«کیم جونگ اون» به عنوان دبیرکل حزب حاکم کره شمالی انتخاب شد

خبرگزاری رسمی کره شمالی از انتخاب «کیم جونگ اون» رهبر این کشور در ششمین روز کنگره حزب کارگران کره شمالی که در پیونگ یانگ در حال برگزاری است، به عنوان دبیرکل این حزب حاکم کشور خبر داد.

به گزارش ایمنا، خبرگزاری مرکزی کره شمالی روز دوشنبه نوشت: این انتخابات در ششمین روز کنگره هشتم حزب و به دنبال بازنگری کره شمالی در قوانین حزب برای بازگرداندن سیستم دبیرخانه که از سال ۲۰۱۶ لغو شده بود، برگزار شد.

در این گزارش آمده است: کنگره هشتم در راستای خواست مردم و نمایندگان به اتفاق آرا تصمیم گرفت «کیم جونگ اون» رهبر کشور را به عنوان دبیرکل حزب انتخاب کند.

عنوان دبیرکل حزب کارگران کره شمالی پیش از این به «کیم ایل سونگ» پدر بزرگ و «کیم جونگ ایل» پدر کیم تعلق داشت. از زمان روی کار آمدن کیم پس از مرگ پدرش در اواخر سال ۲۰۱۱، کره شمالی، کیم جونگ ایل را «دبیر کل ابدی» حزب و کیم ایل سونگ را «رئیس جمهوری ابدی» کره شمالی خوانده است.

در انتخابات کنگره هشتم کره شمالی «کیم یو جونگ» خواهر کوچک‌تر کیم عنوان عضو علی‌البدل در دفتر سیاسی حزب را از دست داد. گمانه زنی‌ها حاکی از آن است کیم جوان که قبلاً عضو علی‌البدل دفتر سیاسی بود می‌تواند به مقام بالاتری ارتقا یابد، زیرا به نظر می‌رسد وی نقش برجسته‌ای را در امور بین کره‌ای و سایر موضوعات مهم به عهده گرفته است.

با این حال کارشناسان می‌گویند برای تضعیف موقعیت «کیم یو جونگ» خیلی زود است، زیرا او می‌تواند به عنوان تنها خواهر رهبر، صرف نظر از عنوان خود، نقش مهمی در امور دولت ایفا کند.

همچنین در این انتخابات «جو یونگ وون» یک مقام ارشد حزب که سال گذشته در سفرهای میدانی اغلب کیم را همراهی می‌کرد به عضویت هیأت رئیسه دفتر سیاسی ارتقا یافت، موقعیتی که فقط ۵ نفر در کره شمالی از جمله کیم عهده دار آن هستند. همزمان «پاک پونگ جو» یکی از اعضای سابق هیأت رئیسه، ظاهراً به دلیل سن بالا و خالی شدن زمینه برای فعالیت جوانان، از همه سمت‌های حزبی برکنار شد.

کارشناسان به خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گفته‌اند که به نظر می‌رسد موقعیت مقامات اصلی درگیر در روابط کره شمالی با ایالات متحده آمریکا و امور بین کره‌ای در کنگره حزب تضعیف شده است.

«چوی سون خویی» معاون اول وزیر خارجه کره شمالی هم که در مذاکرات کره شمالی - آمریکا نقش زیادی داشت از عضویت کمیته مرکزی حزب به عضو علی‌البدل تنزل یافت، «ری سون گون» وزیر امور خارجه کره شمالی هم با رد گمانه زنی‌های قبلی در باره برکناری وی از سمت اصلی حزب، موقعیت خود را به عنوان عضوی علی‌البدل دفتر سیاسی حفظ کرد.

رهبر کره شمالی سه دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده داشته است، اما مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای از زمان نشست بدون نتیجه هانوی در فوریه ۲۰۱۹، پیشرفت چندانی نداشته است.

در جلسه سه روز پیش کنگره، کیم ایالات متحده را به عنوان "اصلی‌ترین دشمن" کره شمالی توصیف کرد و قول داد زرادخانه هسته‌ای خود را تقویت کند، موضوعی که به نظر کارشناسان با هدف تحت فشار قرار دادن دولت جو بایدن صورت گرفته است.

اما در چین، "شی جین پینگ" رئیس جمهوری این کشور هم انتخاب کیم جونگ اون به عنوان دبیرکل حزب کارگران این کشور را تبریک گفت.

منبع: ایرنا

کد خبر 467946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.