کند و کوب، روشی برای ارتقای رشد کیفی درختان مشهد

مدیرکل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد از اجرای عملیات کود دهی درختان، درختچه‌ها و سطوح فضای سبز شهر مشهد در فصل پاییز و زمستان سال جاری برای بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله درخت و درختچه خبر داد.

سید علی اکبر انتظام در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به رشد مناسب و حجم گسترده فضای سبز شهر مشهد در سال‌های اخیر، توسعه کیفی و ارتقای رشد و سلامت گیاهان، به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار گرفته و تلاش می‌شود با استفاده از روش‌های نوین و پربازده در راستای بهبود کیفیت فضای سبز شهر مشهد گام برداریم.

وی افزود: یکی از انواع عملیات اجرایی در فضای سبز شهر مشهد، عملیات کوددهی درختان، درختچه‌ها و توده‌های فضای سبز شهری است که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، این عملیات از نیمه آذرماه آغاز شده و تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

مدیرکل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد ادامه داد: با توجه به هماهنگی‌ها، در بازه زمانی یاد شده بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله درخت و درختچه و بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع پرچین کاری در مناطق ۱۳ گانه شهر مشهد با استفاده از عملیات کوددهی مورد تیمار قرار می‌گیرند.

مدیرکل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد افزود: یکی از روش‌های مناسب و پربازده کوددهی درختان و درختچه‌ها روش چال‌کود است که با توجه به بازده اقتصادی و عملکردی مناسبی که دارد در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در این روش، در نزدیکی ریشه درختان و درختچه‌ها چاله‌هایی حفر و کند و کوب می‌شود و سپس درون آنها با مواد آلی و شیمیایی پر می‌شود و از آنجا که درخت گیاهی دائمی است به دلایل مختلف هر سال تراکم ریشه در حوالی منطقه چال‌کود بیش از پیش افزایش یافته و سطح تماس ریشه باید با این منطقه غنی از کود افزایش یابد و همین موضوع باعث افزایش کارایی مصرف کود و افزایش بهره‌وری کود و بهبود رشد درختان و درختچه‌های شهری می‌شود.

انتظام خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به خاک ترکیبی تولید شده توسط شهرداری مشهد پیش‌بینی شده است، عملیات چال‌کود ۱۲ هزار اصله با استفاده از ۳ هزار متر مکعب خاک ترکیبی و کود آلی غنی شده در سطح شهر مشهد اجرا شود.
 

کد خبر 468254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.