خاموشی داشتن بهتر از استفاده از سوخت مازوت است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از نظر من بهتر است که روزی دو ساعت خاموشی داشته باشیم اما از سوخت مازوت استفاده نکنیم.

به گزارش ایمنا، عیسی کلانتری ضمن اشاره به آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، اظهار کرد: در حال حاضر علت اصلی آلودگی هوا، افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که عامل اصلی آن استفاده از سوخت‌های فسیلی به‌ویژه گازوئیل در خودروهای دیزلی و مازوت در صنایع سنگین و نیروگاه‌ها است.

وی در ادامه با بیان اینکه ما در حال حاضر محدودیت‌هایی در زمینه عرضه گاز در کشور داریم، تصریح کرد: طی امسال مصرف گاز در بخش خانگی ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. علت این موضوع می‌تواند شیوع ویروس کرونا باشد چراکه بر اساس توصیه‌های بهداشتی در ادارات، مراکز تجاری و منازل در و پنجره‌ها برای تهویه هوا تا حدودی باز است و این سبب می‌شود گرمای هوا با سرمای بیرون تبادل شود.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با افزایش مصرف گاز در کشور، نیروگاه‌ها و کارخانه‌هایی مثل سیمان با کمبود انرژی روبه‌رو شده‌اند و از این‌رو ناچار هستند که مازوت و یا گازوئیل مصرف کنند.

کلانتری با اشاره به اینکه قرار شده است نیروگاه‌هایی که در حاشیه کلانشهرهای کشور هستند تا حد امکان از سوخت مازوت استفاده نکنند، گفت: در حال حاضر نیروگاه‌های حاشیه تهران نباید از سوخت مازوت استفاده کنند و استفاده هم نمی‌کنند اما منابع آلاینده دیگری ازجمله کامیون‌های فرسوده و قدیمی وجود دارند که به دلایل مختلفی نتوانستیم آن‌ها را نوسازی کنیم.

معاون رئیس جمهوری در ادامه ضمن بیان اینکه کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده یکی از عوامل آلودگی هوا هستند که پلیس باید از تردد آن‌ها جلوگیری کند، اظهار کرد: ما تمامی ضوابط هوای پاک را به دستگاه‌های مختلف کشور اعلام کرده ایم. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد اتوبوس‌های درون شهری تهران مستهلک و به‌شدت آلاینده هستند. نتیجه تمامی این‌ها آلودگی هوا در زمان پایداری جو است.

وی ادامه داد: از سویی وزیر نفت اعلام کرده است که با توجه به افزایش مصرف گاز در کشور است مجبور است که برای تولید ۵۰۰۰ مگاوات برق در کشور از مازوت استفاده کند. این مقدار ۹ درصد برق مصرفی کشور است. از نظر من بهتر است که روزی دو ساعت خاموشی داشته باشیم اما از مازوت استفاده نکنیم. ما در زمان جنگ هم روزی ۷ تا ۸ ساعت با خاموشی مواجه بودیم.

کلانتری ضمن اشاره به تأثیر آلودگی هوا روی ویروس کرونا اظهار کرد: هر یک واحد افزایش ذرات معلق، ۱.۵ درصد تلفات بیماران کرونایی را افزایش می‌دهد.

ناچاریم در برخی موارد از مالچ‌پاشی استفاده کنیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های با اشاره به موضوع مالچ‌پاشی در مناطقی از کشور گفت: متأسفانه در کشور توانمندی تولید مالچ جایگزین مالچ نفتی وجود ندارد و تولید مالچ جایگزین بسیار گران تمام می‌شود. سازمان جنگل‌ها در مواردی استثنایی ناچار است که از مالچ نفتی استفاده کند.

کلانتری در ادامه تصریح کرد: برخی مناطق مسکونی و روستاهای کشور با شن‌های روان تهدید می‌شوند. از این‌رو مانند مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها ناچار هستیم که در برخی موارد از مالچ‌پاشی استفاده کنیم.

تصمیم‌گیری در مورد برگزاری دربی با وزارت بهداشت است

معاون رئیس جمهوری که در برنامه در انتهای الوند شبکه دو سیما صحبت می‌کرد، با اشاره به برگزاری دربی امروز در پایتخت، اظهار کرد: تصمیم‌گیری در مورد برگزاری این بازی با وزارت بهداشت است. چنانچه شاخص کیفیت هوا بالای عدد ۱۵۰ باشد وزارت بهداشت باید اعلام کند که این بازی برگزار شود یا خیر؟

منبع: ایسنا

کد خبر 467819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.