باورهای نادرست درباره تخم مرغ/مصرف زیاد دانه سیب و بروز بیماری

کاهش وزن باورنکردنی با آبمیوه‌های چربی سوز خانگی، باورهای نادرست درباره تخم مرغ، غلات مفید برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو، مصرف زیاد دانه سیب و بروز بیماری و شش خاصیت باور نکردنی بلوبری را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برخی از مردم تصور می‌کنند زرده تخم مرغ منبع پروتئین و تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی است. حتی دیده می‌شود که ورزشکاران برای دریافت پروتئین بیشتر زرده تخم مرغ را جدا کرده و فقط آن را می‌خورند. این در حالی است که حجم زیادی از پروتئین در واقع در سفیده تخم مرغ نهفته بوده و در مقایسه، زرده تخم مرغ نسبت به سفیده چربی بیشتری در خود دارد.

از طرف دیگر برخی فقط به مصرف سفیده بسنده می‌کنند تا به این طریق از دریافت چربی اضافی و کلسترول موجود در زرده پرهیز کنند. از آنجا که تقریباً نیمی از پروتئین موجود در تخم مرغ در زرده و نیم دیگر آن در سفیده قرار دارد، کنار گذاشتن هر بخش باعث از دست دادن پروتئینی بخش دیگر می‌شود.

بر اساس مطالعات متعدد انجام شده، خوردن یک عدد تخم مرغ در روز می‌تواند به داشتن رژیم غذایی سالم‌تر کمک کند و زرده تخم مرغ همچنین حاوی برخی ویتامین‌هایی است که در سفیده یافت نمی‌شود. به‌طور مثال می‌توان از کولین و ویتامین دی نام برد. کولین در عملکرد کبد و ویتامین دی در جذب کلسیم و افزایش استقامت استخوان‌ها نقش دارد و حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مختلف مثل لوتئین است که به حفاظت از چشم‌ها کمک می‌کند.

یکی از شایع‌ترین تصورات اشتباه در مورد تخم مرغ آن است تخم مرغ‌های محلی را به رنگ قهوه‌ای و تخم مرغ‌های کارخانه‌ای را به رنگ سفید می‌بینیم. ولی واقعیت آن است که رنگ پوسته هیچ ارتباطی با محتویات درون و کیفیت تخم مرغ ندارد. در حقیقت برخی تولید کنندگان از باور غلط استفاده کرده و تخم مرغ تولیدی مرغ داری خود را با استفاده از تکنیک‌هایی به رنگ قهوه‌ای تبدیل کرده و به این روش برای خود تبلیغات می‌کنند.

رنگ پوسته تخم مرغ در اصل وابسته به نژاد مرغی است که آن تخم را گذاشته و تخم مرغ به هر رنگی که باشد ترکیب آن تقریباً یکسان بوده و حاوی شش گرم پروتئین، پنج گرم چربی و ۷۰ کالری انرژی است. تخم مرغ پس از گذشت زمان مشخصی فاسد می‌شود. شستن پوسته و از بین بردن لایه محافظ در برابر باکتری‌ها و میکروب‌ها، این زمان را کوتاه‌تر می‌کند؛ هر چند اگر تخم مرغ در یخچال و در دمای پایین قرار داده شود، این فرآیند بسیار کندتر اتفاق می‌افتد.

تخم مرغ شسته شده را می‌توان تا سه هفته یا یک ماه پس از تاریخ انقضای درج شده بر روی آن هم استفاده کرد و از نظر مواد مغذی، تخم مرغ تازه با تخم مرغ کهنه هیچ تفاوتی ندارد. دیدن خون در غذا هر کسی را به وحشت می‌اندازد. ولی در مورد تخم مرغ باید به یاد داشته باشید که این لکه‌های خونی خطرناک نیستند. وجود خون به دلیل پاره شدن رگ‌های خونی مرغ در هنگام تشکیل تخم مرغ است.

