برگ‌های برنده در آستین «همایون» و «کیهان»

همایون شجریان نخستین تیتراژ خود را در شبکه نمایش خانگی می‌خواند و کیهان کلهر با موسیقی پویانمایی «روح» بر سر زبان‌ها است.

به گزارش ایمنا، روزنامه خراسان نوشت: اخبار دنیای موسیقی در روزهای گذشته، تحت‌تأثیر نام‌های کیهان کلهر و همایون شجریان بود. کیهان کلهر آهنگ‌ساز و نوازنده برجسته کمانچه ایرانی است که با توانایی سحرانگیز خود، توانست کمانچه را در سطوح جهانی معرفی کند و حالا خبر حضورش در پویانمایی هالیوودی «soul»، هیجان مضاعفی را به دنیای موسیقی آورده است. از سوی دیگر، ورود همایون شجریان به شبکه نمایش خانگی، به عنوان خواننده تیتراژ نیز، در این روزها بسیار خبرساز شد.

جریان از حضور نام کیهان کلهر در تیتراژ پویانمایی «روح»(soul) شروع شد. این پویانمایی از ساخته‌های استودیو بزرگ پیکسار در سال ۲۰۲۰ میلادی است و این روزها موردتوجه مردم جهان قرار گرفته است.

«روح» درباره معلم نوازندگی یک گروه موسیقی در دبیرستان است و موسیقی آن، مورد تحسین منتقدان نیز قرار گرفته است. کیهان کلهر در این پروژه، به عنوان یکی از مشاوران موسیقی حضور داشت و نامش به همین عنوان، در تیتراژ پایانی پویانمایی به چشم می‌خورد. موضوعی که شاید توجه ایرانی‌ها را بیشتر از این انیمیشن، به خود جلب کرده است. البته کیهان کلهر توانست با تسلط جادویی‌اش بر کمانچه، به عنوان یک هنرمند ایرانی موفق در سطح جهان عمل کند. او پیش تر، به واسطه همکاری با گروه «جاده ابریشم»، در پنجاه و نهمین دوره جایزه «گِرِمی» که از آن به جایزه اسکار موسیقی تعبیر می‌شود، موفق به کسب این جایزه شد.

کلهر به عنوان نوازنده کمانچه، تجربه ساخت آهنگ برای چند فیلم سینمایی، مانند «مجبوریم» و «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان را نیز در کارنامه دارد و سال ۲۰۱۹ برنده جایزه جهانی وومکس شد. این جایزه به چهره‌های تأثیرگذار موسیقی ملل اهدا می‌شود.

فاز جدید تجربه‌های همایون شجریان خواندن تیتراژ سریال «رسم عاشقی» به کارگردانی سعید سلطانی، اولین تجربه همایون شجریان در تیتراژ خوانی سریال تلویزیونی بود. تجربه‌ای که همایون بار دیگر آن را در تلویزیون تکرار نکرد. تجربه‌های بعدی همایون شجریان در زمینه تیتراژ خوانی، به خواندن در فیلم سینمایی «رگ خواب» و «شعله‌ور» حمید نعمت الله برمی‌گردد.

هرچند قرار است او این تجربه را در فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» نعمت الله که فرم شرکت در جشنواره فیلم فجر امسال را هم پرکرده است و فیلم سینمایی «مست عشق» محصول مشترک ایران و ترکیه، تکرار کند؛ اما مهم‌تر از این تیتراژخوانی‌ها، خبر ورود همایون شجریان به شبکه نمایش خانگی، با تیتراژ سریال «جیران»، به کارگردانی حسن فتحی است که به گفته «موسیقی ما»، برای اولین‌بار اتفاق خواهد افتاد. عرصه‌ای که شاید خواننده‌هایی در جایگاه همایون شجریان، آن را دون شأن خود بدانند. هرچند این روزها همایون شجریان با وجود استعداد و توانایی منحصر به فرد در آواز ایرانی می‌تواند میراث‌دار بزرگ موسیقی کلاسیک و سنتی کشورمان باشد، اما نمی‌توان به علاقه او برای کسب تجربه‌های نو خرده گرفت.

کد خبر 468051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.