رطوبت هوا مدیریت پسماند در گیلان را هزینه بر و طاقت فرسا کرده است

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان گفت: بالا بودن سطح آب های زیرزمینی، حجم زیاد بارندگی و رطوبت نسبی هوا شرایط دفن و مدیریت زباله ها را در استان های شمالی از جمله گیلان دشوار و طاقت فرسا کرده است.

به گزارش ایمنا، سید پویا شهشهانی از تولید روزانه ۲۲۰۰ تن زباله در استان گیلان خبر داد و اظهار کرد: معمولاً ترکیب زباله‌های تولید شده خشک نسبت به تر ۳۰ به ۷۰ است، اما به دنبال شیوع ویروس کرونا و افزایش استفاده مردم از مواد تنظیفی شاهد افزایش ۱۰ درصدی زباله خشک هستیم.

وی سرانه شهری و روستایی تولید پسماند را به ترتیب ۹۰۰ و ۶۰۰ گرم دانست و افزود: حدود ۴۰ درصد پسماند کل استان در شهرستان رشت تولید می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های تابعه استانداری گیلان با بیان اینکه در حال حاضر سه پروژه بهسازی محل دفن در شهرهای آستانه اشرفیه، آستارا و لاهیجان با پیشرفت خوبی در حال اجرا است، تصریح کرد: همچنین کارخانه کمپوست در شهرهای لنگرود، رودسر و تالش احداث می‌شود.

وی با اشاره به اجرای پروژه تصفیه خانه شیرابه کمپوست انزلی، عنوان کرد: در شهرستان رشت پروژه افزایش ظرفیت اسمی کارخانه کود آلی از ۳۰۰ تن به ۵۰۰ تن در روز در دست اجراست همچنین پروژه بازسازی و افزایش تجهیزات و سوله سازی را در دستور کار داریم تا این ظرفیت را به ۱۰۰۰ تن برسانیم.

شهشهانی با بیان اینکه سال گذشته ۱۱۹ میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت پسماند استان گیلان تخصیص یافت، گفت: سوله اصلی پروژه زباله سوز رشت دارای پیشرفت ۵۰ درصدی است و طی قرارداد با یک شرکت خارجی بخشی از تجهیزات را وارد محوطه پروژه کردیم.

وی با اشاره به مهمترین چالش‌های حوزه مدیریت پسماند در استان گیلان، اضافه کرد: بر اساس ضوابط استقرار زیست محیطی با کمبود زمین در استان گیلان مواجه هستیم همچنین بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی، حجم زیاد بارندگی و رطوبت نسبی هوا شرایط دفن و مدیریت زباله‌ها را در استان‌های شمالی از جمله گیلان دشوار و طاقت‌فرسا کرده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان با بیان اینکه آب و هوای مرطوب هزینه اجرای پروژه‌های مدیریت پسماند را نیز افزایش داده است، یادآور شد: در بسیاری از استان‌ها کارخانه‌های کمپوست و پردازش نیاز به سوله ندارند، اما در استان گیلان حتماً باید کارخانه‌ها را مسقف کنیم.

شهشهانی، اجرای پروژه‌های بهسازی محل دفن زباله را موجب کنترل آلودگی و دفن بهداشتی دانست که باید مستمر باشد و خاطرنشان کرد: پروژه پردازش مکانیکی پسماند در لنگرود تا نیمه نخست سال ۱۴۰۰ آماده بهره برداری است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان، با اشاره به اجرای خوب پروژه‌های تفکیک از مبدا از سوی شهرداری‌های آستارا، ماکلوان، کیاشهر و خشک بیجار، تصریح کرد: پروژه جمع آوری پسماند خشک مراکز تجاری و فروشگاه‌ها و منازل همراه با کیف پول الکترونیکی در شهر رشت با محوریت شهرداری در دست اقدام است و مقرر شده ۱۶ مرکز خرید تفکیک زباله خشک را به ۵۵ مرکز افزایش دهیم که با استانداردهای شهر هوشمند سازگار است لذا از ماه‌های آینده مراحل زیرساختی و اپلیکیشنی آن فراهم خواهد شد.

کد خبر 468341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.