بورس ۲۲ دی، فملی رکورددار کاهش ارزش بازار

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: کلیت بازار در این روزها راکد بوده و تغییر حجم معاملات در بسیاری از نمادها و صنایع نشان‌دهنده این است که بازار برای حرکات بزرگی در حال آماده شدن است.

محسن رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره روند طی شده در بورس امروز دوشنبه - ۲۲ دی‌ماه - اظهار کرد: شاخص کل با افت ۵۳۷۵ واحدی به عدد یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۲۴۵ واحد رسید و در حالی که ابتدای روز روند بسیار امیدوارکننده‌ای داشت، با افزایش عرضه‌ها روز نوسانی را پشت سر گذاشت، در نهایت با افت ۰.۴ درصدی به کار خود پایان داد که این افت چندانی نبوده و وضعیت بهتری در مقایسه با روزهای منفی گذشته داشته است.
وی افزود: شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۰.۶ درصدی به ۴۶۹ هزار و ۳۵۳ واحد رسید، حرکت این روزهای شاخص کل هم وزن پایدارتر از شاخص کل است، با توجه به نبود نقدینگی در بازار و ابهامات موجود درباره سهم‌های بزرگ، تمایل سهامداران به خرید سهم‌های کوچک افزایش یافته است، این موضوع نشانه‌ای است که در آینده نزدیک این رشد در انتظار سهم‌های بزرگ نیز خواهد بود و می‌توان گفت، شاخص کل هم‌وزن با توجه به اینکه شاخص سهم‌های کوچک محسوب می‌شود، به لحاظ حرکتی چابک‌تر بوده و پیشتاز شاخص کل خواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: کلیت بازار در این روزها راکد بوده و تغییر حجم معاملات در بسیاری از نمادها و صنایع نشان‌دهنده این است که بازار برای حرکات بزرگی در حال آماده شدن است و برخی پول‌های هوشمند، به صورت چراغ خاموش (بدون ایجاد حساسیت) به صنایع پر پتانسیل وارد می‌شود، در آینده نزدیک انتظار می‌رود با انتشار اخبار این موضوع، سایر سرمایه‌گذاران نیز مطلع شده و هم‌افزایی مثبتی ایجاد شود به طوری که هر دو شاخص روند همسو را دنبال کرده و سبز رنگ شوند.
رضایی افزود: برترین گروه‌های صنعت امروز، خودرو بود، فرآورده‌های نفتی و بانک‌ها، صنعت شیمیایی، فلزات اساسی، هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و صنعت غذایی به جز قند در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
وی ادامه داد: ارزش بازاری سهم‌های موجود در صنعت شیمیایی افت محسوسی داشته و ارزش بازاری این صنایع به عدد یک تریلیون و ۷۴ هزار میلیارد تومان رسیده که افت محسوسی برای بزرگترین صنعت بورسی کشور است.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت خودرو با ارزش بازار ۲۴۵ هزار میلیارد تومان که در حدود یک چهارم ارزش بازار صنایع شیمیایی است، بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده که نشان‌دهنده اتفاقات مثبت در این صنعت است.
رضایی افزود: پس از این نیز به سرمایه گذاران توصیه شد، قطعه سازان را مورد توجه قرار دهند زیرا پتانسیل بهتری برای پیشرفت دارند.
وی ادامه داد: امروز نماد شستا بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص داد و افت‌های روزهای اخیر را تا حدودی جبران کرد، همچنین نمادهای بترانس، حکشتی، فولاد، شیران، وپاسار و وغدیر نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی بوده است.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: نماد فملی خودرو، شپنا، فخوز، شتران وبملت و شبندر بیشترین کاهش ارزش بازار را داشته اند که در این بین نماد فملی با افت معادل ۹,۲۰۰ میلیارد تومان کاهش در ارزش بازار رکورددار سهم‌هایی است که ارزش بازار آن‌ها کاهش یافته است.
رضایی افزود: بیشترین ارزش معاملات به ترتیب در نمادهای شستا، شپنا، وتجارت، خودرو، خساپا، فملی و کمند بوده و بیشترین حجم معاملات نیز مربوط به نمادهای خساپا، خودرو، وتجارت، وبصادر، خگستر، شپنا و شستا است؛ در این لیست افزایش حجم معاملات نماد خگستر بسیار قابل توجه است.
وی ادامه داد: بازار همچنان نگاه مثبتی به صنعت دارو دارد، گروه حمل و نقل به عنوان کوچک‌های چابک این روزها معاملات خوبی را تجربه کرده اند، با مثبت شدن لیدر این صنعت (نماد حکشتی) امید تا حدود زیادی به این صنعت بازگشته و برخی از نمادهای این صنعت از روزهای گذشته به عنوان پیش فاز حرکت صعودی خود را آغاز کرده‌اند. حفارس نیز می‌تواند مورد توجه باشد.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: هفت میلیون جامانده سهام عدالتی می‌توانند امیدوار باشند سهام عدالت به آنها نیز اختصاص یابد نیز از جمله خبرهای امیدوار کننده این روزها است.
رضایی افزود: یکی از گروه‌هایی که این روزها بدون هیاهو رشدهای خوبی را تجربه کرده‌اند، گروه سیمان است، که سهم‌های پر پتانسیلی داشته و تا حدودی بسیاری از نمادها از رشدهای اصلی بازار جامانده اند که به نظر می‌رسد انرژی ذخیره شده در حال آزادسازی است. بسیاری از سرمایه گذاری‌های بزرگ نیز در ماه‌های گذشته بر این گروه‌ها فعال شدند که خبر خوبی برای این سهم‌ها است.
وی ادامه داد: زمزمه‌هایی از افزایش سرمایه ۳.۵ میلیارد دلاری بانک ملت از محل تسعیر دارایی‌های ارزی این گروه منتشر شده که می‌تواند محرک خوبی برای سایر گروه بانکی بوده پتانسیل‌های نهفته آنها را به نوعی آشکار می‌کند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به افزایش کارمزد تراکنش‌های بانکی، پتانسیل تسعیر ارز و افزایش سرمایه از این محل و فروش برخی از دارایی‌ها سرمایه‌گذاران باید در بررسی این صنعت توجه بیشتری داشته باشند.
کد خبر 467935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.