تکمیل کریدورهای شمالی _ جنوبی و شرقی _ غربی کشور

مدیرکل راه و شهسازی استان اصفهان گفت: تکمیل و بهره‌برداری از کریدورهای شمالی _ جنوبی و شرقی _ غربی کشور یکی از مهمترین زیرساخت‌هاست و استان اصفهان با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی و قرارگیری در مرکز کشور نقش مهمی در این چهار راه حمل ونقلی ایفا می‌کند.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی (اصفهان) علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان؛ در خصوص تأثیر اقدامات این اداره کل بر جامعه اظهار کرد: حوزه عملکردی این اداره کل بسیار گسترده و با اهمیت است به نحوی که سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات ادارات کل راه و شهرسازی در سراسر کشور می‌تواند بر روند زندگی روزمره مردم تأثیر بسزایی داشته باشد.

وی افزود: عمران و نگاه توسعه‌ای به شهرهای استان، ارتقا راه‌های مواصلاتی، جلوگیری از تضییع حقوق بیت‌المال و رفع تصرفات از اراضی دولتی، تأمین مسکن و نظارت دقیق بر اجرای پروژه‌های در دست اقدام از جمله اموری است که این اداره کل به آن اهتمام ویژه دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: عدالت در حوزه کاری، حفظ شأن مردم، حرکت به سوی استقرار دولت الکترونیک و خدمات‌دهی به ارباب رجوعان به صورت غیرحضوری در راستای تسریع فعالیت‌ها، کاهش حداکثری مراجعه حضوری و رضایتمندی اقشار مختلف مردم از دیگر اقدامات مهمی است که در این اداره کل به آن توجه می‌شود.

قاری‌قرآن در خصوص برنامه‌ها و اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در سال جهش تولید گفت: با نامگذاری سال ۱۳۹۹ از سوی مقام معظم رهبری به نام "جهش تولید"، اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان ضمن اقدام به تشکیل کارگروه‌های ویژه با تلاش و برنامه‌ریزی به عملیات اجرایی تمامی پروژه‌های اولویت‌دار سرعت بخشید.

وی با اشاره به اینکه از اهداف کلان وزارت راه و شهرسازی برون‌گرائی اقتصاد، ترانزیت و توجه به تجارت بین‌المللی است، تصریح کرد: تکمیل و بهره‌برداری از کریدورهای شمالی _ جنوبی و شرقی _ غربی کشور یکی از مهمترین این زیرساخت‌هاست و استان اصفهان با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، قرارگیری در مرکز کشور و همجواری با ۹ استان دیگر، نقش مهمی در این چهار راه حمل و نقلی ایفا می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: پروژه آزادراه کنارگذر شرق اصفهان، از جمله پروژه‌های جهش تولید محسوب می‌شود که به لطف خدا ۶۳ کیلومتر آن در سال جاری افتتاح شده است. این پروژه مزایایی همچون کاهش هزینه و زمان سفر، کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی و مصرف سوخت، ایجاد یک وضعیت ایمن و روان‌تر در این بخش از کریدورهای ترانزیتی را در بردارد.

قاری‌قرآن اضافه کرد: با سیاست‌گذاری‌های به عمل آمده از بهمن ماه سال ۱۳۹۸ تاکنون و در راستای تحقق شعار سال جاری، علاوه بر پروژه کنارگذر شرق اصفهان، هفت پروژه دیگر شامل؛ (باند دوم با درود کاشان، باند دوم نائین انارک، باند دوم تیران سامان، باند دوم ندوشن ورزنه، تقاطع غیر همسطح چنار واقع در کاشان مشهد اردهال، جاده محمد آباد سفید شهر و جاده برزک کاشان) مورد افتتاح قرار گرفته و به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه ۱۰ پروژه راهسازی در سطح استان اصفهان در شرف افتتاح و بهره‌برداری است گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان ۱۴ پروژه راهسازی دیگر نیز در دست اجرا دارد که علاوه بر کیفیت مناسب از پیشرفت فیزیکی قابل توجه برخوردار بوده و در بازه زمانی تعریف شده به بهره‌بردای می‌رسند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در سال جاری اولویت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بوده است بنابراین پروژه جدید تنها در صورت تأمین منابع مالی تعریف شده و در حال حاضر نیز شش پروژه در سطح استان اصفهان در مجموع به میزان ۸۳.۵ کیلومتر در مرحله اجرای مناقصه قرار دارد.

