‌با دولت ‌ اصولگرا ‌ FATF را می‌پذیرند

پاسخ نامه فائزه به محسن و یاسر هاشمی، ادعاهای مایک پمپئو علیه جمهوری اسلامی ایران، بررسی معضل آلودگی هوا و سرانجام لوایح مبارزه با پولشویی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه۲۴ دی ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «باید از مسیر اشتباه برگشت» به بررسی پاسخ نامه فائزه به محسن و یاسر هاشمی پرداخت و نوشت: روز گذشته فائزه قلم در دست گرفت و به آنچه برادرش نوشته بود، چنین پاسخ داد: «پیروی گفت‌وگوی اینجانب با انصاف‌نیوز و جنجال ایجاد شده، لازم می‌دانم ضمن احترام به منتقدین محترم و نامحترم و دروغگو و قدردانی و سپاس از حامیان شجاع و حامیان ساکت، نکاتی را به شرح زیر بیان نمایم:

۱- از نامه محسن خوشحال شدم، سبب راحتی هم او و هم من گردید. چنین چیزی را بارها خواسته بودم و این اقدام اول او نبود.

۲- به او حق می‌دهم چون برای خودش آینده‌ای ترسیم کرده و دنبال حذف موانع است.

۳- اگر مسائل شخصی انگیزه‌ای برای مشی من بود آیا عقل سلیم حکم نمی‌کند که از ۳۰ سال گذشته تاکنون ساکت و در امنیت باشم و از منافع نزدیکی به قدرت بهتر و بیشتر بهره‌مند شوم؟

۴- مابقی زیاده‌گویی بود که بنای ورود به آن را ندارم.

۵- رأی ندادن به ترامپ اگر آمریکایی بودم به‌دلیل چهره خطرناک ترامپ است.

۶- چرا برای ایران او را ترجیح می‌دادم؛ چون بخش‌هایی و افرادی خطرناک‌تر از ترامپ در قلدری و عدم پایبندی به اصول و قواعد و مقررات با عملکرد و بعضاً سیاست‌های نادرست، کشور را در سراشیبی ناکارآمدی‌ها، سوءمدیریت‌ها، بی‌کفایتی‌ها، دگم‌اندیشی‌ها و حتی گاهی تا مرز تلاشی پیش برده‌اند، به مطالبات عمومی نه‌تنها توجهی ندارند، بلکه در خاموش کردن آن از هم سبقت می‌گیرند.

۷- حفظ اصل انقلاب و اصل نظام ایجاب می‌کند از تذکر و تلاش بازنایستیم و از هر چیزی که برگشت به اهداف انقلاب از این مسیر اشتباه را ممکن می‌کند استقبال کنیم، اگر دغدغه ما توسعه کشور، حقوق مردم، آزادی و دموکراسی است و نه بقا.

۸- شاهد انحرافات بسیار عمیق‌تر از انحراف ایجادشده توسط آقای احمدی‌نژاد در این دوران هستیم که وظیفه تک‌تک ما را از دوران آقای هاشمی سنگین‌تر می‌کند.

۹- اگر هر فرد آزاده و بدون خشم و غضب و وابستگی و منافع و به دور از احساسات، گوش شنوا و دقت نظری داشته باشد که کمتر این ویژگی را داریم، متوجه گفتار اینجانب مبنی بر تغییر سیاست‌ها و عملکردها به منظور برگشت به اصل نظام و اهداف انقلاب و منافع جامعه می‌شود و درمی‌یابد که بنده حقیر از همه دلواپسان و ناقدان و اهانت‌کنندگان و دروغ‌گویان در دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی در این مسیر دلسوزتر و جدی‌ترم، هزینه‌های زیادی داده و ابایی از دادن هزینه بیشتر و قربانی شدن در این راه نیز ندارم.

۱۰- منتقدانی که واویلا برای معیشت مردم به راه انداخته‌اند، آیا خطاب شعارها و رفتارها در صدها صحنه اعتراضی، تحصن، اعتصاب و تجمعات اقشار مختلف حداقل در سه سال اخیر را نشنیدند و ندیدند که متوجه مدیران و مسئولان در داخل بود؟ به نظر می‌رسد درک مردم با تمامی مشکلات از خواص بیشتر است.

۱۱- کسانی باید عذرخواهی کنند که کم یا زیاد، مستقیم یا غیرمستقیم، با منافع یا بی‌منافع، با درک یا از روی ناآگاهی همراه جریانی می‌شوند که به بن‌بست رساندن مطالبات عمومی و اصلاحات، نابود کردن منافع ملی، تضییع حقوق مردم، انحراف جدی از اهداف انقلاب، فاصله گرفتن از اسلام واقعی را برای حفظ خود به جای حفظ نظام سال‌هاست دنبال می‌کنند.

