ناکارآمدی تسهیلات مسکن برای گروه‌های کم درآمد در شهرها

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان فریدونشهر، با اشاره به مشکلات ساخت و ساز در این شهرستان بر لزوم بازنگری مصوبات تسهیلات ساخت مسکن در شهرها تاکید کرد.

هادی توازهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهرستان فریدونشهر نیازمند نگاه ویژه و تسهیلات بیشتری نسبت به سایر شهرها برای احیای بافت فرسوده است زیرا با محدودیت‌های زیادی در این زمینه رو به رو است.

وی افزود: تفاوت در نحوه احیای بافت فرسوده هر شهر، اختلاف قیمت قابل توجه ساخت و ساز در فریدونشهر به دلیل محدودیت‌های فصل کاری، بالا بودن دستمزد و قیمت نهایی مصالح که هزینه حمل و نقل و واسطه‌ها بر آن افزوده شده، از جمله مشکلاتی است که در این شهر با آن رو به رو هستیم.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان فریدونشهر گفت: تسهیلات ساخت و ساز در قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و قانون حمایت از احیا، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، بر اساس معیار جمعیت شهری، تخصیص داده می‌شود. بسیاری از کارشناسان، عوامل و مدیران اجرایی معتقدند، جمعیت شهری معیار مناسبی نبوده و این تسهیلات باید به صورت ضریبی از هزینه‌های ساخت واحدهای مسکونی در شهرها، تعیین و تصویب شود.

توازهی با اشاره به اینکه شرایط خاص هر اقلیم و منطقه، طرح تولید و عرضه مسکن را در عمل با مشکلات اجرایی مواجه کرده است، ادامه داد: در طرح اقدام ملی مسکن نیز این تفاوت مشهود است و نتیجه اجرای این طرح در شهرها، متفاوت خواهد بود؛ زمینه‌های مشارکت و رغبت افراد در شهرهای کوچک جهت تولید مسکن و در نتیجه جلوگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگ بسیار کم رنگ‌است و این در حالی است که فاکتورهای انگیزه بخش و یا مشوق در شهرهای بزرگ، بسیار پررنگ‌تر است.

وی افزود: در شهرهای بزرگ‌تر و نزدیک به مرکز استان، مشکلاتی همچون وقفه و تعطیلی عملیات ساختمانی با توجه به شرایط اقلیمی وجود نداشته و هزینه ساخت و ساز نیز پایین‌تر است، در دسترس بودن پیمانکاران، استادکاران و کارگران ماهر صنعت ساختمان عوامل مهمی در تشویق به احداث واحد مسکونی یا افزایش جذابیت سرمایه گذاری در بخش مسکن شهرهای بزرگ‌تر است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان فریدونشهر گفت: وجود چنین ظرفیت‌هایی افراد را به مهاجرت به شهرهای بزرگ‌تر و مرکز استان سوق داده که بر اثر آن، شهرهای کوچک و ضعیف، روزبه روز ضعیف‌تر و فرسوده‌تر خواهد شد. در مقابل آسیب‌های ناشی از مهاجرت نیز در شهرهای بزرگ نمود بیشتری خواهد داشت و فرسودگی و تشکیلات محلات ناکارآمد را در شهرهای بزرگ افزایش خواهد داد.

توازهی در ادامه اظهار کرد: شهرداری‌ها با مساعدت اداره کل راه و شهرسازی برای ایجاد عوامل تشویقی ساخت و ساز در بافت فرسوده، علاوه بر اعطای تسهیلات بانکی به هر واحد، تخفیف و بخشودگی هزینه‌های صدور پروانه ساخت نیز از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد را در برنامه خود خواهد داشت.

وی ادامه داد: مبالغ بخشودگی و تخفیفات صدور پروانه توسط اداره کل راه و شهرسازی پس از تأیید ستاد بازآفرینی شهرستان و استان به شهرداری‌ها عودت خواهد شد که در شهرستان فریدونشهر تاکنون نزدیک به ۱۰ میلیارد ریال برای شهرداری فریدونشهر تأیید شده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان فریدونشهر افزود: بر اساس این مصوبات، شهرداری فریدونشهر موظف است با دریافت این مبلغ و پس از مشارکت ادارات مرتبط نسبت به احیای بازارچه ضلع شمالی مسجد جامع فریدونشهر در سال آینده اقدام کند.

