شهردار بجنورد: راه‌وشهرسازی برای طرح اقدام ملی مسکن پروانه بگیرد

شهردار بجنورد گفت: دریافت پروانه برای اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن الزامی است و راه‌وشهرسازی خراسان شمالی هنوز در خصوص گرفتن پروانه اقدام موثری نکرده است.

به گزارش ایمنا، هادی زارعی در این باره اظهار کرد: شهرداری از ادامه اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن در شهرک فرهنگیان مرکز استان جلوگیری کرده است و تا زمانی که اقدامات قانونی برای دریافت پروانه انجام نشود، ساخت و ساز غیرقانونی است.

وی افزود: نقشه‌های طرح اقدام ملی تولید مسکن در مرکز استان هنوز به تأیید کمیسیون ماده پنج نرسیده است و بر این اساس صدور پروانه برای این طرح میسر نیست.

زارعی خاطرنشان کرد: نقص نقشه‌های بخش غیرمسکونی اعم از تجاری، آموزشی، ورزشی، درمانی، تأسیسات و تجهیزات، فرهنگی و پارکینگ در این عرصه هنوز ارائه نشده است و با توجه به عدم ابلاغ رأی ماده پنج، امکان تأیید نقشه‌های بخش مسکونی نیز وجود ندارد.

شهردار بجنورد گفت: نقشه‌های این طرح تاییدیه نظام مهندسی ساختمان بویژه در خصوص طراح، ناظر و مجری را ندارد و نقشه بخش مسکونی هم فاقد نقشه‌های تأسیسات است، بر این اساس صدور پروانه امکان پذیر نیست.

زارعی اظهار کرد: شهرداری جلو این طرح را به علت نداشتن پروانه ساختمان گرفته است، انتظار می‌رود مدیرکل راه و شهرسازی استان در دریافت پروانه پروژه مسکن اقدام ملی نسبت به رعایت مقررات و قوانین ابلاغی وزارت راه و شهرسازی پیش قدم باشد.

تناقض قانونی تخفیف ۵۰ درصدی پروانه

شهردار بجنورد درباره وجوه پروانه ساخت و ساز در طرح اقدام ملی تولید مسکن در مرکز استان خاطرنشان کرد: بر اساس ابلاغ وزارت کشور، شهرداری‌ها می‌توانند پروانه‌های ساخت در این طرح را با ۵۰ درصد تخفیف صادر کنند، اما این ابلاغیه، با قانون مالیات بر ارزش افزوده در تناقض است.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، اعمال هرگونه تخفیف و یا خودداری از دریافت وجوه مربوط به پروانه و عوارض ساختمان، غیرقانونی و ممنوع است بنابراین شهرداری نمی‌تواند برای طرح اقدام ملی تخفیفی اعمال کند.

زارعی افزود: در این زمینه از سازمان بازرسی کشور استعلام شده است تا اعمال تخفیف برای طرح اقدام ملی تولید مسکن در بجنورد تعیین تکلیف شود اما پاسخ استعلام هنوز به دست ما نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری بجنورد آمادگی دارد تا وجوه مربوط به پروانه ساخت و ساز در طرح مزبور را با لحاظ ۵۰ درصد تخفیف، دریافت کند اما در صورتی که اعمال این تخفیف از سوی سازمان بازرسی کشور مغایر با قانون تشخیص داده شود، راه و شهرسازی باید مابقی وجه را پرداخت کند.

شهردار بجنورد تصریح کرد: رعایت نشدن قانون و ضوابط شهرسازی در ساخت و سازهای شهری توسط برخی ادارات دولتی در سال‌های گذشته سبب ایجاد تعهدات مالی فراوانی برای دولت و دستگاه‌های خدمات رسان شده است.

وی گفت: در شرایطی که هنوز مشکلات ناشی از کمبودها در شهرک گلستان و الغدیر که بدون رعایت حداقل‌های شهرسازی مردم را به ستوه آورده اند، برطرف نشده در نقطه‌ای دیگر از شهر بدون گرفتن مجوز نسبت به ساخت و ساز اقدام شده است.

شهردار بجنورد اظهار کرد: رعایت نشدن مقررات و اقدامات شتابزده اداره کل راه و شهرسازی و انجام نشدن تعهدات در ساخت و سازها در شهرک‌های اطراف شهر، سبب ایجاد نارضایی در میان مردم شده است.

طرح اقدام ملی مسکن در مرکز استان خراسان شمالی در شهرک فرهنگیان بجنورد کلنگ زنی شده است.

کد خبر 467872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.