قاری‌قرآن از دیگر پروژه‌های اولویت‌دار استان به بخش حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: پروژه قطار سریع‌السیر تهران قم اصفهان به عنوان یکی از پروژه‌های کلان استان محسوب می‌شود. این پروژه به طول ۴۲۰ کیلومتر از ایستگاه راه‌آهن تهران شروع می‌شود و به پل‌المپیک یا نقش‌جهان می‌رسد.

وی افزود: ۲۱۲ کیلومتر از این پروژه در استان اصفهان است که با بهره‌برداری از آن مسیر تهران به اصفهان در طول یک‌ساعت و ۲۰ دقیقه طی می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: از مهمترین برنامه‌های ما در بخش مسکن و ساختمان، پیگیری و احداث پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن در استان، تکمیل خدمات روبنایی مسکن‌مهر شامل مدرسه، مسجد و …، تکمیل و اجرای پروژه‌های آماده‌سازی، تأمین مسکن برای خانوارهای دو معلول، تکمیل و احداث پروژه‌های انبوه‌سازی مسکونی-تجاری و اداری و توسعه فناوری‌های نوین ساختمان در پروژه‌های در دست اجرا است.

قاری‌قرآن ادامه داد: جهت رونق بازار مسکن در طرح اقدام ملی برای ساخت ۷۰ هزار و ۷۸۰ واحد در استان اصفهان برنامه‌ریزی شده که این عدد معادل ۱۸ درصد این طرح بزرگ و ملی در سطح کشور است. و از این میزان ۴۱ هزار و ۵۰۰ واحد در سه شهر جدید بهارستان، فولادشهر و مجلسی ساخته می‌شود.

وی افزود: در طرح ملی مسکن استان اصفهان تا کنون بیش از ۷۸ هزار نفر متقاضی بوده و ثبت نام داشتند، درخواست بالغ بر ۱۳ هزار متقاضی تأیید نهایی شده و برای تمامی متقاضیانی که تأیید نهایی شده و آورده اولیه را واریز نموده‌اند تأمین زمین شده است.

مدیرکل راه‌و شهرسازی استان اصفهان در خصوص وضعیت طرح‌های توسعه و عمران (طرح جامع و تفصیلی) در سطح استان اظهار کرد: مطالعات مرحله اول تهیه طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین به عنوان اولین پایلوت کشوری اتمام یافته و مشاورِ مرحله دوم در حال ارزیابی و انتخاب است. همچنین تهیه طرح جامع نطنز با رویکرد نوین به عنوان دومین پایلوت کشوری در مرحله اول، قرار دارد و طرح جامع نائین با رویکرد بازآفرینی شهری و حفاظت از بافت تاریخی در مرحله تهیه است.

قاری‌قرآن افزود: ۱۰ طرح تفصیلی و سه طرح جامع شهری در مرحله تحویل مدارک و ابلاغ، قرار دارند. سه طرح تفصیلی و چهار طرح جامع ابلاغ شده‌، ۱۱ طرح تفصیلی در مرحله اتمام و ارائه به کمیسیون ماده پنج جهت تصویب بوده و ۴۲ طرح در مرحله تهیه می‌باشند. همچنین پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۲ همه شهرهای استان از طرح جامع تفصیلی و مصوب برخوردار شوند.

وی در خصوص شاخص‌های مهم پروژه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و تقویت مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی استان، حفظ اشتغال موجود، ایجاد اشتغال مولد، ساماندهی پروژه‌های عمرانی استانی و بهبود معیشت اقشار آسیب‌پذیر بخشی از شاخص‌های این پروژه‌ها است.

کد خبر 467781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.