رشته‌های مهارتی هنرستان‌ها با شیب ملایم به روزرسانی می‌شوند

رئیس آموزش فنی، حرفه‌ای و کارودانش آموزش و پرورش اصفهان از به روزرسانی محتوای درسی رشته‌های مهارتی هنرستان‌ها با شیب ملایم و برنامه جامع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کارودانش استان تا افق ۱۴۰۴ خبر داد.

‌پیمان شاهپوری در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ارتقا و به روزرسانی ۷۰ رشته مهارتی هنرستان‌ها، اظهار کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش باید به روزرسانی شده و مطابق با رشد سریع تکنولوژی برای ارائه آموزش به هنرجویان گام برداریم. نمی‌توان آموزش مربوط به ۵۰ سال پیش را برای دانش‌آموز امروزی پیاده کرد و به روزرسانی برای رشته‌های هنرستانی با تجهیزات امروزی ضروری است.

وی افزودد: وزارت آموزش و پرورش به روزرسانی ۷۰ رشته مهارتی هنرستان‌ها را در دستور کار قرار داده است، این رشته‌ها طی دوره‌هایی بازنگری شده و به مرور به روزرسانی‌ها انجام می‌گیرد. از تابستان سال گذشته این ۷۰ رشته هنرستانی مورد بازنگری قرار گرفت تا محتوای ارائه شده این رشته‌ها به دانش آموزان هنرستانی با شیب ملایم به روزرسانی شود.

بازنگری ۲۰ رشته هنرستانی

رئیس آموزش فنی حرفه‌ای و کارودانش آموزش و پرورش اصفهان، تصریح کرد: در مقاطعی انجام این عملکرد با بازنگری بر روی ۲۰ رشته هنرستانی بوده و سپس با ارجاع به شورای عالی آموزش و پرورش بعد از تأئید برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شده است. استان اصفهان تابستان امسال ۲۰ رشته تحصیلی هنرستانی را به روزرسانی کرد و سرفصل‌های هنرستانی برای هنرجویان تازه وارد تغییر یافته است.

شاهپوری خاطرنشان کرد: در حال حاضر به روزرسانی ۲۰ رشته دیگر هنرستانی به استان اصفهان ابلاغ شده است و از تابستان سال آینده انجام این کار با شیب ملایم برای جایگزینی در دستور کار قرار می‌گیرد. در جریان به روزرسانی رشته‌های تحصیلی هنرستانی‌ها ممکن است بسیاری از محتواهای یک رشته تغییر پیدا کند یا حتی رشته‌های جدید مورد نیاز یک منطقه اضافه شود.

داشتن هنرستان‌های به روز نیازمند اعتبار بیشتر است

وی در خصوص تخصیص اعتبار برای تجهیز کارگاه‌های هنرستان‌ها از سوی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: امسال برنامه جامع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش استان (برنامه هفتم توسعه کشور) تا افق ۱۴۰۴ در اصفهان برنامه‌ریزی شده است. این برنامه جامع توجه به برخورداری از فضا، تجهیزات و نیروی انسانی را مدنظر دارد.

وی با بیان اینکه با پیش‌بینی این موارد در برنامه جامع به دنبال کسب منابع لازم برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش هنرستان‌های استان بودیم، افزود: عملی شدن این برنامه نیازمند زیر ساخت‌ها و مساعدت‌های اعتباری است که برخی مواردی هم نیازمند پشتیبانی و حمایت دستگاه‌های دولتی استان دارد.

رئیس آموزش فنی، حرفه‌ای و کارودانش آموزش و پرورش اصفهان، تصریح کرد: در گام اول از دستگاه‌ها درخواست دایر کردن هنرستان‌های وابسته به خود با ارائه آموزش به هنرجویان در رشته‌های مورد نیاز داشتیم. گام دوم گرفتن قول مساعدت و همکاری از اصناف، اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی بود تا با تأسیس هنرستان در جوار صنعت نیروهای مورد نیاز را با آموزش مهارت‌ها در هنرستان‌ها تربیت کنند.

لزوم پیوستن خیران برای احداث هنرستان‌ها

شاهپوری اظهار کرد: احداث اولین کارخانه جوار صنعت استان در منطقه مهردشت با حضور خیران در حال پیگیری است. احداث هنرستانی با داشتن امکانات شبانه‌روزی در این محدوده امکان جذب و تحصیل دانش آموزان و دستیابی سریع به اشتغال با تمرین و کسب مهارت را فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با ورود دانشگاه آزاد اسلامی در بیشتر نقاط استان، هنرستان‌های وابسته به دانشگاه آزاد برای تحصیل هنرجویان دایر شده است. مشارکت و حضور خیران استان در زمینه تجهیز و توسعه هنرستان‌ها ضروری است. خوشبختانه طی سال‌های اخیر شاهدیم هنرستان‌های خیرساز در بیشتر نقاط استان اصفهان در حال توسعه است.

رئیس آموزش فنی، حرفه‌ای و کارودانش آموزش و پرورش اصفهان، گفت: برای تجهیز هنرستان‌ها با تأمین اعتبار از سوی وزارت آموزش و پرورش و منابع استانی، امسال خرید تجهیزات لازم و ارسال آن به هنرستان‌ها در قالب کاروان‌هایی انجام گرفت، همچنین پیش‌بینی بهسازی ناوگان هنرستان‌های موجود را برای آینده داریم.

شاهپوری، اظهار کرد: امسال در بخش وزارتی ۵۰ میلیارد ریال اعتبار و در بخش استانی ۱۳ میلیارد ریال اعتبار جذب کردیم. تجهیزات لازم هنرستان‌ها از سوی اداره کل نوسازی مدارس اصفهان خریداری و تحویل داده شده است.

تحصیل و مهارت آموزی در محیطی بهداشتی

وی خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا به بسیاری از صنایع و مؤسسات ضربه‌هایی وارد کرد و آموزش هم از این ضربه‌ها جدا نبود. با شیوع بیماری کرونا هنرستان‌ها به لحاظ شرایط خاص بیشترین آسیب را می‌دیدند.

رئیس آموزش فنی، حرفه‌ای و کارودانش آموزش و پرورش اصفهان، گفت: برای کسب مهارت عملی، تمرین و دست ورزی باید دانش آموز هنرستانی در کارگاه‌های عملی حضور پیدا کند. با ارائه مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا از اول بهمن ماه کارگاه‌های عملی هنرستانی با تعداد محدود دایر است و لازم است خانواده‌ها با اعتماد کردن به آموزش و پرورش فرزندان خود را برای حضور در این کارگاه‌ها ترغیب کنند.

شاهپوری خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌های عملی هنرستانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است. خانواده به فرزندان بیاموزند در درجه اول باید خود آنها نسبت به مسائل بهداشتی بی‌توجه نباشند تا این کارگاه‌ها در محیطی امن برای تحصیل و مهارت آموزی آنها برگزار شود.

کد خبر 468034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.