خطر آلودگی‌های مزمن هوا

اصلاح قانون انتخابات پرداخت، وضعیت بازارهای اقتصادی، وضعیت بغرنج هوای شهرها و رسیدگی به اتهامات رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه۲۲ دی ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شورای نگهبان، مجری است یا ناظر؟» به بررسی اصلاح قانون انتخابات پرداخت و نوشت: روند تصویب قوانین مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری که توسط مجلس یازدهم دنبال می‌شود ظاهراً پایانی ندارد و هر بار قانونی و بندی بدان اضافه می‌شود که به گواه برخی صاحبنظران بیانگر بررسی دقیق‌تر صلاحیت‌هاست. نمایندگان مجلس دیروز تصویب کردند که «شورای نگهبان ۳ ماه پیش از صدور دستور شروع انتخابات ریاست‌جمهوری و در صورت مشخص شدن داوطلبی افراد می‌تواند از آن‌ها دعوت به عمل آورده تا برنامه‌های آنان را بر اساس شرایط موضوع این قانون و شاخص‌های موردنظر شورای نگهبان موضوع بند ۵- ۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات بررسی نماید.» تغییر قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در مجلس یازدهم که ابتدا تحت عنوان مصادیقی مثل تعیین مدرک تحصیلی برای نامزدها و تعریف رجال سیاسی برای ریاست‌جمهوری مطرح شده بود تا مانع از ورود نامزدهایی شود که بعضاً حضور آنها به شانیت جایگاه قوه مجریه صدمه می‌زد، ابعاد جدیدی به خود گرفت.

نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم برای بازتعریف رجال سیاسی موردی را برای نامزدها تعیین کردند تا توپ تنها در زمین نهاد نظارتی نباشد، بلکه روال جنبه قانونی داشته باشد. در این طرح مجلس آمده کسی رجل سیاسی است که از شانیت و جایگاه اجتماعی برخوردار باشد اما به این سوال پاسخ داده نشده که این شانیت و جایگاه اجتماعی را چه کسی تعیین می‌کند؟ در واقع معنی رجل سیاسی در طرح جدید نسبت به قانون قبلی گستره کمتری دارد، رؤسای جمهور سابق، وزرا، معاونان آنها، شخصی که حداقل دو دوره نمایندگی مجلس را تجربه کرده باشد، فرماندهان کل سابق و کنونی نیروهای مسلح. در مورد دبیران کل احزاب هم اعلام شده بود که آن‌ها به شرطی به‌عنوان رجل سیاسی شناسایی می‌شوند که دارای سابقه اجرایی در سطح بالا باشند و این را با نگاهی به اکثر دبیران کل احزاب معروف به‌ویژه اصلاح‌طلب می‌توان دریافت که آن‌ها هم شانسی برای حضور در انتخابات شانس بالایی نخواهند داشت.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عقب نشینی قیمت‌ها روی مدار خوشبینی» به بررسی وضعیت بازارهای اقتصادی در ماه‌های آتی نوشت: با مشخص شدن جزئیات بودجه سال ۱۴۰۰ و شرایط به‌وجود آمده ناشی از شیوع کرونا پیش‌بینی می‌شد که سال آتی اقتصاد ایران شاهد افزایش شدید تورم و همچنین کوچک شدن سفره‌های مردم باشد. این پیش‌بینی در حالی بود که اخیراً بازارهای داخلی در فضای متفاوت، شاهد ریزش قیمت‌ها هستند. بسیاری از کارشناسان کاهش تنش‌های سیاسی را یکی از عوامل مؤثر در کاهش قیمت‌های اخیر در بازارهای اقتصادی می‌دانند.

آغاز کاهش قیمت در بازارهای اقتصادی طی روزهای اخیر بارقه‌های امید برای بهبود شرایط معیشت را در دل جامعه روشن کرده است. حالا آغاز موج جدید کاهش قیمت در بازار ارز، طلا، سکه، خودرو و مسکن نقل محافل شده و این پرسش را به وجود می‌آورد که کاهش قیمت‌ها تا کجا ادامه خواهد داشت؟

