روند تدوین راهنمای برنامه درسی/نباید دانش‌آموز را ارزش زده کنیم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه مفاهیم اساسی، مهارت های اساسی و ارزش های اساسی سه رکن بنای برنامه درسی هستند، گفت: ارزش ها با رعایت ضوابط منطقی و اصول عملی باید در قالب راهنماهای برنامه درسی لحاظ شود و نباید ارزش‌ها به هر شکلی بیان شود که دانش آموز را ارزش زده کنیم.

به گزارش ایمنا، حسن ملکی، با بیان اینکه ارزش‌ها در جای جای برنامه درسی باید ظاهر شود و دانش آموزان را در جهت معین و مطابق فلسفه تربیتی حاکم بر جامعه پرورش دهد اظهار کرد: همه کشورها به این موضوع توجه دارند و نظام تربیتی خود را با ارزش‌های مورد نظرشان ترکیب می‌کنند.

وی افزود: اصولاً از طریق درونی سازی ارزش‌هاست که هدف‌های اساسی هر کشور تحقق پیدا می‌کند. کتاب‌های درسی هر کشوری صبغه فرهنگی هنری کشور را دارد. رنگ برنامه‌های درسی رنگ ارزش‌هاست. به طور مثال آمریکا تلاش می‌کند با آموزش ارزش‌ها، لیبرال دموکراسی آمریکایی را از دوره ابتدایی در کام دانش آموزان بریزد و او را آمریکایی تمام عیار بار می‌آورد. یا کشور عربستان تلاش می‌کند باورهای خود را به دانش آموزانش انتقال دهد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه اساساً هر برنامه درسی، ایدئولوژیک است، گفت: علت تنوع برنامه‌های درسی آمیختگی ایدئولوژی با آن‌هاست. ارزش‌ها اگر در چارچوب نباشد نقص است؛ به عنوان مثال اگر به عنصر خانواده در برنامه درسی توجه نشود نقص است. این موارد اکنون در برنامه درسی آورده شده است.

ملکی ادامه داد: کلید واژه اساسی ما در برنامه‌ریزی درسی ابتدا است و برنامه درسی باید مبتنی بر اسناد ملی باشد. در برخی برنامه‌ها ارزش‌های مشترک و خاص وجود دارد و اگر این ارزش‌ها مشخص نشوند، برنامه‌های درسی سکولاریستی می‌شوند. شرایط کنونی شرایط بنا و مبنا است و نه شرایط همسو برنامه‌های درسی. این امر جزو محکمات برنامه درسی ما است.

وی با اشاره به اینکه وقتی بپذیریم تار و پود برنامه درسی سه رکن مفاهیم اساسی، مهارت‌های اساسی و ارزش‌های اساسی در پرتو ایده‌های کلیدی است، باید بپذیریم هر یک از این سه بخش استانداردهای خاص خودش را داشته باشد گفت: منظور از استاندارد یعنی حد مطلوب در یک چیز است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: استاندارد محتوا یعنی حد مطلوب محتوا و وقتی کلی گویی شود محتوا مطلوب نیست. باید محتوا مطلوب و طلب کردنی باشد، نه اینکه حالت خواب و خیال داشته باشد. برای نوشتن محتوا ارزش‌های کلی کارگشایی ندارد بلکه ارزش‌های کلی باید صریح‌تر بیان شوند. مفاهیم و مهارت‌ها نیز همین وضعیت را دارند.

ملکی ادامه داد: این سه عنصر در حقیقت سه رکن بنای برنامه درسی هستند و نباید به یکی از آن‌ها بی توجهی شود. ارزش‌ها برای ما جایگاه خاص دارند ولی به این معنا نیست که به سایر عناصر بی اعتنایی شود. اینها مجموعاً تار و پود برنامه درسی را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: بر اساس راهنمای برنامه درسی موظف به تمایزات منطقی و مکلف به ترکیب اصول هستیم. در سه عنصر محتوا باید متمایز عمل کنیم یعنی باید مفاهیم ارزش‌ها و استانداردهای ما استانداردهای خاص خودش را داشته باشد تا راهنما ایجاد شود و قدم‌های بعدی ما تولید بسته‌های تربیت و یادگیری است که کار اصلی است و همه چیز در این مرحله باید در هم تنیده شود.

بنابه گزارش ایسنا، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد: باید در متون، این مسائل به هم بافته شوند زیرا ارزش‌ها برای ما مهم است. سند تحول بنیادین با بیانیه ارزش‌ها شروع شده است. در قدم به قدم این متن ارزش‌ها دیده می‌شود. ارزش‌ها با رعایت ضوابط منطقی و اصول عملی باید اجرا شود و نباید ارزش‌ها به هر شکلی بیان شود و دانش آموز را ارزش زده کنیم. تاکنون اتفاق نیفتاده که راهنماهای برنامه درسی مبتنی بر برنامه‌های تحولی شود اما این مهم با همت کارشناسان سازمان پژوهش در حال تحقق است.

کد خبر 467787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.