توازهی با اشاره به اینکه تسهیلات بانکی احداث هر واحد مسکونی در بافت فرسوده فریدونشهر ۴۰۰ میلیون ریال است، ادامه داد: هزینه احداث هر مترمربع مسکن در فریدونشهر، به دلیل مشکلاتی که پیش از این به آن اشاره شد حداقل ۲۰ درصد بیشتر از احداث هر مترمربع مسکن در مرکز استان و شهرهای نزدیک به آن بوده و در عمل با وجود چنین تسهیلات ناچیزی، بازسازی و نوسازی در بافت فرسوده سرعت بسیار پایینی دارد.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد از ساختمان‌های موجود در شهرهای فریدونشهر و برف انبار فاقد استحکام لازم بوده و نیاز به بازسازی و نوسازی دارد، گفت: شاخص ساختمان‌های دارای استحکام بسیار فراتر از شاخص‌های دیگر تشخیص محدوده بافت فرسوده اعم از ریزدانگی پلاک‌ها و عرض معابر بوده که این نکته نیز باید در برنامه‌ریزی شهری مد نظر قرار گیرد.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان فریدونشهر با بیان اینکه شهرهای فریدونشهر و برف انبار جمعاً دارای ۱۱ محدوده مصوب بافت فرسوده به مساحت ۶۶ هکتار از ۸۰۰ هکتار موجود در این شهرها است، بر لزوم احیای بافت فرسوده مصوب توسط شهرداری‌ها در قالب اقدام مشترک میان شهرداری‌ها و ادارات دولتی تاکید کرد.

توازهی در ادامه افزود: توسعه شهر برف انبار که قدمتی کمتر از ۲۰ سال دارد، به استفاده از اراضی دولتی برای تأمین اراضی خدمات شهری و تأسیسات و تجهیزات شهری نیازمند است زیرا نبود زمین دولتی در این شهر، توسعه شهری را دچار تعلل کرده است. بنابراین باید دنبال راهکارهای دیگری بود تا به کمک آن دولت در قالب مواد قانونی بتواند کمک‌هایی به این شهر نوپا ارائه کند.

وی اظهار کرد: در قالب طرح ملی اقدام ملی مسکن در شهر فریدونشهر ۳۳۰ واحد و شهر برف انبار ۴۸ واحد پیش‌بینی شده است که تاکنون ۷۰۰ نفر در این سامانه شرکت کرده و از این تعداد، ۳۸۰ نفر واجد شرایط بوده و فقط ۱۶۶ نفر مدارک لازم را در موعد مقرر تکمیل کرده‌اند.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان فریدونشهر ادامه داد: آماده سازی اراضی شهرهای مذکور برای پروژه اقدام ملی مسکن به دلیل کوهستانی بودن و حجم خاکبرداری زیاد، مشمول هزینه‌های مازادی خواهد شد که در بسیاری از شهرهای دیگر چنین شرایطی حاکم نیست.

توازهی در ادامه گفت: با وجود مشکلات متعدد ذکر شده امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور، در سطح کلان تغییراتی در قوانین و بخشنامه‌ها ایجاد شده و با بومی سازی و بهره‌برداری از نظرات کارشناسی محلی، مصوبات و برنامه‌های دولت، اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی افزود: مدیریت مؤثر و عملیاتی و توانمند در راستای برقراری عدالت اجتماعی، باید غیر از مؤلفه‌های کلی و کلیشه‌ای همچون جمعیت شهرها به تعیین سقف تسهیلات و تخصیص اعتبارات با توجه به سایر متغیرهای اقلیمی و محیطی و جغرافیایی به صورت نسبی توجه کند.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان فریدونشهر ادامه داد: لازم است شهرهایی که برای ساخت و ساز مسکونی متحمل هزینه‌های بیشتری می‌شوند و از طرفی با ارزش افزوده پایین‌تری در ساخت و ساز مواجه هستند از تسهیلات بالاتری برخوردار شوند تا بتوان به نتیجه بهینه ای در بازآفرینی تمامی شهرها دست یافت.

توازهی تصریح کرد: دولت برای جلوگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگ و کلانشهرها باید فاکتورهای تشویقی بهتری در شهرهای کوچک ارائه کند تا علاوه بر جلوگیری از مهاجرت افراد به شهرهای بزرگ، مهاجران پیشین نیز به زادگاه اولیه خود بازگردند.

کد خبر 467821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.