عضویت رشت در شهرهای خلاق جهان چه دستاوردهایی داشته است؟

مدیر فنی و عضو علمی ثبت پروپوزال شهر خلاق خوراک شناسی رشت گفت: در چهار سال اول عضویت رشت در شبکه شهرهای خلاق جهان، چهار پروژه اصلی برای گسترش فعالیت‌ها و توسعه زیر ساخت‌ها در این حوزه مورد تأیید قرار گرفته است.

فاطمه قدیمی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه رشت به علت تنوع پایدار در تولید محصولات غذایی به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو ثبت شده است، اظهار کرد: ارائه بیش از ۲۳۰ نوع خوراک شامل پیش غذا، غذای اصلی و دسر سبب شد که رشت در میان ۳۴ شهر دنیا به عنوان شهر خلاق حوزه خوراک شناسی انتخاب شود.

مدیر فنی و عضو علمی ثبت پروپوزال شهر خلاق خوراک شناسی رشت با تشکر از تلاش و فعالیت همه افراد حقیقی و حقوقی در این خصوص، گفت: در چهار سال اول عضویت رشت در شبکه شهرهای خلاق جهان، چهار پروژه اصلی برای گسترش فعالیت‌ها و توسعه زیر ساخت‌ها در این حوزه مورد تأیید قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: تأسیس باغ موزه شهرهای خلاق که در آن هر شهر خلاق یک غرفه را به خود اختصاص می‌دهد، تأسیس آکادمی بین‌المللی خوراک، راه اندازی پروژه گیل بانو و برگزاری نمایشگاه در بوستان کشاورز به منظور آموزش و توان افزایی زنان سرپرست خانوار در حوزه صنایع دستی و همچنین پروژه مطالعاتی فرهنگ خوراک شهرهای خلاق خوراک شناسی عضو راه ابریشم، چهار پروژه اصلی در راستای دستیابی به اهداف بود.

عضو علمی ثبت پروپوزال شهر خلاق خوراک شناسی رشت به اجرای برنامه خواهرخواندگی‌ها در شبکه شهرهای خلاق جهان اشاره کرد و گفت؛ فعالیت‌های ویژه‌ای همچون خواهر خواندگی در حوزه شبکه‌ای بر اساس مأموریت‌های حوزه شهرهای خلاق از جمله کارگروه امنیت غذایی، عدالت غذایی و از بین بردن فقر، منجر به پایداری ثبت شهر رشت در شبکه شهرهای خلاق شد.

قدیمی با بیان اینکه فعالیت‌ها در حوزه شهرهای خلاق جهان در چهارچوب یک طرح منسجم بین‌المللی قرار دارد که شهر رشت نیز با اجرای این دستورالعمل‌ها در این شبکه به صورت مستمر حضور پیدا می‌کرد، اظهار کرد: در این راستا دستورالعمل‌ها را بر اساس شرایط و پتانسیل‌های موجود مطابق با ارزش‌ها و قوانین داخلی کشور بومی سازی کردیم.

وی افزود: روند بررسی فعالیت شهرها در پایان هر چهار سال ارزیابی می‌شد که شهر رشت با اقدامات مثبت و مؤثر هر چند ناکافی، موفق به حضور دائمی در شبکه شهرهای خلاق شده است.

عضو علمی ثبت پروپوزال شهر خلاق خوراک شناسی رشت با بیان اینکه تغییر مداوم شهرداران رشت و شکل‌گیری شرایط خاص سیاسی و اقتصادی کشور سبب نشد که در شبکه بین‌المللی شهرهای خلاق جهان حضور فعال نداشته باشیم، اظهار کرد: توسعه زیر ساخت‌ها در شهر خلاق رشت دچار مشکلات جدی است، اما تا سال ۹۸ با مشارکت در سمینارها و جشنواره‌ها، تولید محتوا و تفاهم نامه‌های مختلف، رشت امتیازات لازم بین‌المللی را کسب کرد.

قدیمی اضافه کرد: طی این سال‌ها برگزاری برنامه‌های ویژه تنوع غذایی و شرکت در رویدادهای بین‌المللی در سه سطح محلی، ملی و فرا ملی، برگزاری جشنواره کدو، مشارکت با کمیسیون ملی یونسکو و دفتر منطقه‌ای آن در تهران، همراهی با سازمان‌ها و مجامع جهانی، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های مختلف جهت ارائه کنفرانس‌های بین‌المللی و جشنواره‌ها روند مثبت فعالیت‌ها را پایدار کرد.

وی در خصوص اینکه عضویت شهر رشت در شبکه شهرهای خلاق جهان چه دستاوردهایی برای این شهر داشته است، گفت: رشت نخستین و تنهاترین شهر خلاق خوراک شناسی ایران است که در یونسکو ثبت شده و این یک برند شهری برای این کلان شهر ایجاد کرده است، بنابراین در این مدت سعی شد در حوزه مطالعات اقتصادی و سرمایه گذاری، چشم اندازهای مطلوب این دستاورد بین‌المللی تبیین شود.

وی با تاکید بر اینکه برای حفظ دستاوردهای این برند باید پس از طی همه فراز و نشیب‌ها در سطح شهری، استانی و ملی زیرساخت‌های لازم فراهم شود، خاطرنشان کرد؛ در صورت فعالیت پایدار در این حوزه و شناسایی درست ارزش اقتصادی برند شهر خلاق نتایج چشم‌گیری از خود برجای خواهد گذاشت.

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر عرصه دیپلماسی شهری، خواستار استمرار فعالیت و تولید محتوا جهت ارتقا جایگاه شهر رشت در شبکه شهرهای خلاق جهان شد و تاکید کرد: فعالیت در حوزه صنایع خلاق و ارائه دستاوردهای شهر خلاق خوراک شناسی به گسترش و تبیین ارزش‌های فرهنگی منطقه کمک شایان توجهی خواهد کرد.

کد خبر 467795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.