البته هر میکروب و آلودگی که در خون وجود داشته باشد توسط سلول‌های سفید موجود در تخم مرغ از بین می‌رود و در نتیجه لکه خونی مشاهده شده خطرناک نیست. برخی هم تصور می‌کنند وجود لکه خونی به معنی بارور شدن تخم مرغ است که این تصور هم درست نیست.

کاهش وزن باورنکردنی با آبمیوه‌های چربی سوز خانگی

کاهش وزن با روش‌های خانگی یکی از بهترین روش‌ها برای لاغر شدن است. شاید شگفت زده شوید زمانی که بدانید شما می‌توانید با قرار دادن یکسری آب میوه و سبزیجات طبیعی در رژیم غذایی طبیعی خود چربی‌های اضافی را بسوزانید. اگر مطمئن نیستید که در مورد چی صحبت می‌شود لیست زیر از آب میوه‌های چربی سوز را دنبال کنید.

هم خیار و هم گوجه فرنگی غنی از فیبر هستند که کمک به حفظ سطح قند در بدن می‌کنند و اینکه شما حس سیری داشته باشید. این آب میوه کمک به کنترل اشتها می‌کند و شما به آسانی می‌توانید از دست چربی اضافی رهایی یابید.

آب تره منبع غنی از فیبر و آنتی اکسیدان‌ها است که کمک به منظم کردن حرکات روده‌ای و بهبود بخشیدن وضعیت نهایی سلامت سیستم گوارش می‌کند. زمانی که با هویج ترکیب شود ترکیب عالی برای چربی سوزی به وجود می‌آید. توصیه می‌شود که این آب میوه در صبح صرف شود تا بهترین نتایج به دست آیند.

هم کرفس و هم چغندر غنی از تعدادی از آنتی اکسیدان‌های مفید می‌باشند که کمک به حذف سموم مضر از بدن می‌کنند. نه تنها این، بلکه حضور فیبر در کرفس برای حفظ سلامت سیستم گوارش بسیار مفید است. یک لیوان آب کرفس و چغندر را بخورید تا از این مزایا بی بهره نمانید.

اسفناج غنی از ویتامین E، فیبرها، آهن است که بسیار برای سلامت کلی بدن مفید هستند. سیب نیز منبع غنی از فیبرهای خوراکی است و هردوی آن‌ها برای رهایی ضایعات سمی از بدن عالی هستند.

گریپ فروت منبع غنی از ویتامین C است که بسیار برای بهبود بخشیدن به عملکرد کلی بدن مفید است. زمانی که با فلفل دلمه‌ای زرد ترکیب شود یک راه مؤثر برای سوزاندن چربی‌های اضافی از بدن شکل می‌گیرد.

غلات مفید برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو

دیابت نوع دو یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن جهان است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹، دستکم ۴۶۳ میلیون نفر از جمعیت ۲۰ تا ۷۹ سال جهان به این نوع دیابت مبتلا بودند. برآورد می‌شود تا سال ۲۰۴۵ این میزان به ۷۰۰ میلیون نفر افزایش یابد. راهکارهای ساده‌ای برای جلوگیری از ابتلاء یا مدیریت بیماری دیابت نوع دو وجود دارد.

یکی از این موارد، تغییر سبک زندگی و داشتن رژیم غذایی سالم است. تحقیقات متعدد نشان داده است مصرف مواد غذایی حاوی فیبر و به ویژه غلات کامل می‌تواند برای جلوگیری از ابتلاء به دیابت و نیز تنظیم قند خون بسیار مؤثر باشد. رایج‌ترین غلات کامل که افراد می‌توانند آن‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنند، عبارتند از:

۱- برنج قهوه‌ای: تحقیقات دانشمندان نشان داده است مصرف ۵ وعده یا بیشتر برنج سفید در هفته خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. در مقابل، مصرف تنها دو وعده برنج قهوه‌ای خطر ابتلاء به این بیماری را کاهش می‌دهد. برنج قهوه‌ای دارای سطح گلوکز پایین‌تری نسبت به برنج سفید است. همچنین فیبر بالای آن، این برنج را برای مصرف دیابتی‌ها مناسب کرده است.

