طراحی شهر پایدار و مدیریت سبز در دستورکار دانشگاه‌ها قرار گیرد

قائم مقام وزیر علوم در نشست ارائه تجربیات مدیریت سبز دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری، درخواست کرد معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی طراحی شهرهای پایدار و مدیریت سبز را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، عبدالرضا باقری در این نشست که امروز (سه‌شنبه) در محل این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به نقش دانشگاه‌ها و مراکز علمی در جهان برای حل مشکلات زیست‌محیطی اظهار کرد: در کشور ما نیز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید با استفاده از تجارب جهانی مراکز علمی و کار روی روش‌هایی مانند استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، سلول‌های خورشیدی و طراحی شهرهای پایدار به حل معضلات زیست محیطی کشور کمک کنند.

وی افزود: با توجه به آلودگی شدید هوا در کلان شهرهای کشور ورود مراکز پژوهشی و فناوری به این عرصه می‌تواند بسیار کارساز باشد.

قائم مقام وزیر علوم خاطرنشان کرد: معاونت‌های پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور باید در این امر پیشگام شوند و طراحی شهرهای پایدار باید در دستور کار معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها قرار گیرد و در پایان‌نامه‌های دکتری نیز به این موضوعات بیشتر پرداخته شود.

باقری با اشاره به اینکه برهم خوردن اکوسیستم‌های زیست محیطی باید دغدغه همه محققان و متخصصان امر قرار گیرد، تصریح کرد: در این راستا بایستی نشست‌های تخصصی و علمی توسط معاونت‌های پژوهشی انجام گیرد و بخصوص در کشور ما با توجه به اقلیم خشک کشور باید بیشتر در این زمینه کار شود. البته در قانون برنامه هفتم توسعه کشور نیز که در حال شکل‌گیری است به این موضوع بها داده شده و کارگروهی نیز در ستاد وزارت علوم تشکیل شده و به رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور تاکید گردیده که موضوع بحران محیط زیست و تغییرات اقلیمی را به شکل جدی مورد توجه قرار دهند.

وی اضافه کرد: امروزه بیش از هر زمانی با کمبود منابع آب، خاک و آلودگی هوا مواجه هستیم و استفاده بیش از اندازه از گازهای گلخانه‌ای، باعث گرمایش جهانی زمین شده است که گاز کربنیک به عنوان یکی از این آلاینده‌ها سبب ۶۰ درصد روند گرمایش زمین شده و دمای کره زمین را بین ۱ تا ۶ درجه افزایش داده است. این افزایش دما بر روی منابع گیاهی و جانوری اثر گذار بوده و عملکرد محصولات زراعی مانند غلات بخصوص گندم را تحت تأثیر قرار داده است.

کد خبر 468190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.