تشکیل مرکز مطالعات آب‌های مرزی و مشترک

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تشکیل مرکز مطالعات آب‌های مرزی و مشترک خبر داد.

ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص جلسه روز گذشته کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی اظهار کرد: این جلسه با موضوع بررسی آخرین وضعیت رودخانه‌های مرزی کشور با حضور مسئولانی از وزارتخانه‌های نیرو، خارجه، کشاورزی و کشور، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، سازمان حفاظت محیط زیست، مرکز پژوهش‌ها و مرکز بررسی‌های استراتژیک برگزار شد.

وی افزود: با توجه به وجود بیش از دو هزار کیلومتر مرز آبی رودخانه‌ای در کشور ما، موضوع تامین امنیت آب اهمیت بسیاری دارد؛ طبق گزارش‌های ارائه شده به میزان هفت درصد، وابستگی به منابع آب‌های مرزی وجود دارد به همین دلیل باید برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای منابع آبی و خاکی در استان‌های مرزی توجه ویژه‌ای بشود. علاوه بر این گزارش‌هایی درباره روند بهره برداری از رودخانه‌های مرزی، موقعیت ایران و دسترسی به رودخانه‌های مرزی و وضعیت رودخانه‌های مرزی در همسایگی ما با کشورهای افغانستان، ترکمنستان، عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان ارائه شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این جلسه، مباحثی پیرامون قانون حفظ و تثبیت کناره و بستر رودخانه‌های مرزی مصوب سال ۶۳ مطرح شد و مجلس آمادگی دارد تا ضمن پیگیری وظایف نظارتی‌اش برای رفع خلأهای قانونی، با دستگاه‌های اجرایی در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد.

وی خاطرشان کرد: یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این جلسه تشکیل مرکز مطالعات آب‌های مرزی و مشترک با همکاری دستگاه ذیربط از جمله وزارت نیرو در کشور است؛ البته انجمن هیدرولیک در کشور بر اساس قواعد وزارت علوم و با همکاری اساتید دانشگاه ایجاد شده است.

کد خبر 467997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.