طرح جامع زرین شهر به زودی نهایی می‌شود

شهردار زرین شهر با بیان اینکه با اصلاح معایب طرح جامع زرین شهر انتظار می‌رود تا یک ماه آینده ابلاغ شود، گفت: طرح جامع تنها برای شهرداری نبوده و برای دیگر دستگاه‌ها نیز الزاماتی ایجاد می‌کند.

میثم محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش طرح جامع بر افزایش کیفیت زندگی شهری و زیست پذیری شهرهای ایران اظهار کرد: طرح جامع با هدف تنظیم و اجرای دقیق ضوابط علمی شهرسازی، تهیه می‌شود و نقش مهمی در کاهش معضلات و رفع مشکلات شهری دارد چراکه در این طرح به مباحث جمعیتی، اقتصادی و فرهنگی پرداخته می‌شود.

وی افزود: تهیه و تدوین طرح جامع زرین شهر حدود هفت سال پیش آغاز شد که در دو سال نخست روند خوبی را طی کرد اما به دلایل مختلف متوقف شد.

شهردار زرین شهر با بیان اینکه طرح جامع شهر بر اساس سرشماری سال ۹۰ تدوین شده بود، تصریح کرد: با توجه به پیچیدگی مسائل شهری و همچنین تنوع و کثرت نیازهای خطه طلایی ایران با آغاز فعالیت مدیریت شهری در دور پنجم پروژه طرح جامع زرین شهر نیز فعال شد و با توجه به آشکار شدن برخی معایب این طرح در گام نخست درخواست انجام مطالعات شهر روی جمعیت سال ۱۳۹۵ را داشتیم.

وی ادامه داد: علی رغم کاهش جمعیت زرین شهر در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ رشد جمعیت خوبی در طرح جامع دیده شد و براساس رشد جمعیت در ۱۵ سال آینده سرانه و توسعه شهر را پیش بینی شده و مسیر توسعه دیده شده البته این توسعه الزاماً توسعه مسکونی نبوده؛ در بعضی موارد تثبیت کاربری‌ها به نوعی هموار ساختن مسیر توسعه است.

طرح جامع بدون تغییر

محمدی با بیان اینکه زرین شهر از نظر شبکه معابر، بافت شهرسازی و عرض گذرها از شهرهای خوب استان به شمار می‌رود، گفت: طرح‌های قبلی جامع و تفضیلی زرین شهر از نظر شهرسازی و مدیریت شهری جز طرح‌های خوب استان اصفهان در سال‌های گذشته به شمار می‌رفت چرا که کارشناسان و متخصصان خبره روی آن کار کرده بودند و برهمین اساس تغییرات اساسی را در طرح جدید شاهد نبودیم.

وی اضافه کرد: بازنگری طرح جامع در روند تهیه و اجرای طرح، یک نقطه قوت به شمار می‌رود از این رو تلاش شد معایب و مشکلاتی که در طرح جامع و تفضیلی قبلی وجود داشت رفع کنیم البته این مسئله به منزله رفع مشکل برخی پلاک‌ها که در اختیار شهروندان قرار دارد نبود چرا که دید طرح جامع کلی است و سرانه‌های شهری در این طرح باید حفظ شود.

شهردار زرین شهر عنوان کرد: یکی از شاخصه‌های طرح جامع زرین شهر پرداختن به نحوه ایجاد سایت اداری در این شهر است که در شمال شهر جانمایی شده و مجموعه‌های مختلف از جمله دادگستری، نیروی انتظامی وزندان به این مکان منتقل خواهند شد.

زرین شهر نیازمند محورهای مواصلاتی جدید

وی خاطرنشان کرد: زرین شهر به دلیل میزبانی از صنایع بزرگ کشور نیازمند محورهای مواصلاتی جدید و متناسب با روند توسعه شهر است تا بتوانیم تردد وسایل نقلیه سنگین و عبوری از محدوده شهر را ساماندهی کنیم از این رو یکی از مباحثی که دنبال تحقق آن هستیم بازگرداندن کمربندی شمال در طرح جامع است که به دلایلی از آن خارج شده بود.