۱۲- به امید روزی که همه ما ایرانیان زبان و دلمان یکی شود و بدون استفاده ابزاری از دیگران، جنم و مایه برای هر گونه اقدامی را شخصاً داشته باشیم.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فریاد زیر دود» با بررسی معضل آلودگی هوا نوشت: مردم در کلانشهرهای ایران هوا برای نفس کشیدن ندارند. این صریح‌ترین جمله‌ای است که می‌توان در خصوص معضل این روزها به کار برد. اما دلیل این سختی در نفس کشیدن مانند برخی دیگر از معضلات کشور هنوز متولی و پاسخگوی مشخصی ندارد. مازوت، مصرف گاز خانگی زیاد و یا حتی نوزیدن باد هم می‌تواند مقصر باشد اما مسئولان هنوز بابت رفع این معضل راهکاری طی سال‌های اخیر نداشته‌اند. حتی توصیه به کم مصرف کردن گاز هم برای مردمی که خانه‌هایشان به واسطه بی تدبیری مسئولان استاندارد ساخته نشده و برای گرمایش آن ناچار به استفاده از گاز بیشتری هستند سخت است. حالا اما روز گذشته قطعی برق هم به این معضلات اضافه شد. گو اینکه مثل همیشه باید هزینه هر اتفاقی را مردم بپردازند و در میان شهر دود گرفته شاید هیچ فریادی به گوش مسئولان نرسد.

طبق آمارها معضل آلودگی هوا که رتبه پنجم را میان عوامل مؤثر در مرگ و میر به خود اختصاص داده است سالانه ۲.۴۸ تا هفت درصد تولید ناخالص داخلی کشورها را می‌بلعد تا صرف عوارض ناشی از آن شود. آخرین آماری که درباره مرگ منتسب به آلودگی هوا از طرف وزارت بهداشت اعلام شد، مربوط به سال ۹۴ است. طبق اظهارات عباس شاهسونی - سرپرست گروه "سلامت هوا" مرکز محیط و کار وزارت بهداشت- «در ایران سالیانه حدود ۳۷۰ هزار مرگ داریم. از این تعداد در سال ۹۴، ۱۲ هزار و ۸۹۷ نفر مرگ منتسب به ذرات معلق بوده است.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که هوای کلانشهر تهران در وضعیت بسیار ناسالم است و از مردم و به ویژه گروه‌های حساس خواست که از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنند.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قاعده نخ‌نمای جنگ‌طلبی» به بررسی ادعاهای مایک پمپئو علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت: رسانه‌ها دوشنبه‌ شب خبر دادند که مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، یک هفته مانده به پایان دوره‌اش قصد دارد ادعاهای تازه‌ای در مورد «ارتباط جمهوری اسلامی ایران با القاعده» افشا کند. مایک پمپئو که یکی از اصلی‌ترین ستون‌های سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بود، در روزهای پایانی کارش در وزارت خارجه، فهرستی بلند بالا از اقداماتی که قصد داشت در صورت استمرار ریاست‌جمهوری ترامپ در دوره بعدی علیه کشورهای مخالف سیاست‌های امپریالیستی آمریکا انجام دهد، به صورت فشرده اجرایی می‌کند.

قرار دادن گروه انصارالله یمن در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی، بازگرداندن دولت کوبا به فهرست دولت‌های حامی تروریست و حالا مطرح کردن ادعا کهنه و نخ‌نمای ارتباط ایران با القاعده، تازه‌ترین اقدام‌های پمپئو برای آزار دولت‌ها و گروه‌های مخالف سیاست‌های سلطه‌طلبانه آمریکا در جهان است. اقدام‌های اینچنینی از سوی مایک پمپئو، غیرقابل پیش‌بینی نبود. او از روزهای ابتدایی کارش در دولت دونالد ترامپ، تلاش شدید خود برای تخریب روابط آمریکا با کوبا، حمایت از جنایات ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه مردم یمن و بهانه‌تراشی برای استفاده از زور علیه جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده‌ بود.

روز سه‌شنبه، بعد از اعلام خبر قصد پمپئو برای اتهام‌زنی واهی به ایران، وی با انتشار پیام‌هایی در شبکه اجتماعی توئیتر، مدعی شد که عادی‌سازی روابط میان آمریکا و ایران امکان‌پذیر نیست و «پیدا کردن یک تک‌شاخ از پیدا کردن میانه‌رو در رژیم ایران ساده‌تر است.» وی با انتشار تصاویری از سیاستمداران و فرماندهان ایرانی از جمله رهبر انقلاب، رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و فرمانده سپاه قدس، نوشت: «این افراد آمریکا و اسرائیل را به صورت روزانه تهدید می‌کنند.»

