۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
محمد بن سلمان رفتنی است؟

کاردار اسبق ایران در عربستان گفت: چنانچه ایالت متحده آمریکا در زمان ریاست جمهوری جو بایدن به لحاظ نزدیکی به محمد بن نایف حمایت خود را از بن سلمان، ولیعهد کنونی سعودی بردارد، شاهد تضعیف قدرت وی در عربستان خواهیم بود. در حال حاضر وضع سیاسی عربستان سعودی آتش زیر خاکستر است.

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد تأثیر پیروزی بایدن بر روابط آمریکا با عربستان سعودی اظهار کرد: به نظر می‌رسد حکام عربستان در دوران ریاست جمهوری جو بایدن با چالش‌هایی عظیمی روبه‌رو خواهند بود؛ زیرا بایدن به صراحت اعلام کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی باید پاسخگوی سیاست‌های این کشور در قبال یمن باشد و به سرعت بر مناقشات این کشور پایان دهد.

وی افزود: محمد بن سلمان با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا احساس خطر کرده و تلاش‌های دیپلماتیک خود را در منطقه افزایش داده است که به دنبال آن شاهد آشتی عربستان سعودی با قطر بودیم.

کاردار اسبق ایران در عربستان یادآور شد: بحران یمن باید دیر یا زود خاتمه یابد؛ زیرا در حال حاضر مجامع بین‌المللی و به ویژه آمریکا مخالف ادامه درگیری‌ها در یمن هستند؛ بنابراین به نظر می‌رسد سعودی‌ها در آینده نزدیک برای پایان دادن درگیری‌ها مجبور به مذاکره با انصارالله یمن هستند.

دستمالچیان تصریح کرد: با اعلام آتش بس بین یمن و عربستان سعودی و آغاز مذاکرات بین ریاض و انصارالله، محمد بن سلمان بار دیگر شکست سنگینی را متحمل شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر توازن قدرت در عربستان سعودی برهم خورده است؛ زیرا محمد بن سلمان با دستور بازداشت محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان، متعب بن عبدالله فرزند پادشاه پیشین عربستان، احمد بن عبدالعزیز برادر ملک سلمان و حدود ۱۸ نفر دیگر از شاهزادگان خاندان آل سعود توازن قدرت در عربستان را برهم زد و قطعاً در این راستا وی با چالش‌های عظیمی در مدیریت کشور روبه‌رو خواهد شد.

کاردار اسبق ایران در عربستان یادآور شد: چنانچه ایالت متحده آمریکا در زمان ریاست جمهوری جو بایدن به لحاظ نزدیکی به محمد بن نایف حمایت خود را از بن سلمان، ولیعهد کنونی سعودی بردارد، شاهد تضعیف قدرت وی در عربستان خواهیم بود. در حال حاضر وضع سیاسی عربستان سعودی آتش زیر خاکستر است.

کد خبر 468046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.