چرخش دوباره سنگ‌های آسیاب آبی زواره + فیلم

بیش از نیم قرن پیش سنگ‌های آسیاب تاریخی آبی ششم زواره معروف به آسیاب "خان" از چرخش بازایستاد؛ اما چندی است بازسازی شده و دوباره به چرخش در آمده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی پیش سنگ‌های آسیاب خان بازسازی شد و با ورود آب به تنوره آسیاب و به حرکت درآمدن سنگ‌های آن کار آسیاب گندم آغاز شد. آب پس از چرخاندن سنگ‌های آسیاب وارد قنات شده و پس از طی مسافت دو کیلومتری به جوی اصلی قنات تاریخی زواره باز می‌گردد.

در گذشته نه چندان دور شش آسیاب آبی در شهر زواره فعال بود و با استفاده از آب قنات‌های پنج هزار ساله این شهر گندم و جو مردم را که حاصل دست رنج خودشان برای امرار معاش بود به آرد تبدیل می‌کرد. اکنون پنج آسیاب آن تقریباً مخروبه شده یا از بین رفته‌اند اما یکی از این آسیاب‌های شش گانه، معروف به آسیاب «خان» بازسازی شده و به مجموعه گردشگری تبدیل شده است.

کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند قدمت ساختمان اصلی آسیاب آبی ششم زواره که در عمق ۱۰ متری زمین بنا شده است به بیش از هزار سال می‌رسد. این کارشناسان قدمت قسمت‌های بعدی این آسیاب آبی را قبل از دوران صفویه می‌دانند. در روند بازسازی بزرگترین آسیاب آبی ایران قسمت‌هایی از سقف این بنا که مربوط به هزار سال پیش است حفظ شده است.

قنات خروجی این آسیاب آبی ۷۰۰ متر مربعی با کمک کارشناسانی از شهر دزفول تخلیه شد و آب در تنوره آسیاب جریان یافت و سنگ‌های آن پس از ۶۰ سال به حرکت درآمد و در هفته جاری کار خودش را با آسیاب گندم آغاز کرد.

گفتنی است در مرحله اول اجرای طرح بازسازی آسیاب آبی ششم "خان" زواره، سفره خانه سنتی آن راه اندازی شد و در ادامه آن، زمینه احداث اقامتگاهی به مساحت دو هزار مترمربع، ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی منطقه و غذاهای محلی و سنتی و برپایی جشنواره شترسواری و کویرنوردی فراهم شده و بستر مناسب برای اشتغال نزدیک به یکصد نفر ایجاد می‌شود.

کد خبر 467751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.