگر معمولاً ایرانی‌ها حرارت منزل را بسیار بالا می‌برند و از لباس کمتر استفاده می‌کنند. پیشنهاد این است که مردم در استفاده از انرژی صرفه‌جویی کنند.

واعظی افزود: اینکه گفته شود که دولت بیت کوین را استفاده می‌کند، این اصلاً جفا است. دولت وارد این مسائل نمی‌شود اما در یک سال گذشته فشارهایی بود. دستگاه ماینر بیت کوین به شکل قاچاق وارد کشور شده بود که دستگاه کوچکی هم است و ورود آن کار سختی نیست. در جاهای مختلف استفاده می‌شده و فشار بر روی دولت آمد که به نوعی آن را ضابطه‌مند و قانونی بکند.

وی با بیان اینکه مسئله بیت کوین دو بار در کمیسیون‌های دولت و دولت مطرح شد، اظهار کرد: اینها باید از وزارت صمت اجازه بگیرند و وزارت نیرو هم تأیید کند که چگونه از آن استفاده کنند. بر این اساس، برای نصب در یک حدی اجازه‌هایی داده شده و معلوم هستند که آنها کجا هستند و می‌توانند با آنها ارتباط بگیرند و بگویند که مثلاً در ماه‌های تابستان یا روزهایی که وارونگی هوا هست، استفاده نکنید یا در روزهای سرد استفاده کنید.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: امروز در دولت ادعایی شد که علاوه بر کسانی که اجازه گرفتند، در برخی مرغداری‌ها و جاهای مختلف هم اینها استفاده می‌کنند که رئیس‌جمهوری دستور دادند وزارت اطلاعات و وزارت کشور با جدیت این مسئله را دنبال کنند و اگر در جایی از برق برای بیت کوین استفاده می‌شود، محکم با آنها برخورد کنند چون الان از حقی که مردم برای دمای منزل‌شان یا روشنایی خانه‌شان استفاده کنند، آنها از این برق برای این کار استفاده می‌کنند.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره تهیه و تأمین واکسن کرونا از کواکس گفت: کواکس نه شرکت و نه چیزی دیگری است، سازمان بهداشت جهانی سبدی برای کل دنیا درست کرده و می‌گوید این تنها واکسنی است که کل دنیا به آن احتیاج دارند و پیش بینی این سازمان این است اگر همه کشورهای در حال ساخت واکسن حتی اگر موفق شوند و بتوانند به تولید واکسن دست یابند، تنها می‌توانند درصدی از نیاز جهان را تا پایان سال آینده پاسخ دهند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید همه واکسن‌های تأیید شده که فعلاً ۶ تا ۷ واکسن است را در یک سبد گذشته و به کشورها یک سهمیه می‌دهد که سهمیه ما ۱۶ میلیون و ۸۰۰ دوز است و انتخاب آن برعهده ما است که بگوییم این واکسن‌ها را می‌خواهیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کاری که با سازمان بهداشت جهانی و کواکس کردیم تعارضی با نظر رهبری ندارد و واکسن را می‌خریم و وارد کشور می‌کنیم. این سهمیه ما در کواکس است که ۵۲ میلیون یورو بابت قسط اول ریختیم و به محض تحویل، بقیه را هم پرداخت می‌کنیم.

واعظی با بیان اینکه سهمیه خود را از سازمان بهداشت جهانی گرفتیم، اظهار کرد: برای اینکه زودتر این کار انجام شود، همزمان با چین، روسیه و هند در حال مذاکره هستیم چون واکسن تولیدی این کشورها در منطقه در حال استفاده است. با توجه به اینکه ۱۰ سال گذشته کار پزشکی موفق با کوبا داشتیم، کار مشترکی هم با این کشور انجام دادیم.

وی با بیان اینکه کوبایی‌ها در زمینه مسائل دارویی خوب کار کردند، گفت: درباره واکسن کرونا هم با این کشور توافق کردیم و آنها از ما کمی جلوتر هستند. الان هر راه ممکن را دنبال می‌کنیم و خوشبختانه رئیس جمهوری دو ماه قبل دستور دادند پول واکسن نباید با بقیه قضایا قاطی شود چون واکسن و سلامتی مردم مهم است.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: تا پیش از این آمریکایی‌ها مانع دریافت کواکس می‌شدند که الان قسط اول را پرداخت کردیم و آن را دریافت می‌کنیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 468356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    0 0
    امیدوارم که دولت عزیزمان بابیت کوین برخورد جدی کند