استقلال - پرسپولیس/ خداحافظی با دربی‌های هزار و سیصد!

سوت آغاز شهرآورد نود و چهارم در حالی بعد از ظهر امروز (دوشنبه) به صدا درخواهد آمد که دو تیم با شرایطی متفاوت پا به این نبرد سنتی خواهند گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استقلال و پرسپولیس در نود و چهارمین شهرآورد پایتخت، عصر امروز دوشنبه - ۲۲ دی ماه - از ساعت ۱۶ و ۳۵ دقیقه رو در روی یکدیگر قرار می‌گیرند. در یک سو آبی‌ها که پس از تلاطم‌های ابتدای فصل حالا با هدایت فکری به ساحل آرامش رسیده و در حوالی صدر جدول تکیه زده‌اند، دنبال ادامه مسیر موفقیت آمیزشان هستند. سمت دیگر شاگردان گل محمدی پس از شکست در فینال آسیا برابر اولسان با روی ناخوش سکه فوتبال روبرو شدند. آن‌ها در سه دیدار پیاپی با نساجی، ذوب‌آهن و سپاهان نتیجه‌ای بهتر از تساوی به دست نیاوردند تا با حدود سه امتیاز کمتر از سایرین، در رده یازدهم جدول قرار بگیرند. با این حال حساسیت‌های دربی هیچ گاه محدود به رقابت جدولی دو تیم نبوده و کری‌خوانی‌هایش مربوط به امروز و دیروز نیست.

زنگ خطر غرور در اردوگاه آبی

محمود فکری و کادر فنی با سابقه‌اش که هر کدام سال‌ها سابقه حضور در شهرآوردها را دارند، پس از شروعی نوسانی در هفته‌های آغازین که حتی به نظر می‌رسید آن‌ها را تا آستانه اخراج پیش برده، در چند دیدار اخیر با هماهنگی بیشتر بازیکنان حالا آنان روی ریل موفقیت قرار گرفته‌اند. استقلال با ۱۸ امتیاز از ۹ دیدار خود، با وجود تعداد بازی کمتر بالاتر از سپاهان و تراکتور ایستاده و چسبیده به نفت آبادان، دنبال برد در دربی برای باز پس‌گیری جایگاه صدر است.

آبی‌پوشان پایتخت که چند فصل سخت را پشت سر گذاشته‌اند، حالا با آمدن فکری و حاکم شدن نظم و دیسیپلین خاص او تا حدی سر و سامان گرفته و از طرفی، با تیمی که شاکله آن برخلاف سال‌های اخیر بهم نخورده چشم به کسب دوباره افتخارات دوخته‌اند. آن‌ها در فصل‌های اخیر نظاره‌گر قهرمانی‌های رقیب بودند و امروز در شرایطی به مصاف سرخ‌ها خواهند رفت، که با ۲ بازی بیشتر، ۷ امتیاز با آن‌ها فاصله دارند و این یعنی اوضاع‌شان به مراتب بهتر از پرسپولیس است. این البته هیچ وجه تمایزی برای دربی نیست و احتمالاً همه دربی بازهای کادر فنی استقلال به خوبی مطلع‌اند که حس از پیش برنده بودن در شهرآورد، نتیجه‌ای جز غافلگیری ندارد.

فکری سالی یبار گل میزنه، اون هم به پرسپولیس میزنه! 

یکی از نکات قابل توجه در خصوص سرمربی استقلال، تجربه بالا او در دربی‌ها است. محمود فکری با حضور در ۱۸ شهرآورد تهران، سومین بازیکن با سابقه در تاریخ این مسابقه است و دو گل ارزشمند در دربی ۵۵ و ۵۸ به ثمر رسانده تا از این حیث او را حسابی نزد هواداران استقلال محبوب سازد. فکری در ۱۰ دربی بازوبند کاپیتانی آبی‌ها را بر بازو بست که تنها علی جباری بیش از این عهده دار این مسئولیت بزرگ بوده است. گل فکری در دربی پنجاه و هشتم یکی از دیدنی‌ترین گل‌های این رقابت جذاب است که از فاصله‌ای چند ده متری با شوتی سرکش روانه دروازه پرسپولیس شد تا عادل فردوسی پور این جمله معروف را به کار ببرد: "فکری سالی یبار گل میزنه، اون هم به پرسپولیس میزنه! "

