برزیلی‌ها در تلاش برای ایمن‌سازی خیابان‌ها

گزارش‌ها حاکی است که در سال ۲۰۱۷، تعداد هفت هزار و ۷۹۷ نفر از مردم سائوپائولو، کلانشهری در برزیل، جان خود را بر اثر سوانح جاده‌ای از دست داده‌اند که بیش از سه هزار و ۶۵۰ نفر آن‌ها را عابران پیاده و دوچرخه‌سواران تشکیل می‌دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از برنامه‌ریزان شهری برزیلی بر این باورند که علت اصلی تصادفات به طراحی شهری مربوط می‌شود و به همین دلیل در چند سال اخیر تلاش کرده‌اند خیابان‌ها را از نو طراحی کنند. البته طراحی شهری متأثر از شیوع بیماری کووید -۱۹ در سراسر جهان به طور قابل توجهی تحول یافته و کاربری اغلب خیابان‌های شهر با تغییر مواجه بوده است. این روزها مردم در بسیاری از نقاط جهان به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری روی آورده‌اند تا فاصله خود را با دیگران حفظ کنند و خود را از ابتلا به ویروس کرونا در امان دارند. شهرنشینان اغلب مالکیت شهرها را به دست گرفته و جایی برای تردد زیاد وسایل حمل و نقل موتوری بر جای نگذاشته‌اند.

شرایط سائوپائولو نیز از سایر شهرهای جهان مستثنی نیست با این تفاوت که ایمن‌سازی شهری در آن، چندین سال پیش از ظهور ویروس کرونا آغاز شده است. در واقع عوامل بسیاری نظیر سوانح جاده‌ای، آلودگی هوا و اثرات جزایر گرمایی شهری باعث شد برنامه‌ریزان دست در دست هم، تصمیمات جدیدی اتخاذ کنند به این امید که لطمه‌های فوق را به حداقل برسانند. طراحی مناطق شهری، برتری دادن به تحرک مردم به جای خودروها و توجه بیشتر به طراحی خیابان‌ها و سایر فضاهای عمومی از جمله مهم‌ترین اهدافی بوده است که مقامات این شهر از سال ۲۰۱۷ به بعد در ذهن خود پرورانده‌اند.

بسیاری از مقامات رسمی سائوپائولو طی برگزاری چندین جلسه تصمیم گرفتند تغییراتی چشمگیر در شهر به وجود بیاورند تا در ایمن‌سازی فضاهای عمومی و افزایش سلامت شهروندان کمک کنند. آن‌ها پروژه‌ای با عنوان "تغییر شکل پیشنهادی فضاهای عمومی" (Proposta de Transformação de Espaço Público) را مطرح کردند که باعث جذب همکاری انجمن ملی مقامات حمل و نقل شهری آمریکای شمالی از طریق برنامه جهانی طراحی شهرها و انستیتوی سیاست حمل و نقل و توسعه برزیل شد. این گروه‌ها توافقنامه‌ای امضا کردند که طی آن قرار شده است تا چند سال آینده یکی از مناطق پرتردد و آلوده شهر به محلی ایمن و پاک برای تمام ساکنان آن تبدیل شود.

تیم همکاری در نظر دارند از طریق استراتژی‌هایی کاربردی، مردم را به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری تشویق کنند و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را به جای خودروهای شخصی در شهر ترویج دهند. علاوه بر این هم‌ اینک نیز سرعت تردد خودروها در منطقه فوق با محدودیت‌های بسیاری مواجه بوده است که اعمال مداخلات دیگر نیز بر زیست‌پذیر شدن منطقه خواهد افزود. بهبود زیرساخت‌های مسیرها برای عابران پیاده، ترویج سلامت عمومی، افزایش رونق اقتصادی و کیفیت زندگی ساکنان منطقه، از مهم‌ترین اهدافی است که به زودی در آنجا اعمال خواهد شد.

در ابتدای کار قرار بود تیم همکاری، پروژه‌های خود را در سه منطقه پیاده کنند اما در نهایت از بین آن‌ها، تنها یک منطقه انتخاب شد. شرکت‌کنندگان پروژه تصمیم گرفتند تمام تغییرات لازم را در منطقه فوق عملی کنند و به طراحی و توسعه کامل آن بپردازند. البته تیم همکاری مناطق دیگر را نیز فراموش نکرده‌اند و قرار است پس از پایان پروژه فعلی و مواجه شدن با پیامدهای مثبت خود، برنامه‌ها و اقداماتی مشابه در دو منطقه دیگر نیز اعمال کنند.

منطقه فعلی در نزدیکی یک ایستگاه مترو، وسیله‌های حمل و نقل متعدد و پیاده‌راه‌های بزرگ واقع شده است بنابراین شهروندان می‌توانند بدون هیچ مشکلی از آن محل به نقاط مختلف شهر سائوپائولو بروند. متأسفانه ورودی اصلی منطقه، مکانی است که بیشترین تصادفات جاده‌ای در آن رخ می‌دهد و به همین دلیل اعضا تیم تصمیم گرفته‌اند قبل از هر اقدامی، وضعیت آنجا را بهبود بخشند. پس از پایان آن فضاهای داخلی منطقه ارتقا می‌یابد و در مدت زمانی کوتاه برای به حداقل رساندن ترافیک خودرویی، سوانح جاده‌ای، آلودگی هوا و اثرات جزایر گرمایی تغییرات شگرفی داده می‌شود.

کد خبر 468090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.