استمرار طرح بهبود وضعیت تقاطع‌های اتیوپی در دوران کرونا

عابران پیاده در آدیس آبابا، پایتخت و بزرگترین شهر اتیوپی، با چالش‌های بسیاری در حین عبور و مرور مواجه می‌شوند؛ پیاده‌روها بسیار کم عرض، ناهموار و دارای موانع بسیاری هستند به طوری که تقریبا مرز زیادی بین محل عبور افراد پیاده و خودروها وجود ندارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر ساله حدود ۵۰۰ نفر از مردم پایتخت اتیوپی جان خود را بر اثر تصادفات جاده‌ای از دست می‌دهند که بیش از ۸۰ درصد این افراد را عابران پیاده تشکیل می‌دهند. در پی افزایش تردد خودروها و کیفیت پایین زیرساخت‌های تردد، پیش‌بینی می‌شود هر روز بر تعداد جان باختگان و آسیب‌دیدگان ناشی از سوانح خیابانی افزوده شود، بنابراین مقامات رسمی شهر در تلاشند استراتژی‌هایی کارآمد در این زمینه به کار گیرند. در این راستا شهردار آدیس‌آبابا در چند سال گذشته تصمیم گرفته خلاقیت‌هایی به کار گیرد تا از طریق آن تصادفات جاده‌ای را تا سال ۲۰۲۳ حدود ۵۰ درصد کاهش دهد.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که قرار است مقامات محلی آدیس‌آبابا برای افزایش ایمنی عابران پیاده در فضاهای عمومی شهر به کار گیرند، بهبود وضعیت چهارراه‌های پایتخت است. در این رویکرد قرار است طی سه سال آینده، هر سال تعداد ۱۰ چهارراه شهری به طور کامل تغییر یابد و فضاهایی ایمن‌تر و کارآمدتر از قبل در آن‌ها به وجود بیاید.

در مرحله اول پیاده‌سازی طرح فوق، یکی از پرترددترین چهارراه‌های شهر به نام Sebategna انتخاب شد که روزانه بیش از ۱۳ هزار نفر به صورت پیاده در آن عبور و مرور می‌کنند. پس از اجرای کامل طرح، تصادفات جاده‌ای در چهارراه فوق به طور قابل توجهی کاهش یافت به طوری که طی یک سال، تنها یک عابر پیاده قربانی سوانح خیابانی شد و چهار نفر نیز در بیمارستان‌ها بستری شدند.

مقامات محلی آدیس‌آبابا از طریق خط کشی‌های جدید، رنگ‌آمیزی آبی نقاط خطر و نصب باغچه‌های کوچک، محدوده تردد وسایل حمل و نقل موتوری را مشخص کردند. از سوی دیگر با گسترش پیاده‌راه‌ها، ترافیک خودرویی و سرعت حرکت وسایل نقلیه به طور چشمگیری کاهش یافته که همین امر در افزایش ایمنی عابران پیاده نقش مهمی ایفا کرده است.


تغییراتی که در این چهارراه اتفاق افتاده، بسیار قابل توجه است؛ ساکنان منطقه از فضاهای آبی‌رنگ بسیار استقبال کرده و حس افزایش ایمنی خود را به مقامات انتقال داده‌اند. دستفروشانی که تا پیش از پیاده‌سازی طرح فوق در چهارراه Sebategna از فضاهای بسیار کمی در پیاده‌روها برای فروش محصولات خود برخوردار بودند، اکنون می‌توانند بساطشان را در مناطق ممنوعه تقاطع‌ها روی تردد خودروها، گسترش دهند و مشتری‌های بیشتری را به سمت خود جذب کنند. این کار باعث شده است پیاده‌روها از فضاهای اشغال شده توسط این افراد خالی شود و عابران با آسایش بیشتر تردد کنند.

مقامات رسمی آدیس‌آبابا قرار بود طرح فوق را به مدت تنها ۶ ماه در منطقه اجرا کنند و پس از آن چهارراه وضعیت قبلی را به خود بگیرد، با این حال پس از طی این مدت، تغییرات جدید برای همیشه بر چهارراه Sebategna اعمال شد.


پس از چهار راه Sebategna ، نقاط بیشتری از پایتخت اتیوپی تغییراتی مشابه با آن را متحمل شده‌اند به طوری که هر روز ایمنی عابران پیاده افزایش می‌یابد. البته شیوع بیماری کووید -۱۹ باعث ایجاد توقف در تبدیل چهارراه‌های بیشتر در شهر شد، با این حال مقامات رسمی متعهد شده‌اند همزمان با تلاش برای مهار ویروس کرونا، اقدامات خود برای ایمن‌سازی فضاهای عمومی، به خصوص خیابان‌ها و تقاطع‌ها را ادامه دهند. شهردار آدیس‌آبابا نیز در گفتگوهای خود با رسانه‌ها  اعلام کرده است که به زودی پایتخت اتیوپی به یکی از ایمن‌ترین شهرهای جهان برای تمام کاربران، به خصوص عابران پیاده و دوچرخه‌سواران تبدیل خواهد شد.

کد خبر 468319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.