روند کاهش نرخ ارز از آبان‌ماه سال جاری به دنبال سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و همچنین ایجاد جو روانی مثبت ناشی از انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا آغاز شد و حالا بیشتر کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که اگر تنش‌های سیاسی و یا اقتصادی به بازار مخابره نشود می‌توان امیدوار بود که قیمت ارز در ماه‌های آتی در مسیر نزولی باقی بماند. البته از سوی دیگر برخی از تحلیلگران معتقدند که کاهش بیشتر نرخ ارز در ماه‌های آتی امکان‌پذیر نخواهد بود و اکنون بازار درگیر یک جو روانی ناشی از تغییر ریاست‌جمهوری آمریکا است. کاهش نرخ ارز در حالی است که بازار سکه و طلا نیز این‌روزها کاهش قیمت را تجربه می‌کنند. به گفته کارشناسان و فعالان این بخش، تقاضا برای خرید مصنوعات طلا نسبت به دو ماه پیش حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است و اگر ارزش اونس طلا افزایش نیابد، به دلیل نبود تقاضا و کنترل مناسب نرخ ارز از سوی بانک مرکزی، قیمت طلا و سکه همچنان کاهش خواهد یافت.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خطر آلودگی‌های مزمن هوا» به بررسی وضعیت بغرنج هوای شهرها پرداخت و نوشت: هشت روز مانده به روز هوای پاک، شهرهای کشور همچنان در مه غلیظ آلودگی فرو رفته‌اند و همچنان جز وزش باد، امید دیگری به تغییر وضعیت نیست. دارآباد تهران رنگ بنفش شاخص «آلودگی هوا» را به خود دیده است. ارومیه، قزوین، اصفهان و سایر کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی زیر آوار آلودگی نفس بریده‌اند. به گزارش سامانه شبکه ملی پایش کیفی هوای محیط و صوت سازمان حفاظت محیط زیست هوای شهرهای خرم‌آباد با شاخص ۱۰۳، اراک ۱۰۴، قم ۱۰۸، مشهد ۱۲۲، ارومیه ۱۲۹ و تبریز ۱۲۹ ناسالم برای گروه‌های حساس و هوای شهرهای تهران با شاخص ۱۵۳، بجنورد ۱۵۸، اهواز ۱۶۱، کرج ۱۶۴ و اصفهان ۱۷۳ در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار دارد. پرسش اینجاست که آیا سازمان حفاظت محیط زیست مسؤولیت اعلام ناسالمی هوا را دارد یا باید تمهیداتی برای سلامت هوایی که تنفس می‌کنیم به کار بگیرد.

از سویی دیگر هواشناسی اعلام کرده است وضعیت آلودگی هوای کشور تا روز پنجشنبه هفته جاری، با توجه به وضعیت پایدار جوی، همچنان ادامه خواهد داشت و جز وزش باد و نظر لطف فلک، چاره دیگری برای گریز از این گلخانه ذرات معلق و دی‌اکسید گوگرد باقی نیست. با همه بحث‌هایی که درباره مازوت‌سوزی نیروگاه‌های تولید برق مطرح شد سوال این است که اگر مازوت مصرف نمی‌شود یا مراکز خاطی پلمب شده‌اند چرا حالا با گذشت یک هفته، روند آلودگی در کلان‌شهرها تا جایی شدت گرفته است که اراک و شازند، علی‌رغم ادعای محیط‌زیست مبنی بر پلمب‌ شدن مخزن مازوت نیروگاه شازند، برای دو روز تعطیل شده‌اند. پیش از این، آلودگی بالای کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی کشور، شکل‌گیری پدیده مه‌دود در تهران و افزایش غلظت دی‌اکسید گوگرد در شهرهای صنعتی، برخلاف اجرای طرح محدودیت رفت‌وآمد خودروها پس از ساعت ۹ شب در کشور و اجرای طرح ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی در پایتخت محل اعتراض بسیاری از شهروندان و کاربران شبکه‌های مجازی شده بود تا جایی که هفته گذشته کاربران فضای مجازی با هشتگ آلودگی هوا صراحتاً از وضعیت موجود انتقاد کرده و خواستار پاسخگویی نهاد مسؤول نسبت به آن بودند.

طی هفته گذشته مصرف یا عدم مصرف مازوت در نیروگاه‌های حرارتی کشور منجر به انتشار صحبت‌های ضد و نقیضی از سوی مسئولانی شد که هر کدام به شیوه‌ای نسبت به اجرای قانون هوای پاک مسؤولیت دارند و باید در برابر عدم اجرای این قانون نیز پاسخگو باشند، اما نهایت این ابراز نظرها، منتهی به هزارتویی گمراه‌کننده شد که نهایت امر نیز صراحتاً مشخص نشد که در کدام نیروگاه‌ها، به چه دلیل و با چه مجوزی مازوت مصرف می‌شود. بر اساس آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، روز یکشنبه، ۲۱ دی ماه، وضعیت کیفیت هوا در ۲۲ ایستگاه در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌های سنی قرار دارد و بنا بر پیش‌بینی سازمان هواشناسی، آلودگی تهران تا انتهای روز پنجشنبه، ۲۵ دی ماه همچنان در کمین ریه‌های شهروندان تهران باقی خواهد ماند. طبق اطلاعات مندرج در وب‌سایت شرکت کنترل کیفیت هوا، تهران طی ۲۴ ساعت از شاخص ۱۵۳ به ۱۷۱ رسیده است و در همین روز، دارآباد تهران با ثبت شاخص ۲۰۴ واحدی آلودگی، رنگ بنفش «بسیار ناسالم» را نیز به خود دیده است.

