جهانگیری: همسایگان بزرگترین سرمایه صادراتی ایران هستند

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه کشورهای همسایه مهم‌ترین هدف و بزرگترین سرمایه‌های صادراتی ایران هستند، گفت: دولت از هیچ حمایتی برای بهبود شرایط تجاری به ویژه صادرات دریغ نخواهد کرد.

به گزارش ایمنا، اسحاق جهانگیری در بیست و چهارمین آئین تجلیل از صادرکنندگان برتر، با بیان اینکه از سال ۹۷، سه سال سخت و نفس‌گیری را پشت سر گذاشته‌ایم، اظهار کرد: باید با هم پیمانی دولت و بخش خصوصی از این شرایط عبور کرده و با همکاری یکدیگر برای حل مشکلات اقدام کنیم.

وی افزود: تحریم‌های آمریکا، زندگی را در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سخت کرده و از سوی دیگر عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز به این شرایط اضافه شد که تعطیلی بخش‌های مختلف حتی دست‌فروشان را به دنبال داشته و بار مضاعفی را بر کشور تحمیل کرده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به روند تغییرات صادرات کالا در سه سال گذشته تاکید کرد: اگر صادرات هم با توجه به شرایط موجود به خوبی انجام شود، انتقال ارز موانع بسیاری را ایجاد کرد به طوری که این اقدام بر روابط تجاری ایران با کشورهای دوست نیز تأثیرات فراوانی گذاشته است.

جهانگیری در خصوص تعیین نرخ ارز هم گفت: ارز سه نرخی در تمام دولت‌های گذشته وجود داشت و از سال ۹۲ این دولت تلاش کرد که فاصله میان نرخ ارز را کاهش دهد و آن را به کمتر از ۱۰ درصد رساند تا در مسیر مناسبی برای فعالیت‌های اقتصادی قرار بگیرد.

وی افزود: با آغاز جنگ اقتصادی شرایط به گونه‌ای پیش بینی شده بود تا اقتصاد ایران را از بین ببرند که با سیاست‌های بانک مرکزی و دخالت روزانه ۱۵۰ میلیون دلار در بازار تلاش شد کنترلی بر اقتصاد ایجاد شود و بر همین اساس نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز با اتفاق نظر تعیین شد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: نباید اجازه دهیم شرایط به مردم سخت شود، مردم اصل این کشور هستند و ما زمانی قهرمان می‌شویم که مردم خوش باشند.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان، گفت: در دوران شیوع ویروس کرونا و اعمال تحریم‌ها عملکرد تجاری در فصل پاییز سال جاری مثبت بوده است که باید به آن افتخار کنیم.

وی با بیان اینکه با وجود شیوع ویروس کرونا ریزش کمی در بخش شاغلان شاهد بودیم، تاکید کرد: در فصل بهار یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ریزش شغل داشتیم که این رقم در فصل تابستان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و در فصل پاییز به یک میلیون نفر تقلیل پیدا کرد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در بخش صنعت این رقم در تابستان تنها ۴۳ هزار نفر بود و در پاییز هشت هزار نفر با ریزش شغل مواجه شدند.

حجم تجارت ۱۱۰ میلیون تنی کالا در ۹ ماهه اخیر

جهانگیری با بیان اینکه درآمد نفت خام در سال‌هایی به ۱۱۰ میلیارد دلار در سال بوده است، تصریح کرد: سال گذشته این رقم هشت میلیارد دلار بود و امسال به کمترین میزان خود رسیده است، این در حالی است که ۱۱۰ میلیون تن کالا در ۹ ماهه سال جاری با نقاط مختلف جهان تجارت شده است.

وی با بیان اینکه آمریکا بنادر، کشتی سازی و پهلوگیری کشتی‌های ایرانی را تحریم کرده بود، گفت: در ۹ ماه اخیر ۵۸ میلیون تن کالا صادر شده است که نشان می‌دهد صادرکنندگان با تأمین ارز مورد نیاز، اقتصاد کشور را در این مدت اداره کرده‌اند.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: بر همین اساس است که در سه سال گذشته کمبود کالا، دارو و تجهیزات مورد استفاده مردم دیده نشد و با وجود شرایط سخت و افزایش قیمت‌ها، فعالان اقتصادی مانع زمین خوردن نظام و از پا درآمدن کشور شدند.

جهانگیری با بیان اینکه بخش خصوصی وارد دوره جدیدی برای تجارت شده است، خاطرنشان کرد: در زمان امضای برجام این بخش آمادگی پذیرش این حجم متقاضی را نداشت اما اکنون می‌تواند با برنامه‌ریزی افق جدیدی را در کشور رقم بزند و از باز شدن فضای گفت و گوی تجاری بهره لازم را ببرد.

وی با تاکید بر لزوم رفع تحریم‌ها تاکید کرد: دولت در سه سال گذشته خود را موظف دانست تا با انواع روش‌ها تحریم‌ها را دور زده یا آن را بی اثر کند که این مهم بدون همراهی بخش خصوصی امکان پذیر نبود.

صادرات خدمات دانش بنیان و فنی در دستور کار قرار بگیرد

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه صدور خدمات فنی و مهندسی باید پیگیری شود، اظهار کرد: این فعالیت به دلیل تحریم و شیوع ناگهانی ویروس کرونا با مشکلات فراوانی همراه شد که به آرامی حل می‌شود.

جهانگیری با بیان اینکه کشورهای همسایه مهم‌ترین هدف و بزرگترین سرمایه‌های صادراتی ایران هستند، گفت: باید به دنبال صادرات بخش شرکت‌های دانش بنیان باشیم زیرا صادرات ۲۵ میلیارد دلاری در ۹ ماه کمتر از ظرفیت موجود کشور است.

وی از فعالان اقتصادی خواست راهکارهای مناسب برای مشکلات تجارت را پیشنهاد دهند و تاکید کرد: دولت از هیچ حمایتی برای بهبود شرایط تجاری به ویژه صادرات دریغ نخواهد کرد.

بیست و چهارمین آئین تقدیر از صادرکنندگان برتر صبح امروز با حضور علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونان بخش‌های مختلف وزیر صنعت، معدن و تجارت و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 467875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.