اقلام خطرناک در پسماندهای تر ۶۰ درصد کاهش یافت

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: با توزیع جعبه‌های ایمن بین خانوارهای اصفهانی، میزان اقلام خطرناک در پسماندهای تر تا ۶۰ درصد نسبت به قبل از اجرای طرح کاهش یافته است که از مشارکت و همراهی خوب شهروندان در تفکیک پسماند از مبدا نشان دارد.

رحیم محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طرح  توزیع جعبه‌های ایمن بین خانوارهای اصفهانی در راستای تحقق دو سند برنامه اصفهان ۱۴۰۰ و قانون مدیریت پسماند در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

وی افزود: در سال ۹۷ در قالب طرح توزیع جعبه‌های ایمن امکان جمع‌آوری و مدیریت اصولی پسماندهایی شامل اقلامی مانند سر سرنگ، تیغ، ژیلت، باتری و لانست قند خون که در کنار سایر پسماندها در منازل تولید می‌شود به صورت جدا از سایر پسماندها فراهم شد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد: توزیع جعبه‌های ایمن ابتدا در سه فاز میان مدارس، مراکز بهداشت، آرایشگاه‌ها و موبایل فروشی‌ها آغاز شد و سپس بستر توزیع جعبه‌ها ادامه یافت، به این ترتیب افراد با پر شدن جعبه‌ها می‌توانند آنها را به ایستگاه‌های بازیافت تحویل داده و جعبه جدید دریافت کنند.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: در مرحله نخست توزیع جعبه‌های ایمن، اقدامات آموزشی و فرهنگی گسترده‌ای از جمله توزیع دو مرحله بروشور، تبلیغات محیطی در گالری شهری، پخش کلیپ‌های آموزشی و آموزش‌های شفاهی انجام شد تا شهروندان بتوانند ارتباط خود را با ایستگاه‌های بازیافت حفظ کنند و ضمن تحویل جعبه‌های پر شده نسبت به دریافت جعبه جدید اقدام کنند تا از این پس پسماندهای خانگی جزء ویژه، در میان پسماندهای تر یا خشک قرار نگیرد.

وی تاکید کرد: هر چند چالش‌هایی مانند مشارکت نکردن شهروندان به دلیل نداشتن آگاهی و نگرش نسبت به تفکیک پسماندهای خانگی جزء ویژه وجود داشته، اما انتظار می‌رود شهروندان برای کمک در حفظ محیط زیست و سلامت خودشان، این بخش از مدیریت پسماند را هم مانند مدیریت پسماند تر و خشک جدی بگیرند و برای ارتقای کیفی اجرای طرح بکوشند.

محمدی خاطرنشان کرد: با توزیع جعبه‌های ایمن، میزان اقلام خطرناک در پسماندهای تر تا ۶۰ درصد نسبت به قبل از اجرای طرح کاهش یافته است که از مشارکت و همراهی شهروندان در تفکیک پسماندها از منزل نشان دارد.

وی با اشاره به نحوه جمع‌آوری اقلام حجیم همچون مبلمان خانه، گفت: شهروندان در صورت نیاز می‌توانند با شماره ۱۳۷ تماس گرفته تا خودروهای جمع‌آوری به منازل مراجعه و نسبت به انتقال این اقلام به مرکز پردازش پسماندها اقدام کنند.

کد خبر 468328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.