هزینه ۲۴ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل خط دو مترو / بر راه اندازی تراموا اصرار داریم

شهردار اصفهان گفت: اگر هزار نفر در زیر زمین دور از چشم مردم برای احداث مترو فعال هستند، اگر بر احداث رینگ چهارم اصرار داریم، اگر تاکید داریم تا پایان سال باید ۱۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری ساخته شود، بدین معنا است که شهرداری دغدغه رفع مسئله ترافیک و معضل آلودگی هوا را دارد.

به گزارش ایمنا، قدرت الله نوروزی در برنامه زنده تلویزیونی گفت‌وگوی هفته که بعد از ظهر امروز- سه شنبه ۲۳ دی ماه- از شبکه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه شهرداری اصفهان حوزه بسیار وسیعی است و چنانچه بتوان این بخش را به درستی مدیریت و کنترل کرد، یقیناً تأثیر مهمی بر کل شهر خواهد گذاشت.

احداث پل شهید سلیمانی در محور رینگ چهارم

وی با اشاره به اقدامات عمرانی شهرداری افزود: با توجه به اجرای پروژه‌های متعدد، انقلاب عمرانی در اصفهان رخ داده است؛ یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها، احداث مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح سردار شهید سلیمانی است؛ این پل یکی از ۲۳ تقاطع غیر همسطح محور رینگ چهارم محسوب می‌شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه رینگ چهارم نزدیک به ۸۰ کیلومتر است که بخش عظیمی از آن یعنی بیش از ۵۰ کیلومتر آن در محدوده و حریم شهر اصفهان قرار دارد، خاطرنشان کرد: این بخش از مسیر رینگ چهارم در محدوده مناطق ۱۰، ۱۴ و ۱۵ است که از سخت‌ترین نقطه یعنی حدفاصل پل شهید قاسم سلیمانی تا پل آفتاب در بزرگراه شهید اردستانی به طول ۷ کیلومتر است. در مسیر آزاد سازی تعدادی از مغازه‌ها، منازل، زمین‌های کشاورزی و کارگاه‌های جاده خاتون آباد را باید آزادسازی شود ۱۱۱۱.

وی یادآور شد: با همت همه مدیران و کمک شهروندان عزیز در آن نقطه و کمک شهرداران مناطق امروز شاهد پیشرفت بسیار خوبی هستیم و قولی که مبنی بر ساخت و تکمیل پل شهید سلیمانی به مردم در موعد مقرر دادیم، محقق می‌شود، در واقع این طرح تا اسفندماه در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

شهردار اصفهان تاکید کرد: شرایط اقتصادی بسیار سخت است و شهرداری‌ها در این زمینه از هیچ کجا حمایت نمی‌شوند، اما تاکید داریم که چرخ عمرانی باید با سرعت بچرخد و برنامه‌ها در موعد مقرر عملیاتی و اجرایی شود؛ در حال حاضر تمام پروژه‌های عمرانی به صورت شبانه روزی فعال هستند.

عدالت فضایی در توزیع خدمات شهری

نوروزی ادامه داد: رویداد «هر یکشنبه، یک افتتاح» هر هفته برگزار می‌شود و در قالب آن چندین پروژه در مناطق مختلف شهر به بهره برداری می‌رسد. پروژه‌های بزرگ عمرانی تنها محدود به محور رینگ چهارم نیست، بلکه در زیر زمین نیز پروژه بزرگ مترو در حال اجرا است و مبالغ هنگفتی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به ما عدالت فضایی در شهر گفت: در صدد هستیم به منظور توزیع عادلانه خدمات، نیازهای اولیه را در حوزه‌های تفریحی، ورزشی، زیرساخت‌های اولیه را در مناطق مختلف آماده کنیم در این راستا دیگر کسی نمی‌تواند بگوید منطقه ۱۴، محروم است چرا که این منطقه به امکاناتی همچون ورزشگاه، مترو، سالن‌های فرهنگی مجهز می‌شود و معابر آن نیز آسفالت می‌شود؛ این برنامه تنها مربوط به منطقه ۱۴ نیست، شرایط منطقه ۱۰، ۷، ۸ و ۲ نیز به همین منوال است؛ منطقه ۶ و ۵ وضعیت مالی بهتری دارند و به ویژه در شهرداری منطقه ۶ پروژه‌های بزرگ ملی در حال اجرا است.

