آموزش و پرورش مسیر تربیت را با کتاب هدایت می‌کند

وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام تعلیم و تربیت می‌خواهد با کتاب مسیر تربیت و هدایت دانش‌آموزان را طی کند.

به گزارش ایمنا، محسن حاجی میرزایی روز سه شنبه در مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره کتاب رشد که به صورت مجازی برگزار می‌شود، افزود: کتاب نقش رفیعی در تمدن انسانی دارد، در واقع جایگاه کتاب بی نظیر است. در قرآن موقعیت‌های رفیع و درخشانی برای کتاب در نظر گرفته شده است.

وی افزود: انسان از مسیر شنیدن، دیدن و اندیشیدن غنی می‌شود. در واقع شنیدن، دیدن و اندیشیدن با کتاب شکل می‌گیرد و شخصیت انسان با کتاب پرداخته می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کتاب شنیدن را عمیق، دیدن را غنی و اندیشه را پرمحتوا می‌کند، گفت: کتاب به انسان‌ها مجال اندیشیدن و فرصت انتخاب کردن می‌دهد. کتاب با ذهن مخاطب خود مأنوس است و مخاطب را در مقام اندیشه مختار می‌داند.

حاجی میرزایی همچنین ادامه داد: توانایی تأمل، خواندن، پرسش از ظرفیت‌های کتاب است که به این واسطه به استقلال اندیشه احترام می‌گذارد. در واقع در رسانه کتاب هیجان‌ها مدیریت معقول‌تری پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه تمدن با کتاب جان می‌گیرد، تصریح کرد: اندیشه با کتاب قوت پیدا می‌کند، عرصه جولان کتاب گسترده است، هم می‌تواند روح را صیقل دهد و از سوی دیگر انسان را غنی می‌کند و هم می‌تواند مسیر را در معرض کاستی‌ها قرار دهد.

وزیر آموزش و پرورش کتاب را بی‌انتها دانست و گفت: اتفاق مهمی در نظام تعلیم و تربیت در حال شکل گیری است که پیام می‌دهد ذهن انسان‌ها مجال ذخیره اطلاعات نیست و در این شرایط انسان باید مجال اندیشیدن و خلاقیت داشته باشد تا بتواند به پرسشگری و نقادی دست یابد.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: نظام تعلیم و تربیت درصدد دانش‌افزایی نیست، بلکه به دنبال باور تمام وجوه شخصیت انسان‌هاست.

وی یادآور شد: موضوع کتاب اهمیت بسیاری دارد، چراکه مهم است چه گفته و نوشته و در نهایت به جامعه تحویل داده می‌شود. باید پلی هوشمند میان دانسته‌های دانایان و نیازهای واقعی جامعه برقرار شود.

جشنواره کتاب رشد از جشنواره‌های مهم کشور در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی است و ازآنجاکه مخاطب آن علاوه بر خواندن کتاب برای یادگیری کلی درصدد یادگیری برای زندگی آتی خود هستند. جشنواره کتاب رشد تنها جشنواره‌ای است که در آن اولاً کتاب‌های آموزشی مورد داوری قرار می‌گیرد و ثانیاً به کتاب‌های آموزشی و تربیتی توأمان توجه می‌شود.

برپایی این جشنواره از سال ۱۳۷۹ آغازشده و قدمتی بیست‌ساله دارد. در ادوار مختلف این جشنواره، تاکنون بیش از ۱۰۰۰ عنوان کتاب برگزیده یا شایسته تقدیر انتخاب‌شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 468069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.