واکسن‌های mRNA با کدام بیماری‌ها مقابله می‌کنند؟

محققان معتقد هستند واکسن‌های mRNA کرونا می‌تواند با بیماری‌های دیگر مانند سرطان نیز مقابله کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با شیوع سویه‌های جهش یافته و واگیردار ویروس کرونا، شرایط برای انتقال این بیماری بسیار وخیم‌تر شده است. واکسن‌های کرونای تولید شده توسط دو شرکت فایزر و مدرنا از نوکلئیک اسیدهایی به نام RNA پیام رسان یا mRNA استفاده می‌کنند. علاوه بر این واکسن دیگری از طرف یک شرکت آلمانی به نام CureVaz NC در راه عرضه است که در آن از فناوری مشابهی استفاده شده است.

مزایای واکسن‌های mRNA چیست؟

واکسن‌های معمولی دارای ویروس غیرفعال یا ضعیف شده هستند که پس از تزریق، پاسخ ایمنی را در بدن انسان تحریک می‌کند تا از آن در برابر پاتوژن‌ها محافظت کند. البته تولید واکسن‌هایی از این قبیل به موادشیمیایی مختلف و کشت سلولی نیاز دارد که فرآیند زمان‌بری بوده و ممکن است باعث شود افراد به بیماری آلوده شوند. واکسن‌های mRNA چنین مشکلاتی را ندارند و به بدن دستور می‌دهند پروتئین‌های مهاجم تولید کند. تزریق واکسن کرونا باعث تولید پروتئین‌هایی می‌شود که اطراف RNA ویروس کرونا قرار می‌گیرد، سپس سیستم ایمنی بدن این آنتی ژن‌ها را درون خود جا می‌دهد و اگر پروتئین‌های مشابه با ویروس کرونا پدیدار شد با آن‌ها مقابله می‌کند.

یکی دیگر از مزایای واکسن‌های mRNA این است که سلول‌های بدن انسان را مجبور به تولید پروتئین مورد نظر می‌کند که به جز کووید -۱۹ شامل آنتی ژن‌های بیماری‌های دیگر نیز می‌شود. mRNA از DNA موجود در هسته سلول بدن انسان دستور می‌گیرد، سپس قسمت‌هایی از ژنوم کپی می‌شود که mRNA آن‌ها را به سیتوپلاسم منتقل می‌کند، در سیتوپلاسم نیز از این اطلاعات برای تولید پروتئین استفاده می‌شود.

دو شرکت فایزر و مدرنا این فرآیند را کوتاه کرده‌اند، زیرا آن‌ها از ابتدا می‌دانستند که به چه پروتئینی نیاز دارند. به همین دلیل ساخت این واکسن‌ها کمتر از یک سال طول کشیده است که موضوعی غیرقابل تصور بود. روش ذکر شده از نظر ژنتیکی ایمن است، زیرا mRNA نمی‌تواند به هسته سلول برگردد و به صورت تصادفی ژن‌ها را در DNA افراد قرار دهد.

تاریخچه تولید واکسن‌های mRNA

پژوهشگران از دهه ۱۹۷۰ متوجه شدند که با استفاده از این روش می‌توان با ابتلای انواع بیماری‌ها مقابله کرد. از آنجایی که تزریق mRNA به حیوانات باعث ایجاد التهاب و سپس مرگ آن‌ها می‌شد، این نظریه در دهه ۱۹۹۰ کنار گذاشته شد، اما یک زن دانشمند مجارستانی به نام کاتالین کاریکو در آن زمان یا وجود مشکلاتی که در این زمینه برای او به وجود آمد، مطالعاتی انجام داد و در سال ۲۰۰۰ متوجه شد که با تغییر قسمت‌هایی از mRNA می‌توان مانع بروز التهاب شد. دو شرکت بی ون تک و مدرنا به نتایج مطالعات او جذب شدند و برای تولید واکسن کووید -۱۹ از آن استفاده کردند.

دو متخصص سرطان که بنیان‌گذار شرکت بیون‌تک هستند، متوجه شدند که بهترین روش برای مقابله با سرطان، درمان هر تومور به شکل ژنتیکی منحصر به فرد و آموزش سیستم ایمنی بدن بیماران در مقابله با سرطان است؛ دقیقاً همان کاری که روش mRNA انجام می‌دهد. با بررسی آزمایش‌های دو شرکت مدرنا و بیون‌تک متوجه می‌شویم که این فناوری برای درمان سرطان‌های سینه، پروستات، پوست، لوزالمعده، مغز، ریه و دیگر بافت‌ها و همچنین واکسن‌های بیماری آنفلوآنزا، زیکا و هاری مؤثر است.

از آنجایی که انجام دادن آزمایشاتی از این قبیل نیازمند سرمایه و زمان زیادی است این فناوری بسیار کند پیش رفته، اما اکنون شیوع گسترده ویروس کرونا، باعث سرعت دادن به این فرآیندها شده است. شیوع بیماری همه گیر کرونا موجب شد اولین واکسن mRNA تولید شود و تأیید شود. به نظر می‌رسد از این پس فناوری mRNA مورد توجه سرمایه‌گذاران، قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران بیشتری قرار بگیرد و برای درمان بیماری‌های دیگر نیز استفاده شود.

گزارش از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 468237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.