شهردار اصفهان به پروژه‌های مجموعه تخت فولاد اشاره کرد و افزود: پروژه‌های متعددی در راستای آبادانی و زیبایی تخت فولاد اجرا شده است، سال آینده نیز قرار است در تخت فولاد میدان فوتبال برای نوجوانان و جوانان محدوده این منطقه احداث شود.

آخرین وضعیت پروژه خط دوم مترو

وی در خصوص وضعیت پروژه مترو توضیح داد: برای خط دوم مترو باید حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان هزینه کنیم تا این خط تکمیل شود، تاکنون دستگاه حفاری TBM در دو لاین، هرکدام نزدیک به ۳.۵ کیلومتر پیشرفت کرده است.

نوروزی خاطرنشان کرد: چنانچه دستگاه TBM بهمن ماه در جبهه غرب در زمین قرار می‌گیرد و کاترهد کار خود را آغاز می‌کند، اگر از ۱۶ ایستگاه، برخی تا ۹۸ درصد پیشرفت داشته؛ اگر طی این دو سه سال مستقیم و غیر مستقیم، ۵ هزار میلیارد تومان هزینه کردیم و هزار انسان زیر زمین دور از چشم مردم کار می‌کنند، اگر بر احداث رینگ چهارم اصرار داریم، اگر تاکید داریم تا پایان سال باید ۱۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری ساخته شود و در برنامه ۱۴۰۵، ۷۷۵ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری پیش بینی شده است، اگر امروز در تلاش برای ساخت تراموا هستیم و اگر در هر نقطه‌ای از شهر تحولات رخ می‌دهد، بدین معنا است که ما به دنبال این هستیم که مسئله ترافیک و معضل آلاینده‌ها را حل کنیم.

رفع معضل آلودگی هوا بسیج همگانی می‌خواهد

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: برای کاهش آلودگی و دسترسی به یک محیط زیست سالم در این شهر باید سفرها را کم کنیم و در این صورت نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها هستیم.

نوروزی تاکید کرد: چنانچه قصد کم کردن سفرها را داشته باشیم، باید شهر را هوشمند کنیم، اگر در نظر داریم شهر را هوشمند کنیم، باید شهروند هوشمند داشته باشیم، همه اینها در کنار هم دست به دست هم می‌دهد تا ما در این شهر روزی ۵.۵ میلیون لیتر بنزین مصرف نکنیم؛ ۵.۵ میلیون لیتر بنزین را چه کسانی می‌سوزانند؟ این مصرف، هوا را آلوده می‌کند. همچنین روزانه ۵.۵ میلیون لیتر گازوئیل سوخته می‌شود، چه کسانی این میزان گازوئیل را مصرف می‌کنند؟

شهردار اصفهان افزود: روزانه یک میلیون خودرو و ۶۰۰ هزار موتورسیکلت در این شهر تردد می‌کنند، از سویی میزان بالای گازهای خانگی مصرف می‌شود در حالی که اگر بخواهیم شهری هوشمند داشته باشیم خودمان هم باید هوشمند باشیم، نحوه استفاده را یاد بگیریم و از حمل و نقل عمومی استفاده کنیم.

نوروزی گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان برای خرید دو رام قطار یعنی ۱۰ واگن هزینه شده است تا سرفاصله حرکت مترو از ۱۲ دقیقه به ۸ دقیقه برسد، این اقدام تحقق شهر هوشمند را میسر می‌کند.

وی اظهار کرد: خط دو مترو از دارک تا کهندژ در نظر گرفته شده، اما به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه پیش بینی ما حرکت به سمت خمینی شهر است. خط دو مترو از دو جبهه آغاز شده، جبهه شرقی با دو دستگاه TBM و هرکدام به قطر ۶ متر آغاز کردیم. جبهه غرب نیز با یک دستگاه TBM به قطر ۹ متر آغاز شده است.

وی ادامه داد: نقش وسایل دودزا در آلودگی هوا کم نیست البته این بدین معنا نیست که مقصر تنها وسایل نقلیه عمومی هستند، بلکه ۱۰ هزار واحد صنعتی در هشت درصد مساحت استان و در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان فعال هستند که در این آلودگی نقش دارند.

