کارگاه‌های عملی ۱۰ نفره هنرستان‌ها از بهمن ماه بازگشایی می‌شوند

رئیس آموزش فنی حرفه‌ای و کار دانش آموزش و پرورش اصفهان، گفت: در استان اصفهان از ابتدای بهمن ماه به صورت محدود و کنترل شده کارگاه‌های عملی هنرستان‌ها با حضور ۱۰ نفر بازگشایی می‌شوند و دانش آموزان تمرین، مهارت آموزی و دست ورزی مدنظر را با رعایت نکات ایمنی و پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌دهند.

پیمان شاهپوری در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به فعالیت ۴۳۰ باب هنرستان در ۴۱ ناحیه و منطقه استان اصفهان ارائه خدمات به هنرجویان، اظهار کرد: استان اصفهان در بسیاری از حوزه‌ها از دیگر استان‌ها پیشتاز است، در بخش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز تلاش شده همه نواحی و مناطق آموزش و پرورش ارائه آموزش‌ها برای بهره مندی هنرجویان را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه تعداد رشته‌های متنوع هنرستان‌ها و تنوع میان رشته‌ها را شاید نتوانیم در مناطق دوردست توسعه دهیم، اضافه کرد: مطابق پیش‌بینی‌ها، در سطح شهر اصفهان در بسیاری از مناطق به صورت شبانه روزی امکاناتی در برخی هنرستان فراهم کردیم تا دانش آموزانی که دسترسی به رشته مورد نظرشان در منطقه زندگی آنها وجود ندارد، بتوانند از امکانات خوابگاهی شبانه روزی این هنرستان‌ها بهرمند شده و به تحصیل ادامه دهند.

رئیس آموزش فنی حرفه‌ای و کار دانش آموزش و پرورش اصفهان، تصریح کرد: طی چند سال گذشته بر اساس نیازهای کشور، اسناد بالادستی و فرهنگ سازی بین مردم ترغیب دانش آموزان برای تحصیل در هنرستان‌ها افزایش پیدا کرده است. معمولاً در هنرستان‌های شهرهای بزرگ ظرفیت ثبت نام هنرجویان سریع تکمیل می‌شود و آمار حاکی است تقاضا برای ثبت نام در مناطقی افزایش داشته و هنرستان ظرفیت ثبت نام دانش آموز جدید را ندارد و این اتفاق خوشایندی جذب دانش آموزان به سمت هنرستان‌ها است.

کسب مهارت و فعالیت عملی برای دانش‌آموزان هنرستانی

شاهپوری در خصوص اینکه دانش‌آموز هنرستانی برای تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اهدافی را دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: هنرجویی که وارد هنرستان می‌شود دنبال کسب مهارت و فعالیت عملی است. باید بتوانیم با برخورداری از تجهیزات و کیفیت لازم شرایط فعالیت عملی و مهارت آموزی این دانش آموزان در هنرستان‌ها فراهم کنیم.

وی با تاکید بر لزوم حفظ کیفیت ارائه آموزش‌ها در هنرستان‌های اصفهان در اپیدمی کرونا، گفت: برای کیفیت بخشی هنرستان‌ها با شرایط بحرانی امسال و شیوع بیماری کرونا و با توجه به آگاهی خانواده از شرایط سخت تحصیل دانش آموزان در هنرستان‌ها و حضور آنها در کارگاه‌های عملی شاهد ثبت نام رضایت بخش هنرجویان بودیم، خوشبختانه امسال افت آمار ثبت نام دانش آموزان هنرستانی به دلیل بحران کرونا نداشتیم.

رئیس آموزش فنی حرفه‌ای و کار دانش آموزش و پرورش اصفهان، اظهار کرد: در شرایط بحرانی شیوع بیماری کرونا از یک سو تشکیل آموزش‌های کارگاهی حضوری هنرستانی‌ها برای دستیابی به کار عملی و مهارتی و از طرف دیگر دست ورزی، تمرین، تکرار مربی‌گری را داشتیم، لازم به ذکر است تعامل لحظه به لحظه معلم با هنرجو در فضای مجازی حاصل نمی‌شود، با توجه به اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش تجهیزات محور است و خانواده در خانه وسایل و تجهیزات لازم برای مهارت ورزی دانش آموزان را ندارد نیاز به برگزاری کلاس‌های عملی و حضوری هنرجویان وجود دارد.

تشکیل کارگاه‌های عملی هنرستانی با تعداد ۱۰ نفر

شاهپوری ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش زمان شیوع حاد بیماری کرونا و وضعیت قرمز استان‌ها آموزش‌های کارگاهی هنرستان‌ها را به حالت تعلیق درآورد و آموزش‌های تئوری تخصصی و عمومی به صورت مجازی ادامه پیدا کرد. در حال حاضر با کاهش شیوع بیماری و وضعیت بهتر استان‌ها ابلاغیه‌ای از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به وزارت آموزش و پرورش ارسال شد و در این ابلاغیه بازگشایی کارگاه‌های هنرستان‌ها با تعداد محدود هنرجو داده شده است.

وی بیان کرد: در استان اصفهان از ابتدای بهمن ماه به صورت محدود و کنترل شده کارگاه‌های عملی هنرستان‌ها بازگشایی می‌شوند و دانش آموزان تمرین، مهارت آموزی و دست ورزی مدنظرشان را با رعایت نکات ایمنی و پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌دهند.

رئیس آموزش فنی حرفه‌ای و کار دانش آموزش و پرورش اصفهان، تاکید کرد: در یک فضای کلاسی ۳۶ متر تعداد ۳۰ دانش آموز برای یادگیری حضور دارند، در حالی که فضای کارگاه‌های هنرستانی از ۴۵ متر شروع شده و تا ۷۰۰ متر ادامه دارد و شرایط کار عملی هنرستان‌ها قبل از شیوع کرونا برای ارائه آموزش بهینه به هنرجویان تشکیل کارگاه‌های با گروهای ۱۵ نفره بود.

شاهپوری تصریح کرد: در حال حاضر با بهبود وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان اصفهان از بهمن ماه این کارگاه‌های عملی با تعداد محدود ۱۰ نفر برای آموزش کار عملی و دست ورزی به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا برگزار می‌شود، ارائه دروس تخصصی و عمومی دانش آموزان هنرستانی همچنان در فضای مجازی ادامه پیدا می‌کند.

کد خبر 467864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هنرآموز IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    0 0
    حتی وزیر بهداشت هم با این اطمینان تصمیم گیری نمی کنه