به گزارش این شرکت، از همان هفته‌ای که مصرف مازوت، انباشت مازوت، صادرات مازوت و نظر دادستانی کل کشور مبنی بر مازوت نقل محافل بود، تا حالا که یک پرسش ساده «دلیل آلودگی هوا و استمرار این وضعیت، علی‌رغم شیوع ویروس کرونا در کشور و کاهش قابل‌توجه تردد خودروهای دیزلی و شخصی چیست» عموماً به پاسخ‌های مغلطه‌آمیز، متناقض و متعارض با وضعیت واقع می‌رسد، وضعیت شاخص آلودگی در تهران به جز سه‌شنبه، ۱۶ دی ماه، با شیب نسبتاً ثابتی در محدوده ۱۵۱ تا ۱۵۳ باقی مانده است.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حکم برای آقای معاون» به بررسی رسیدگی به اتهامات پوری‌حسینی، رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی پرداخت و نوشت: رسیدگی به پرونده میرعلی‌اشرف‌عبدالله پوری‌حسینی، رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در آذربایجان شرقی، رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی و معاون سابق وزیر اقتصاد پس از آنکه از دادگاه ویژه جرائم اقتصادی خارج و به دادگاه کیفری ارجاع شد، به اتمام رسید. اکنون وی در انتظار صدور حکم است. پوری‌حسینی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ رئیس سازمان خصوصی‌سازی بود و به دلیل اتهاماتی که به عملکرد او در این دوره منتسب بود، در ۱۸ مردادماه ۱۳۹۸ بازداشت شد.

او به دلیل قرار وثیقه بالای ۷۰۰ میلیارد تومانی که داشت، نتوانست تا ابتدای اسفند ۱۳۹۸ از بازداشت خارج شود اما بعد از شیوع کرونا او نیز مانند بسیاری دیگر از افراد در بند آزاد شد. دادگاه‌های رسیدگی به اتهامات پوری‌حسینی از آذرماه امسال آغاز شد و اگرچه به‌صورت علنی برگزار می‌شد اما اجازه انتشار محتوای دادگاه وجود نداشت. مهم‌ترین خبری که پیش از رسیدگی به پرونده پوری‌حسینی از سوی غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه اعلام شد، ارجاع پرونده او از دادگاه ویژه جرایم اقتصادی به دادگاه کیفری بود. همین جابه‌جایی پرونده، به‌ منزله تخفیف قابل‌ توجه حکم بود. بنابراین او با آسودگی خیال بیشتری برای دفاع از خود در دادگاه حاضر می‌شد.

روز گذشته خبرگزاری میزان با انتشار متنی خلاصه از دفاعیات پوری‌حسینی در آخرین جلسه دادگاهش به پاره‌ای از موارد اشاره کرد. در واقع دفاعیات پوری‌حسینی نشان می‌دهد که دو اتهام مهم وارده به وی مربوط به واگذاری ماشین‌سازی تبریز و شرکت ایریتک است.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زمستان داغ آمریکا خبری از انتقال آرام قدرت نیست!» نوشت: تابستان سال ۹۷ بود که آمریکا با پول رژیم سعودی و بسیج گسترده شبکه‌های اجتماعی، جنگ تبلیغاتی و عملیات روانی گسترده‌ای را علیه کشورمان شروع و نام این پروژه را نیز «تابستان داغ» گذاشت. رهبر معظم انقلاب با شکست سنگین این پروژه پر هزینه دشمن، طی اظهاراتی گفتند: «هدف آنها این بود که به وسیله تحریم و اقدامات ضدامنیتی، در کشور دودستگی، اختلاف و جنگ گروه‌ها به‌وجود آورند و عده‌ای را به خیابان‌ها بکشانند و نام آن را هم تابستان داغ گذاشته بودند اما به کوری چشم دشمنان، تابستان امسال یکی از بهترین تابستان‌ها بود». رهبر انقلاب در جای دیگری نیز گفتند: «ببینید چقدر دستگاه محاسباتی دشمن دچار اشتباه است که رئیس‌جمهورشان می‌گوید هر جمعه در تهران علیه نظام راهپیمایی است.

حالا بیش از ۲ سال از شکست پروژه «تابستان داغ» گذشته و در آمریکا شاهد بروز یک «زمستان داغ» هستیم! هر لحظه احتمال می‌رود که این کشور دچار آشوب و شورشی مثل آشوب‌های روز چهارشنبه ۶ ژانویه (۱۷ دیماه) شود. ۹ روز تا انتقال قدرت و مراسم تحلیف ریاست جمهوری بایدن بیشتر زمان باقی نمانده است.