شهردار اصفهان عنوان کرد: ۱۴۰ هزار واحد صنفی و ۶۰۵ معدن در اصفهان وجود دارد به علاوه دو هزار واحد سنگ‌بری و ۵ هزار واحد بزرگ آجرپزی داریم و هزار و ۷۰۵ واحد طلاسازی در شهر فعال است، این بدان معنا است که تمامی مذاب‌ها در زمین فرو می‌رود و سم‌هایی را تولید می‌کند که خطرناک است؛ برای انتقال برخی از این واحدهای صنفی برنامه‌ریزی شده است، اکنون انتقال پرنده فروشی‌ها و طلاسازی‌ها در دستور کار است و در این راستا تاکنون چندین جلسه در استانداری، شهرداری، راه و شهرسازی با مسئولان مربوطه و صنف طلاسازان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه رفع معضل آلودگی هوا نیازمند مشارکت و بسیج همگانی است، گفت: شهرداری اصفهان قصد نوسازی هزار تاکسی را دارد در این راستا تاکنون ۳۰۰ تاکسی نوسازی و ۷۰۰ تاکسی نو خریداری شده است؛ همچنین ۸۰ اتوبوس جدید به ناوگان افزوده شده، بازسازی ۱۰۰، ۱۸۰ و ۴۰ اتوبوس نیز آغاز شده است.

شهردار اصفهان ادامه داد: در حوزه پسماند نیز طرح هاضم بی هوازی به صورت پایلوت در حال اجرا است و همه این اقدامات در راستای تأمین آرامش و آسایش شهروندان برنامه‌ریزی شده است.

بر ساخت تراموا اصرار داریم

وی با اشاره به نگاه‌های محیط زیستی، گفت: امروز بیشتر بودجه شهرداری به حوزه حمل و نقل اختصاص پیدا کرده است و بر ساخت تراموا اصرار داریم که این به دلیل نگاه محیط زیستی است.

شهردار اصفهان در خطاب به نقادان ساخت تراموا گفت: از تک تک کسانی که نقد می‌کنند سپاسگزارم، اما ایران می‌تواند تراموا داشته باشد، نباید گفته شود که تراموا برق مصرف می‌کند، زیرا در غیر این صورت خودروهایی جایگزین می‌شود که گازوئیل مصرف می‌کند و چنانچه به دنبال هوای پاک هستیم، باید همه به هم کمک کنیم.

نوروزی تاکید کرد: فضای نقد در این دوره شهرداری باز بوده است و یکی از دلایل موفقیت این دوره شهرداری نیز همین بوده است اما از همه درخواست داریم انصاف رعایت شود تا نقد سرکوب نشود و تداوم پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: من از شهروندان خواهش دارم اگر می‌توانند به جای خودرو از تاکسی استفاده کنند، اگر می‌توانند به جای تاکسی از اتوبوس استفاده کنند و به جای اتوبوس از مترو استفاده کنند. این شهر زبانزد همه جهان است.

شهردار اصفهان تاکید کرد: اهمیت توجه به مسائل محیط زیستی همانند حیات بشری مهم است و هدف آن حفظ سلامت انسان‌ها است و لذا ما در برنامه‌های خود با این نگاه پروژه‌ها را ادامه دادیم.

احداث ۱۵۵ کیلومتر مسیر دوچرخه تا پایان سال

نوروزی گفت: شهر اصفهان دارای یکی از بهترین نمایشگاه‌های بین‌المللی است که استاندارد و نیازهای یک نمایشگاه را دارد اما پروژه سالن اجلاس از نظر تأمین مواد اولیه شرایط سختی را می‌گذراند، زیرا تأمین بسیاری از مواد بسیار سخت است و باید از خارج وارد شود.

وی افزود: سعی داشته‌ایم به خوبی پروژه را اجرا کنیم و در حال حاضر بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر باید هزینه شود تا اصفهان دارای سالن اجلاسی شود که متعلق به ایران است و جلسات بین‌المللی در این محل برگزار می‌شود.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در زمان آغاز به کار این دوره شهرداری، کل مسیر دوچرخه سواری ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر بود در حالی که اصفهان ظرفیت داشتن ۷۷۷ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری دارد و در نظر داریم تا پایان سال این مسیر را به ۱۵۵ کیلومتر برسانیم.

نوروزی با بیان اینکه با تکمیل خط یک و دو مترو روزانه ۴۰۰ هزار مسافر جا به جا می‌شود، تصریح کرد: شهر اصفهان دو میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد، اما این شهر برخی روزها تا چهار میلیون نفر نیز جمعیت پیدا می‌کند، زیرا از شهرهای دیگر نیز به این کلان شهر مراجعه می‌کنند.