۲- بلغور: بلغور نیز یکی دیگر از منابع غنی از فیبر است که در دسته غلات کامل قرار می‌گیرد. تحقیقات متعدد نشان داده است مصرف بلغور می‌تواند خطر ابتلاء به دیابت را تا ۳۶ درصد کاهش دهد.

۳- جو دو سر: تحقیقات حاکی از آن است که جو دو سر دارای سطح بالای فیبر است که می‌تواند سطح قند خون را کنترل کند. بر اساس اعلام مرکز اطلاعات غذایی آمریکا، نصف فنجان جو دو سر پخته شده دارای ۱۴ گرم کربوهیدرات، و ۲.۵ گرم فیبر است.

۴- گندم سیاه: برخلاف نامش، این گیاه هیچ خویشاوندی با گندم ندارد و در تیره هفت بندیان قرار می‌گیرد. گندم سیاه سرشار از فیبر محلول است که می‌تواند باعث تنظیم گلوکوز خون شود. یک چهارم فنجان از این گیاه دارای ۳ گرم فیبر و ۱.۴۴ میلی گرم آهن است.

۵- جو: یکی از بهترین منابع فیبر، جو است به طوری که یک فنجان پخته شده از آن دارای ۶ گرم فیبر است. از این رو، افراد مبتلا به دیابت باید به این گیاه توجه ویژه‌ای داشته باشند. تحقیقات نشان داده است مصرف نان جو کامل در سه وعده صبحانه، ناهار و شام می‌تواند به میزان قابل توجهی باعث بهبود متابولیسم (سوخت و ساز بدن)، کنترل اشتها، کاهش قند خون، و افزایش سطح انسولین شود.

مصرف دانه سیب خطرناک است؟

بسیاری از افراد معتقد هستند که دانه سیب سمی است و درباره خوردن آن محتاطانه عمل می‌کنند. دانه‌های سیب حاوی یک ترکیب گیاهی به نام آمیگدالین است. این ماده در دانه میوه‌هایی مانند سیب، بادام، زردآلو، هلو و گیلاس هم وجود دارد. اما آیا واقعاً دانه‌های سیب سمی است و باید از خوردن شأن اجتناب کرد. دانه سیب حاوی آمیگدالین است.

وقتی دانه جویده یا هضم شود، آمیگدالین به سیانید یا سیانور تجزیه می‌شود که در دوزهای بالا سمی و حتی کشنده است. اما شخصی که به طور تصادفی چند دانه سیب را بخورد هیچ عارضه‌ای نخواهد داشت. علائم مسموم شدن با سیانید شامل تنگی نفس و تشنج است و می‌تواند منجر به از دست دادن هوشیاری شود. آمیگدالین بخشی از دفاع شیمیایی یک دانه است.

زمانی که دانه‌ها جویده یا هضم شوند، آمیگدالین به سیانید (سیانور) تبدیل می‌شود. اگر ناخواسته دانه یک سیب را مصرف کردید نگران نباشید زیرا مقدار کم آمیگدالین توسط آنزیم‌های موجود در بدن سم زدایی می‌شود. با این حال مقادیر زیاد آن می‌تواند خطرناک باشد. مقدار سیانید در دانه سیب بسیار کمتر از سایر میوه‌ها است اما به هر حال به این نکته توجه داشته باشید که مصرف زیاد دانه سیب می‌تواند شما را بیمار کند.

شش خاصیت باورنکردنی بلوبری

بلوبری نه تنها یک میان وعده عالی است بلکه یک مکمل سالم برای رژیم غذایی اکثر افراد است. این میوه‌های کوچک یک مشت قدرتمند آنتی اکسیدانی بسته بندی شده هستند که به کاهش فشار خون و بهبود حساسیت به انسولین کمک می‌کنند. شش فایده بلوبری برای سلامتی عبارتند از:

بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان‌ها در به حداقل رساندن التهاب کمک می‌کنند که به نوبه خود آسیب سلول‌ها را کاهش می‌دهد. برخی از التهاب‌ها طبیعی است، اما افزایش سطح مزمن در طول زمان منجر به بیماری می‌شود. بلوبری در آنتی اکسیدان آنتوسیانین قوی است، که به کاهش خطر ابتلاء به سرطان و بیماری‌های مزمن کمک می‌کند. در یک بررسی ۲۰۱۳، محققان دریافتند که پتروستیلبن آنتی اکسیدان دیگری در بلوبری – ممکن است به مهار سرطان سینه کمک کند و از بیماری قلبی محافظت کند.