وی با استفاده از هشتگ «توافق بد بدتر از عدم توافق است» نوشت: «موشک‌ها و نقش ایران در ترور را نادیده می‌گرفتند و راه رژیم را برای رسیدن به بمب اتم باز می‌کردند، ما رو در روی آنها ایستادیم.» این پیام‌ها، پیش زمینه‌ای بود برای سخنرانی برنامه‌ریزی شده مایک پمپئو در باشگاه ملی خبرنگاران که به نوشته رویترز، در آن از اسناد جدید ادعایی در مورد رابطه ایران و القاعده رونمایی کرد.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «‌با دولت اصولگرا FATF را می‌پذیرند» به بررسی سرانجام لوایح مبارزه پول‌شویی پرداخت و نوشت: رفتار متناقض اصولگرایان درباره مسائل مختلف سر دراز دارد؛ اگر طرف مذاکره با آمریکا باشند مذاکره خوب است و نباشند حرام است، اگر در تیم برجام باشند با آن موافق‌اند و نباشند حرام است، دولت اصولگرا روی کار باشد لوایح FATF بدون جاروجنجال تصویب می‌شود و اگر مابقی لوایح در دولت غیر اصولگرا پیگیری شوند، صددرصد مضر است و نباید تصویب شوند.

گویی اصولگرایان جز منافع حزبی هیچ انگیزه فعالیتی در فضای سیاسی کشور ندارند و برای بقا در فضای سیاسی کشور نیاز به تخریب جناح سیاسی مقابل خود دارند. در همین راستا علی مطهری، نماینده تهران در مجلس دهم، درباره مخالفت‌ها با تصویب FATF گفته است: مخالفان که اینقدر سنگ معیشت مردم را به سینه می‌زنند، چرا حالا که قرار است گشایشی حاصل شود محکم مقابل آن ایستاده‌اند؟ این رفتار تناقض‌آمیز است.

یک عده از اینها از اینکه آقای ترامپ رأی نیاورد، خوشحال نشدند. عجیب است؛ همین ترامپی که سردار سلیمانی را ترور کرده، وقتی شکست خورد این تیپ افراد ناراحت شدند. ناراحت شدند از اینکه چرا تحریم‌ها قرار است برداشته شود؛ چرا آمریکا قرار است به برجام برگردد. تحمیل این مشکلات غیرضروری به مردم به چه معناست؟ مگر هدف انقلاب این بوده که ما به مردم فشار بیاوریم؟ به گفته مطهری «صلاح کشور در تصویب FATF است؛ مخصوصاً با توجه به تحولی که در آمریکا ایجاد شده و رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفته است می‌خواهد به برجام برگردد، اگر اینها به برجام برگردند و ما همچنان در لیست سیاه FATF باشیم، برداشتن تحریم‌ها اثر لازم را نخواهد داشت.

بنابراین به‌نظر من الان زمان خوبی است که آن دو لایحه تعیین تکلیف شده و این مشکل حل شود. ولی اینکه یک عده اصرار دارند اینها تصویب نشود، مشکل غیرضروری برای مردم درست می‌کند. ما پول‌مان را نمی‌توانیم درست منتقل کنیم و کالاها را گران‌تر از قیمت معمول باید به داخل کشور منتقل کنیم و باعث بهره‌برداری کشورهای همسایه و خوشحالی عربستان و اسرائیل شده است. چرا نباید این مشکل را حل کنیم؟ اینکه بگویند اگر ما عضو بشویم باید همه اطلاعات را به FATF بدهیم حرف درستی نیست.