وی اظهار کرد: روزانه یک میلیون تردد در شهر انجام می‌شود، ۶۰۰ هزار موتور سیکلت وجود دارد و ۸۰۰ هزار ماشین آلات سنگین، هزار و ۲۰۰ دستگاه مینی بوس در این شهر رفت و آمد می‌کند در حالی که شهرداری هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دارد که گازوئیل آن یورو ۴ است و در طول روز تنها ۷۵۰ دستگاه آن کار می‌کند.

برنامه‌ای برای انتقال پایانه‌های مسافربری نداریم

شهردار اصفهان با بیان اینکه برنامه‌ای برای انتقال پایانه‌های داخل شهر نداریم، اما افزایش پایانه‌ها را در دستور کار داریم، یادآور شد: قصد داریم در نزدیکی ایستگاه دارک زمینی خریداری کرده، با مالک توافق و پایانه‌ای را ایجاد کنیم تا مسافران از شهرهای اطراف خودروی خود را پارک کنند و سوار قطار شوند.

نوروزی اضافه کرد: در دروازه شیراز نیز قبل از ورود به خیابان هزار جریب، تپه‌ای وجود داشت. این تپه را صاف کردیم و محلی را آماده کردیم تا اتوبوس‌ها و مینی بوس‌هایی که در حال تردد به پادگان‌ها، صنایع بزرگ و دانشگاه‌ها هستند، مکانی برای پارک داشته باشند. البته که متوقف کردن آنها ممکن نیست و باید به سراغ راهکارهای علمی رفت.

وی تاکید کرد: همه باید متوجه باشند که باید هوشمند عمل کرد، باید سفر را کم کرد و به سراغ قطار حومه‌ای رفت، زیرا شهرهای جهانی و بین‌المللی الزاماً مترو، قطار حومه‌ای و بی آر تی نیاز دارند.

شهردار اصفهان تاکید کرد: در زمینه بی آر تی نیز اقدامات خوبی در خیابان‌های مسجد سید، عبد الرزاق انجام دادیم و از همه مردم درخواست می‌شود که همکاری کنند.

نوروزی اظهار کرد: ممکن است به دنبال ارائه خدمت برخی مغازه داران گلایه داشته باشند و حق هم دارند، اما باید به منفعت عمومی فکر کرد و برای آنان نیز چاره‌ای اندیشید تا رضایت همه حاصل شود.

وی بیان کرد: هر کاری باید مبتنی بر رضایت باشد، اگر کارهای ما مبتنی بر رضایت شهروندان باشد، هم افزایی ایجاد شده، کارها بهتر انجام و انگیزه‌ها بیشتر می‌شود به علاوه شهر را باید کنترل کرد تا توسعه پیدا نکند و جمعیت آن نیز افزایش پیدا نکند؛ ما به دنبال آن هستیم که محیط زیست سالم بماند، سلامت مردم تأمین، آسایش و آرامش برای آنان به ارمغان بیاید، از شهروندان درخواست می‌شود برای بهبودی شهر و ارتقا سطح کیفیت زندگی مشارکت کنند، ما باید اقداماتی انجام دهیم تا دسترسی مردم این شهر به امکانات برابر باشد و این کار با کمک همه مردم و مسئولان انجام می‌شود.

نوروزی گفت: ۱۱۲ میلیارد تومان تا به حال برای ساخت کلکتور و مخزن آب هزینه شده است تا فاضلاب‌ها را تصفیه ثانویه کنیم و تاکنون ۱۵ درصد از فضای سبز که سه هزار و ۷۰۰ هکتار است از طریق تصفیه فاضلاب آبیاری می‌رشود البته قصد داریم این میزان به را ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش دهیم.

توسعه ۲۰۰ هکتاری فضای سبز شهر

وی ادامه داد: نزدیک به ۲۰۰ هکتار از فضای سبز را توسعه دادیم و گیاهانی را کاشتیم که در برابر کم آبی مقاوم هستند و به دنبال آن هستیم سایر فضاهای سبز را نیز تا جایی که مقدور است تبدیل کنیم تا در برابر کم آبی مقاوم باشند.

شهردار اصفهان تاکید کرد: البته بخشی از هویت اصفهان درختان چنار آن است که به صورت غرقابی و از طریق چاه‌های شهرداری آبیاری می‌شود که اینها نیز به نوعی در ارتباط با محیط زیست است.

نوروزی با بیان اینکه دستاورد کارگران تمیزی و نظافت شهر است، گفت: دست همه کارگران شهرداری را می‌بوسم و اگر امروز به اصفهان در جهان افتخار می‌کنند و اگر هرکجا به ما احترام می‌گذارند این افتخار متعلق به این کارگران است.

کد خبر 468200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.