بلوبری سطح کلسترول را بهبود می‌بخشد

بلوبری همچنین می‌تواند سطح کلسترول LDL را کاهش دهد – شکل بد کلسترول که می‌تواند عروق را مسدود کند. بلوبری حاوی فیتو استرول است، ترکیبی که می‌تواند سطح LDL را کاهش دهد.

بلوبری فشار خون را پایین می‌آورد

وقتی به طور مداوم خورده می‌شود، بلوبری به کاهش فشار خون کمک می‌کند. در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۹، مصرف یک نوشیدنی حاوی ۲۰۰ گرم بلوبری به مدت یک ماه فشار خون شرکت کنندگان را ۵ میلی متر جیوه کاهش داد. علاوه بر این، در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۵، زنان یائسه با فشار خون بالا که روزانه ۲۲ گرم پودر بلوبری خشک شده را به مدت ۸ هفته هضم می‌کردند، کاهش قابل توجهی در فشار خون نسبت به گروه کنترل داشتند.

بلوبری حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد

بلوبری ممکن است به کسانی که مقاومت به انسولین دارند مانند افرادی که دیابت نوع ۲ دارند، کمک کند. مقاومت به انسولین هنگامی ایجاد می‌شود که لوزالمعده انسولین زیادی تولید کند و سلول‌ها دیگر به درستی به هورمون پاسخ نمی‌دهند. بلوبری توانایی بهبود حساسیت به انسولین را دارد. آنتوسیانین موجود در بلوبری آنچه در بهبود حساسیت به انسولین کمک می‌کند.
در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۰ بر روی افراد چاق، غیر دیابتی اما مقاوم به انسولین، ۶۷٪ از شرکت کنندگان که بلوبری مصرف کردند حداقل ۱۰٪ بهبود حساسیت به انسولین مشاهده کرده‌اند. بلوبری می‌تواند یک انتخاب عالی برای افراد دیابتی باشد زیرا ممکن است در بهبود حساسیت به انسولین نقش داشته باشد.

اما مهم است که از مقدار توصیه شده کربوهیدرات در هر وعده غذایی بیشتر نشود. این بدان دلیل است که بدن کربوهیدرات‌ها را به قند تجزیه می‌کند. افراد دیابتی باید ۴۵٪ کالری روزانه خود را از کربوهیدرات دریافت کنند. یک فنجان بلوبری ۲۱.۷ گرم کربوهیدرات دارد.

بلوبری عملکرد شناختی را بهبود می‌دهد

عملکرد شناختی به فعالیت‌های ذهنی، مانند تفکر، یادگیری و به خاطر سپردن اشاره دارد. در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۱، افراد مسن با کاهش حافظه زودهنگام به مدت ۱۲ هفته روزانه آب بلوبری مصرف کردند در حالی که گروه دیگر یک نوشیدنی دارونما توت مصرف کردند. بعد از ۱۲ هفته، کسانی که مصرف آب بلوبری باعث بهبود عملکرد حافظه و همچنین کاهش علائم افسردگی شد.

بلوبری یک پروبیوتیک است

بلوبری حاوی پروبیوتیک است. مصرف پرو بیوتیک‌ها، نوعی فیبر غذایی، می‌تواند سلامت روده را تقویت کند. پروبیو تیک‌ها کربوهیدرات‌های هضم ناپذیری هستند که باکتری‌های سالم ساکن روده را تغذیه می‌کنند. مهم است که باکتری‌های سالم شکوفا شوند و باکتری‌های مضر وارد دستگاه گوارش را از بین ببرند. بدون مقدار کافی باکتری خوب، باکتری‌های بد افزایش می‌یابد و باعث التهاب می‌شود که می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد.

کد خبر 467888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.