محمدی افزود: با پیش بینی و اجرای این طرح علاوه بر افزایش ایمنی مسیر و کاهش تصادفات امکان توسعه زرین شهر در ضلع شمال تا گردنه به وجود خواهد آمد.

وی تصریح کرد: کمربندی غرب زرین شهر نیز در طرح جامع این شهر پیش بینی شد تا بار ترافیکی از بلوار علامه به این کمربندی که با عرض ۶۰ متر و در مرز زرین شهر-چمگردان قرار دارد انتقال پیدا کند.

شهردار زرین شهر ادامه داد: در بحث توسعه شهر، توسعه خدماتی به خوبی دیده شده است به‌گونه‌ای که در ضلع شرق شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر و شهرک مشاغل قابلیت توسعه وجود دارد.

وی یادآور شد: یکی از اتفاقات خوبی که در طرح جامع زرین شهر رخ خواهد داد در اختیار داشتن دفترچه ضوابط کامل بوده و نباید فراموش کرد یکی از معضلاتی که در زرین شهر با آن مواجه هستیم در مباحثی چون پارکینگ، ارتفاعات، باغات و مناطقی که در خارج از محدوده قرار دارد و همچنین تفاسیر در برخی ضوابط است.

محمدی اضافه کرد: مشاور در طرح جامع جدید زرین شهر ضوابط و دستورالعمل‌هایی را پیش بینی کرده که طی دو سال تلاش نیروهای شهرسازی به دست آمده است به گونه‌ای که ۵۳ مورد از معایب در مطالعات مشاور احصا شده و با مکاتبه با راه و شهرسازی این معایب مرتفع شد و امروز این دفترچه با منافع شهر و شهرداری سازگاری دارد.

تثبیت و افزایش کدهای ارتفاعی در شهر

وی تثبیت و افزایش کدهای ارتفاعی در شهر را یکی از شاخصه‌های طرح جامع زرین شهر دانست و عنوان کرد: در خصوص ارتفاع پایه درخواست کردیم تا شهروندان برای ۶.۵ متر ارتفاع نیازی به اجازه همسایه و مشرفیت نداشته باشند و این حق را برای شهروندان قائل شدیم که هر فرد روی زمین خود بتواند تا دو طبقه ساخت احداث کند.

شهردار زرین شهر یادآور شد: اراضی موسوم به غرب دانشگاه پیام نور جز محدوده زرین شهر بوده و کاربری مسکونی داشته است اما حدود ۲۰ سال است که به دلایل مختلف قابلیت اجرا نداشته و با چانه زنی‌هایی که با مشاور داشتیم از خارج شدن این اراضی از محدوده شهر جلوگیری شد و کاربری مسکونی آن حفظ شد تا در افق ۱۵ سال آینده شهرداری بتواند پیگیری لازم را در تحقق این مهم داشته باشد.

وی با بیان اینکه با اصلاح معایب طرح جامع زرین شهر انتظار می‌رود تا یک ماه آینده طرح ابلاغ شود، گفت: طرح جامع تنها برای شهرداری نبوده و برای دیگر دستگاه‌ها نیز الزاماتی ایجاد می‌کند بر همین اساس الزام دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها، نهادها و ادارات در موفقیت طرح جامع و توسعه شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

محمدی تاکید کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی و دیگر ارگان‌ها براساس طرح جامع ابلاغی نسبت به تعیین تکلیف کاربری‌ها و تأمین اعتبار برای اجرای پروژه‌های تعریف شده همچون مدرسه و زمین ورزشی اقدام کنند.

وی یادآور شد: مقدمات تهیه و تدوین طرح تفصیلی زرین شهر مهیا شده است و در این مسیر موفق شده‌ایم حدود ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار دولتی برای بازآفرینی بافت فرسوده که به شهرداری زرین شهر اختصاص یافته است جذب کنیم.

کد خبر 467777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.