دستگاه شبیه‌ساز جراحی چشم ایران‌ به چین صادر شد

شبیه‌ساز آموزشی عمل جراحی چشم مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی به کشور چین صادر شده و اقدامات برای صادرات آن به روسیه، هند و الجزایر نیز در حال انجام است.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، بهبود کیفیت در آموزش عالی از رویکردهای مورد توجه در سال‌های اخیر است. از سویی آموزش پزشکی برای پاسخگویی به تغییرات و تحولات سریع‌تر این حوزه ناگزیر به تغییر است و باید از روش‌های نوین استفاده کند. یکی از این روش‌ها آموزش مبتنی بر شبیه سازی است.

همچنین در مراقبت بهداشتی تأکید بر ارائه مراقبت صحیح و ایمن است و شبیه‌سازی و شبیه‌سازها با کمترین تهدید محیطی، اجازه تمرین را به فراگیران برای رسیدن به این هدف می‌دهند. بنابراین، آموزش و ارزیابی بر پایه شبیه‌سازی، نقش مهمی در تأمین ایمنی بیمار ایفا می‌کند. ضمن اینکه در این روش، فراگیران برای عملکردی مطمئن و موثر در آینده آماده می‌شوند.

شبیه‌سازی پزشکی، یک رویکرد نوین برای آموزش حرفه‌ای در حوزه سلامت است که به متخصصان کمک می‌کند تا شرایط واقعی را از طریق مدل‌های فیزیکی یا واقعیت مجازی (VR) در شرایطی کاملاً کنترل شده، تجربه کنند و بر مهارت خود بیفزایند. امروزه در صنعت سلامت، شبیه‌سازی، پلی میان کلاس‌های درس و اتاق‌های عمل تلقی می‌شود.

شبیه سازهای آموزشی و ورود به دنیای پزشکی

شبیه‌سازهای آموزشی پزشکی در دنیا بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. از پیچیده‌ترین این شبیه‌سازها، شبیه‌سازهای مورد استفاده در حوزه چشم‌پزشکی است. اغلب عمل‌های جراحی موجود در چشم‌پزشکی، از نوع عمل‌های جراحی در مقیاس میکرو هستند. این عمل‌های جراحی نیاز به مهارت بالایی دارند، چراکه نیاز است تا هماهنگی میان دست و چشم جراح برای کار با ابزار و میکروسکوپ مربوطه بسیار بالا باشد و جراحی با بیشترین دقت ممکن انجام شود. اشتباه کوچکی در این عمل جراحی ممکن است به نابینا شدن بیمار یا عوارضی جبران‌ناپذیر منجر شود.

شرکت دانش‌بنیان آتیه‌پردازان شریف، یکی از شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه شبیه‌سازهای پزشکی مبتنی بر واقعیت مجازی است. این شرکت توانسته است محصول شبیه‌ساز آموزشی عمل جراحی چشم را با نام تجاری OpSim با دو ماژول عمل‌های جراحی سگمان قدامی و عمل‌های جراحی سگمان خلفی روانه بازار کند و باعث شود تا ایران در بین دو کشور دارنده این فناوری قرار گیرد. قیمت این دستگاه شبیه‌ساز ایرانی، تقریباً نصف قیمت نمونه مشابه آلمانی آن است.

معاونت تجاری سازی معاونت علمی و فناوری از ساخت این دستگاه حمایت کرد. همچنین آخرین نسخه نرم افزاری این دستگاه در افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رونمایی شد.

کد خبر 467820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.