۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
مشخصات یک خیابان موفق

یک خیابان خوب دارای هویت، امکانات رفاهی، مدیریت و استراتژی‌های فصلی مناسب است که می‌تواند شهروندان را به حضور بیشتر در آن ترغیب کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یک خیابان خوب باید دارای جاذبه‌هایی باشد که افراد را تشویق کند بارها و بارها به آن مکان بروند. در صورتی که یک خیابان هیچ جذابیتی نداشته باشد، معمولاً خالی از جمعیت خواهد بود. برنامه‌ریزی جاذبه‌های خیابانی، باید شامل طیف وسیعی از فعالیت‌هایی باشد که برای مردان وزنان، افراد در هر گروه سنی، زمان‌های مختلف روز، هفته و سال مناسب باشد.

هویت بخشی در طراحی خیابان

داشتن یک هویت و تصویر مناسب عامل اصلی موفقیت یک مکان در نظر گرفته می‌شود. ایجاد یک تصویر مثبت مستلزم تمیز نگه داشتن یک محیط و حفظ هویت آن از حیث اهمیت تاریخی، فرهنگی یا اجتماعی بودن آن است. این هویت از به نمایش گذاشتن دارایی‌های محله نظیر آثار تاریخی نشأت می‌گیرد. سپس مشاغل، عابران پیاده و رانندگان به ارتقا و بهبود این هویت کمک شایانی می‌کنند.

فراهم کردن امکانات رفاهی

خیابان‌های موفق به منظور پشتیبانی از فعالیت‌های مختلف دارای امکانات رفاهی متنوع هستند که شامل مخزن‌های زباله جذاب برای حفظ پاکیزگی، روشنایی خیابان برای افزایش ایمنی، قفسه‌های دوچرخه و صندلی برای نشستن می‌شود. نصب صندلی در خیابان‌ها به افراد اجازه می‌دهد هر زمانی که خسته شدند یا تمایل داشتند روی آن‌ها بنشینند.

مدیریت

وجود یک سازمان فعال برای موفقیت یک خیابان بسیار مهم و ضروری است. این سازمان نه تنها به تمیز و ایمن نگه داشتن فضا کمک می‌کند، بلکه به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کند که فعالیت‌های روزانه متنوعی در این محیط انجام شود. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل نمایش‌های کوچک خیابانی، اجرای جشن‌های فرهنگی یا فصلی شود.

استراتژی‌های فصلی

در مکان‌هایی که مدیریت قوی یا فعالیت‌های متنوعی وجود ندارد، جذب افراد در تمام طول سال دشوار است. استفاده از استراتژی‌های فصلی مانند ایجاد بازار، اجرای نمایش و فعالیت‌های تفریحی به فعال کردن خیابان در تمام اوقات سال کمک شایانی می‌کند. در صورتی که یک خیابان یک تجربه منحصر به فرد و جذاب را به افراد ارائه دهد، مردم می‌توانند بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی در تمام فصول سال از آن مکان نهایت استفاده را بکنند.

مناسب برای گروه‌های مختلف

همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، ارائه فعالیت‌های جالب برای گروه‌های مختلف افراد بسیار ضروری است. انسان‌ها با نژاد، جنسیت، سن و سطح درآمدهای مختلف باید بتوانند به صورت برابر از یک محیط بهره مند شوند، هیچ گروهی از افراد نباید بیش از دیگران به یک محیط تسلط داشته باشند، زیرا این اتفاق باعث می‌شود دیگران احساس خوبی نداشته باشند.

دسترسی آسان

یک خیابان موفق باید مسیرهای دسترسی مناسبی داشته باشد، تا افراد بتوانند به راحتی به آن مکان بروند. فضاهای در دسترس دارای پارکینگ‌های زیاد است و در حالت ایده آل، دارای فضای مناسبی برای عبور وسایل حمل و نقل عمومی و دوچرخه است. علاوه بر این، افراد باید بتوانند به راحتی و بدون رو به رو شدن با مشکل خاصی در این خیابان‌ها پیاده روی کنند. بنابراین، دسترسی و ارتباط با مقصدهای اطراف باید بخشی از روند یک برنامه‌ریزی مناسب باشد.

احاطه بر محله‌های اطراف

خیابان‌های موفق باید از بافت پیرامون خود محافظت کنند. به عنوان مثال، باید بتوان به راحتی از این خیابان‌ها به محله‌های مسکونی مجاور دسترسی پیدا کرد. وجود راه‌های ارتباطی مناسب بین خیابان‌های موفق و محله‌های مجاور آن، به بهبود هویت این فضاها کمک می‌کند.

افزایش تعاملات بین ساختمان‌های مسکونی و خیابان‌های موفق

ساختمان‌های مسکونی باید با مقیاس انسانی سازگار باشد تا ارتباط بین فضای بیرون و فضای داخلی افزایش پیدا کند. بنابراین، ساختمان‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که تجربیات ارزشمندی برای عابران پیاده و رانندگان ارائه دهند. به عنوان مثال، وجود یک ردیف مغازه در امتداد یک خیابان جالب‌تر و ایمن‌تر از وجود دیوارها یا زمین‌های خالی در کنار خیابان است. علاوه بر این، فعالیت‌های موجود در پیاده‌رو میزان و شدت تردد وسایل نقلیه را کاهش می‌دهد. فعالیت‌های موجود در پیاده‌روها باید در تمام طول سال و هر دو طرف خیابان برقرار باشد تا افراد از آن‌ها بهره ببرند.

حذف تمایز بین فضاهای عمومی و خصوصی

ارتقای فضای خیابان‌ها برای عابران پیاده مانند ایجاد ساختمان‌های تجاری، رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها و مراکز خرده فروشی و فروشگاه‌های صنایع دستی، تمایز بین فضای عمومی و خصوصی یک خیابان را از بین می‌برد. علاوه بر این، استفاده از تمام وسایل نقلیه در یک خیابان موفق باید امکان پذیر باشد.

کد خبر 467843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.