مشکلات بینایی و عیوب انکساری چشم در هر سنی متفاوت است

یک جراح و متخصص چشم، گفت: برطرف کردن عیوب انکساری در بزرگسالان با عمل‌های لیزیک برای دستیابی به نتیجه خوب دیدن میسر است. درمان عیوب انکساری چشم در گروه سنی کودکان سه تا چهار سال باعث پیشگیری از تنبلی چشم می‌شود.

محمدرضا پیمان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه عیوب انکساری چشم شایع‌ترین اختلال است، اظهار کرد: اگر به هر دلیلی تصویر اجسام پیش رو، روی شبکیه به درستی شکل نگیرد عیوب انکساری چشم ظاهر می‌شود، عده‌ای از اشخاص برای رفع این اختلال و در نتیجه خوب دیدن از عینک استفاده می‌کنند.

وی افزود: عیوب انکساری چشم در گروه‌های سنی مختلف شکل‌های متفاوتی دارد و در گروه کودکان همراه با تنبلی چشم است و باید خانواده‌ها سریع نسبت به درمان آن اقدام کنند تا فرزندان در بزرگسالی با مشکل غیرقابل درمان مواجه نشوند.

این جراح و متخصص چشم، تصریح کرد: دیدن هر تصویری حاصل بازتاب نور از اجسام به چشم است، در حقیقت چشم مانند یک دوربین عکاسی بوده و تصویر در آن شکل می‌گیرد. قرنیه اولین سطحی بوده که نور با آن برخورد می‌کند و یک لایه بسیار نازک از اشک روی قرنیه قرار دارد و بیشترین قدرت انکساری چشم مربوط به قرنیه است.

پیمان ادامه داد: شبکیه چشم بسیار حساس بوده و پیام‌های تصویر را می‌بیند، اگر تصویر وارد شده به چشم که قرار است روی شبکیه شکل بگیرد در جای نادرستی تمرکز پیدا کند، دیدن درست آن تصویر اتفاق نمی‌افتد. در اشخاص نزدیک بین قدرت انکساری چشم بسیار بالا است و این تصویر جلوتر از شبکیه شکل می‌گیرد و شفافیت لازم را ندارد.

این متخصص چشم، خاطرنشان کرد: در افراد دوربین باید این تصویر پشت شبکیه شکل بگیرد، در بین اشخاص آستیکماتیسم (نوعی از عیوب انکساری چشم) تصویر اجسام کشیده‌تر شکل می‌گیرد و سطح قرنیه به جای کروی بودن حالت بیضی شکل دارد و این اتفاق باعث تمرکز تصاویر در یک نقطه و خط می‌شود و فرد آستیکماتیسم تصاویر را کشیده‌تر می‌بیند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این موارد درگیری همه اشخاص با پیرچشمی در سنین بالای ۴۲ سال باعث می‌شود اجسام نزدیک را نتوانند واضح و شفاف ببینند. همه عیوب انکساری چشم در سنین متفاوت اتفاق می‌افتد و از نظر اهمیت بالینی در سنین مختلف حائز اهمیت خاصی است.

به گفته پیمان؛ عیوب انکساری چشم و به وجود آمدن مشکلات بینایی در هر سنی متفاوت است، برطرف کردن عیوب انکساری در بزرگسالان با عمل‌های لیزیک دستیابی به نتیجه خوب دیدن اشخاص است. درمان عیوب انکساری چشم در گروه سنی کودکان سه تا چهار سال، پیشگیری از اتفاق ترسناک تنبلی چشم است.

این جراح و متخصص چشم، تاکید کرد: تنبلی چشم به معنای این است که مغز کودک بخش مربوط به خوب دیدن در یک یا دو چشم را یاد نمی‌گیرد، حتی اگر در بزرگسالی تنبلی چشم برطرف شود مغز دیگر توانمندی لازم برای تکامل یادگیری را ندارد.

لزوم سنجش بینایی کودکان در سیستم‌های غربالگری

وی اضافه کرد: ضروری است قبل از هفت سالگی تنبلی چشم کودکان درمان شود، باید بینایی همه کودکان از نظر تنبلی چشم در سیستم‌های غربالگری بررسی شود. در سن قبل از سه سالگی در صورت لزوم این کار انجام می‌شود.

پیمان معتقد است در گروه بزرگسالان درمان و برطرف کردن عیوب انکساری چشم برای تجربه خوب دیدن است، کسانی که نمی‌توانند لنز را تحمل کنند یا از زدن عینک بیزار هستند اگر شرایط لازم برای عمل را داشته باشند اقدام به عمل لیزیک می‌کنند تا بعد از عمل بینایی و دید مناسب داشته باشند، برخی از افراد هم با عینک زدن مشکلی نداشته و حس خوبی به این شرایط دارند و باید از انجام عمل پرهیز کنند.

این متخصص چشم، اظهار کرد: ممکن است سه تا چهار درصد اشخاص بعد از عمل لیزیک دوباره نمره چشم آنها به حالت قبلی برسد و بارداری زنان، زایمان، مطالعه زیاد و موارد دیگر ارتباطی به این اتفاق ندارد و معمولاً باورهای غلطی است که در بین مردم رواج پیدا کرده است.

وی افزود: زندگی دیجیتالی و کلاس‌های آنلاین فرزندان باعث استفاده طولانی مدت اعضای خانواده از ابزار تکنولوژی روزمره در ایام کرونایی شده است و همین موضوع باعث شده تا چشم آنها مرتب در حال کار کردن با این ابزار باشد، چشم انسان یکی از محترم‌ترین اعضای بدن بوده و کیفیت زندگی اشخاص به خوب دیدن مربوط است، بنابراین توجه کردن به رفع مشکلات چشمی اهمیت بالایی دارد.

پیمان تصریح کرد: کسانی که مستعد نزدیک بینی بوده و استعداد در پیشرفت نزدیک بینی دارند، ثابت شده استفاده مداوم از موبایل و تبلت باعث افزایش ضعیفی نمره چشم می‌شود. لازم است استفاده دانش آموزان از موبایل و تبلت طولانی مدت نباشد، بهتر است بعد از استفاده کوتاه مدت به نقطه‌ای دور خیره شوند تا عضلات چشم آنها استراحت کند.

کد خبر 468272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.