رئیس جمهور ایالات متحده مسبب قهر قطر و عربستان بود

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: با پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶، شاهد آن بودیم که روابط بین دوحه و ریاض کم رنگ شد و ترامپ مسبب قهر قطر و عربستان بود.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص سناریوی آشتی عربستان با قطر اظهار کرد: سیاست خارجی کشورهای حاشیه خلیج فارس عمدتاً در داخل این کشورها تعیین نمی‌شود و به نظر می‌رسد فعالیت‌های اخیر دیپلماسی عربستان با قطر با چراغ سبز لندن و واشنگتن انجام شده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد مهمترین دلیل آشتی عربستان و قطر، شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و روی کار آمدن جو بایدن است؛ زیرا با پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶، شاهد آن بودیم که روابط بین دوحه و ریاض کم رنگ شد و رئیس جمهور ایالات متحده مسبب قهر قطر و عربستان بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: عربستان در دوران ریاست جمهوری ترامپ در سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود حمایت‌های آمریکا را داشت و امروز با شکست ترامپ در انتخابات سعی می‌کند روابط خود با همسایگان و کشورهای عربی منطقه را تقویت کند.

قنادباشی یادآور شد: دونالد ترامپ در طی چهار سال گذشته با انعقاد قراردادهای بزرگ نفتی و تسلیحاتی با عربستان سعی کرد تمام دلارهای نفتی این کشور را به خود اختصاص دهد؛ همین موضوع سبب شد که سعودی‌ها از مابقی کشورهای غربی مانند بریتانیا و فرانسه در زمینه خرید تجهیزات نظامی فاصله بگیرند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد با شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، بریتانیا از قطر خواسته است با نزدیک شدن به عربستان مقدمات قراردادهای ریاض و لندن را در زمینه‌های تسلیحاتی و نفتی فراهم کند. بعید نیست در آینده نزدیک کشورهای انگلیس و آمریکا با همکاری یکدیگر به استثمار منطقه ادامه دهند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: آشتی کشورهای عربستان سعودی و قطر در روابط دوحه با تهران نیز تأثیرگذار است؛ زیرا با بازگشایی مرزهای قطر روی سعودی‌ها، نیاز دوحه به روابط با ایران کاهش می‌یابد.

کد خبر 467806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.