چهارشنبه هفته قبل جلسه تأیید رسمی پیروزی بایدن در کنگره رنگ خون گرفت و طرفداران ترامپ در یک «شبه کودتا» ساختمان کنگره را اشغال کردند. اتفاقی که بازتاب بسیار منفی در داخل و خارج آمریکا داشت و بسیاری آن را نشانه «افول، سقوط و آغاز عصر پسا آمریکا» نامیدند. ترامپ بعد از این اتفاقات در صفحه تلویزیون ظاهر شد و ضمن پذیرش شکست گفت که متعهد به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت است. اما دیروز روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد رئیس‌جمهور آمریکا از سخنان روز پنجشنبه خود درباره انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به بایدن پشیمان شده است!

شبکه خبری «الجزیره» به نقل از این روزنامه آمریکایی نوشته است رئیس‌جمهور آمریکا پشت درهای بسته به صراحت اعلام کرده استعفا نخواهد داد. بر اساس نوشته این روزنامه، ترامپ همچنین پشیمانی خود از سخنان روز پنجشنبه و تعهدش درباره انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به «جو بایدن» را ابراز داشته است. روز شنبه نیز سه نفر از مشاوران کاخ سفید به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفتند دونالد ترامپ هیچ قصدی برای کناره‌گیری از قدرت ندارد. یکی از مشاوران وی نیز احتمال کناره‌گیری ترامپ از قدرت در اندک روزهای باقیمانده از دوران ریاست جمهوری وی را «هیچ» ارزیابی کرد. به گفته کارشناسان عدم تعهد ترامپ به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در روز تحلیف (چهارشنبه یک بهمن) می‌تواند به فاجعه‌ای به مراتب بدتر از روز تسخیر کنگره منجر شود.

همزمان با این هشدارها، فرایند استیضاح و برکناری رئیس‌جمهور آمریکا نیز از سوی دموکرات‌ها پی‌گیری می‌شود. شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» در همین رابطه به نقل از «یک منبع نزدیک به نفر دوم دولت» آمریکا اعلام کرده: «مایک پنس معاون رئیس‌جمهور تلاش برای توسل به متمم ۲۵ قانون اساسی را رد نکرده است و می‌خواهد این گزینه را برای مقابله با وضعیتی که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ بی‌ثبات‌تر بشود، حفظ کند».

منبع فوق البته به این رسانه آمریکایی خبر داد، بین اعضای تیم «مایک پنس» این نگرانی وجود دارد که توسل به متمم ۲۵ قانون اساسی یا حتی آغاز فرایند استیضاح ریسک‌هایی داشته باشد چرا که این احتمال وجود دارد ترامپ با انجام یک اقدام عجولانه کشور را در معرض خطر قرار دهد.

طبق متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا در صورت عدم کفایت، ناتوانی یا مرگ رئیس‌جمهور، اکثریت کابینه می‌توانند به انتصاب معاون وی به عنوان رئیس‌جمهور رأی دهند. سی‌ان‌ان در گزارش بامداد یکشنبه خود خبر داد، ترامپ و پنس بعد از حمله هواداران رئیس‌جمهور به کنگره و برگزاری مراسم تأیید پیروزی بایدن در کنگره آمریکا با یکدیگر صحبت نکرده‌اند. طبق گزارش این شبکه‌، «ترامپ همچنین هنوز در رد تهدید به مرگ پنس در شبکه‌های اجتماعی هیچ اظهارنظر علنی نکرده است» بنا بر این گزارش، دستیاران مایک پنس از این موضوع که به دنبال متواری شدن پنس و خانواده او از حمله مهاجمان به کنگره، ترامپ هیچ سراغی از پنس نگرفته است، عصبانی هستند.

به رغم این گزارش تازه سی‌ان‌ان، منابع نزدیک به معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته و یک روز بعد از حمله هواداران ترامپ به کنگره گفته بودند که «بسیار بعید است» پنس به متمم ۲۵ قانون اساسی برای برکناری ترامپ متوسل شود چرا که به نظر می‌رسد چنین تلاشی در نهایت، «ناموفق» خواهد بود. بر اساس گزارش سی. ان. ان، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا با سازمان‌ها مربوط به خود درباره به‌کارگیری متمم ۲۵ قانون اساسی برای برکنار کردن ترامپ از ریاست جمهوری بحث کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که این پروسه طولانی‌تر از زمان باقی مانده از ریاست جمهوری ترامپ تا قبل از تحلیف جو بایدن می‌شود و نباید از آن انتظار اجرای فوری را داشت.

کد خبر 467768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.