واکسن فایزر از بدن افراد در برابر کرونای انگلیسی محافظت می‌کند؟

نتایج آزمایشات نشان می‌دهد که واکسن فایزر قادر است از افراد در برابر دو گونه ویروس کرونای انگلیسی و آفریقای جنوبی محافظت کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر واکسن فایزر بر گونه‌های مختلف ویروس کرونا، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها نمونه‌ای از این ویروس جهش یافته را در محیط آزمایشگاه تولید کردند، سپس تاثیر نمونه خون ۲۰ فرد دریافت کننده واکسن فایزر بر آن را بررسی کردند. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که آنتی بادی موجود در بدن این افراد با ویروس تولید شده در آزمایشگاه مقابله کرده و آن را از بین می‌برد.

بنابراین محققان امیدوار هستند افرادی که واکسن فایزر را دریافت می‌کنند، در برابر گونه‌های مختلف ویروس کرونا ایمن شوند. هرچند ممکن است ایمنی ایجاد شده برای مدت کوتاهی ماندگار باشد، زیرا احتمال دارد تأثیرات واکسن فقط ۶ ماه در بدن پایدار باشد. از زمانی که اولین موارد کرونای انگلیسی کشف شد، هیچ مدرکی وجود نداشت که نشان دهد واکسن‌های موجود در برابر کرونای انگلیسی مؤثر نیست. شواهد به دست آمده نشان می‌دهد که ویروس جهش یافته کرونا قابلیت انتقال بیشتری دارد، اما کشنده‌تر از مورد قبلی نیست.

شرکت مدرنا در حال بررسی تأثیر واکسن خود بر گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا است. البته محققان معتقد هستند از آنجایی که ساختار واکسن‌های فایزر و مدرنا بسیار شبیه به یکدیگر است، به احتمال زیاد واکسن مدرنا نیز می‌تواند از افراد در برابر ویروس جهش یافته انگلیسی محافظت کند. علاوه بر این نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که سویه ویروس کرونای انگلیسی و آفریقای جنوبی جهش یکسانی داشته و باعث افزایش شیوع بیماری شده‌اند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که واکسن‌ها تأثیر مشابهی روی این دو نوع ویروس دارند.

کد خبر 467966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.