این ویترینی است که نشان می‌دهیم ما با پولشویی و کمک به تروریسم مخالفیم. آمریکا عضو است، اسرائیل عضو است، عربستان عضو است و این همه به داعش کمک می‌کنند. اینها عضو هستند و فقط ویترین را حفظ کرده‌اند». در کنار اهمیت سیاسی پیوستن ایران به گروه اقدام ویژه مالی، احمد پورفلاح، مشاور عالی ریاست اتاق بازرگانی ایران، درباره اهمیت و تأثیر تصویب لوایح FATF گفته است: اهمیت FATF برای اقتصاد کشور به حدی است که برنامه‌هایی که در مورد حذف تحریم‌ها از سپهر کشور داریم، بدون پذیرفتن FATF و پیروی از قوانین آن، عملاً نتیجه‌ای نخواهد داد. بسیاری از مخالفان FATF اندیشمندانی هستند که فرصت نکرده‌اند این مکانیسم را بخوانند و بازتاب‌های آن را بررسی کنند.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هشدار ۲۵۰۰ پزشک و متخصص درباره عوارض واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی» نوشت: بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر از پزشکان، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور طی نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور ضمن تبیین مسئله واکسن آمریکایی و انگلیسی، متذکر شدند واکسن‌های mRNA تولید شرکت «فایزر» و «مادرنا» می‌تواند عوارض ناشناخته و گاه جبران‌ناپذیری به‌جای بگذارد.، در نامه این پزشکان و متخصصان خطاب به آقای روحانی آمده است: «ضمن تقدیر و تشکر از زحمات همکاران پرتلاشمان در نظام سلامت و تلاش‌های جنابعالی، با توجه به اهمیت موضوع «واکسن کرونا»، اینجانبان جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مواردی را در این خصوص متذکر می‌شویم:

۱. همان‌گونه که مستحضر هستید بیماری کرونا به‌عنوان یک بیماری نوپدید، به‌طور مداوم علائم و عوارض جدیدی از خود نشان می‌دهد، به همین قیاس واکسن آن به‌خصوص واکسن‌های نسل جدید یعنی واکسن‌های ژنتیکی (مانند واکسن mRNA تولید شرکت فایزر، مادرنا و…) می‌تواند عوارض ناشناخته و گاه جبران‌ناپذیری به‌جای بگذارد و هنوز حتی زمان لازم برای مشخص شدن کامل عوارض کوتاه‌مدت این واکسن‌ها نیز سپری نشده است؛ ملاحظه می‌فرمایید که در کشورهای سازنده این‌گونه واکسن‌ها اعم از آمریکا و انگلیس نیز، علی‌رغم شروع واکسیناسیون برای برخی گروه‌های پرخطر و کادر درمانی، بسیاری از افراد با وجود وضعیت وخیم و رکوردشکنی آمار مرگ و میر، به‌دلیل همین شبهات و عوارض احتمالی، حاضر به تزریق واکسن‌های مذکور نیستند.

۲. به‌گفته متخصصان ژنتیک پزشکی، با توجه به نوظهور بودن واکسن‌های نسل سوم یا ژنی، هنوز نمی‌توان از احتمال ایجاد عوارض جانبی بلندمدت مانند ایجاد تغییرات اپی‌ژنتیکی در سلول‌های بدن انسان توسط آنها، مطمئن بود چرا که هنوز مطالعات بلندمدت چندساله در خصوص این‌گونه واکسن‌ها انجام نشده است.

۳. ابهامات جدی و قابل تأمل در خصوص سیر اعطای تأییدیه‌های رسمی به واکسن‌های تولیدی شرکت‌های آمریکایی وجود دارد، چنان‌که حتی به‌اذعان رسانه‌های آمریکایی، مسئولان سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای تأیید برخی از این واکسن‌ها از سوی مسئولان کاخ سفید شدیداً تحت فشار قرار گرفته‌اند که این شرایط، لزوم اتخاذ احتیاط عاقلانه را بیش از پیش گوشزد می‌کند.

۴. آیا منطقی است از کسانی که داروهای ضروری مورد نیاز بیماران کشور ما (مانند بیماران پروانه‌ای، بیماران سرطانی و…) را به‌ بهانه تحریم‌های ظالمانه از ملت ایران دریغ کرده‌اند و حالا به ناگهان دلسوز مردم ما شده‌اند واکسن به‌صورت هدیه و خیریه دریافت شود؟

آیا ساده‌انگاری نیست که جان و سلامتی مردم عزیزمان را به‌عنوان نمونه آزمایشگاهی، برای آزمایش و بررسی کارایی واکسن بر روی یک جمعیت خاص، در اختیار سازندگان واکسن آمریکایی یا انگلیسی قرار دهیم، آن هم دولت‌هایی که طی چند دهه اخیر به انحای مختلف اثبات کرده‌اند که کمترین حرمتی برای سلامت و جان ایرانیان قائل نیستند؟

۵. تجربه تلخِ داروهای بی‌اثر و ناکارآمدی که به‌عنوان نسخه شفابخش کرونا طی ۱۰ ماه اخیر میلیاردها دلار به جیب شرکت‌های دارویی ریخت و اتفاقاً تاییدیه FDA آمریکا و یا WHO را نیز داشت، ثابت کرد نباید مقهور هیاهو و سیاه‌بازی‌های جریانات به ظاهر علمی و مافیای دارویی شد.

کد خبر 468257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.