مظاهری_لک؛ دوئل بهترین‌های لیگ بیستم

یکی از فاکتورهای مؤثری که می‌تواند به برتری تیمی در نبرد حساس امروز منجر شود، عملکرد بهتر دروازه‌بان آن تیم است. رشید مظاهری و حامد لک هر دو درخشش خیره کننده‌ای تا اینجای فصل داشته‌اند. آن‌ها در شرایطی سنگربان تیم‌شان در دربی ۹۴ خواهند بود که هر دو تنها ۲ گل خورده و ۵ کلین شیت را به ثبت رسانده‌اند تا با آماری برابر و رقابتی نزدیک آماده شهرآورد شوند. تقابل این دو گلر آماده این روزهای لیگ می‌تواند جذاب‌ترین سکانس‌های دربی را رقم بزند.

نادری و بازی ویژه

هر چند دربی برای همه بازیکنان مفهوم خاصی دارد، اما این شهرآورد یکی از خاص‌ترین بازی‌های زندگی محمد نادری خواهد بود. دفاع چپ پرسپولیس که با آمدن آقایی ساز جدایی‌اش را کوک کرد و در انتقالی ناباورانه، راهی رقیب همشهری یعنی استقلال شد. نادری که به تازگی از کمند مصدومیت رهایی یافته، انگیزه‌های بالایی برای مصاف امروز دارد و در تلاش است تا توانمندی‌هایش را به رخ گل‌محمدی و کادرش بکشاند.

پرسپولیس و ستاره‌هایی که دیگر نیستند

کوچ ستارگان پرسپولیس که با پایان لیگ نوزدهم شروع شد، با جایگزین شدن نفرات جدید در لیگ قهرمانان به چشم نیامد و حتی با صعود به فینال آسیا، به نظر می‌رسید جنس پرسپولیسی‌ها برای قهرمانی پنجم، جور باشد. با این وجود محرومیت آل‌کثیر و رفتن ناگهانی رسن معادلات را برای شاگردان گل‌محمدی تغییر داد و عبدی و رمضانی، با عملکرد ضعیف در نوک پیکان حمله پرسپولیس و ۵۰۰ دقیقه گل نزدن، چالش بزرگی را برای کادر سرخ‌ها به وجود آوردند.

مشکل فورواردهای پرسپولیس آن قدر حس می‌شد که یحیی تصمیم عجیبی گرفت و برای دیدار با سپاهان، عبدی و رمضانی را روی نیمکت نشاند و بدون مهاجم وارد زمین شد. ترفندی که اگر چه نتوانست چاره مناسبی برای گل نزدن پرسپولیس باشد اما نتیجه جنگ‌های میانه میدان را به سود پرسپولیسی‌ها تغییر داد تا خط آتش سپاهان به خوبی تغذیه نشوند و تا شاگردان نویدکیا برای اولین بار در این فصل طعم گلزنی در یک مسابقه را تجربه نکنند.

یحیی در لبه پرتگاه!

این احتمال وجود دارد تا یحیی ریسک نکند و دوباره با سبک و سیاق سپاهان بازیکنانش را به میدان بفرستد. صحبت‌هایی در خصوص گل محمدی به گوش می‌رسد. به نظر می‌رسد او که در چند هفته اخیر نتوانسته نتایج خوبی را بگیرد، اگر نتواند خیلی زود راه‌حلی برای مشکلات تیمش بیابد، ممکن است هیئت مدیره باشگاه را به این فکر بیاندازد تا به سراغ جانشینی جدید بروند.

هر چند این شایعات از سوی کادر فنی و باشگاه به شدت تکذیب شده‌اند، اما گل محمدی به خوبی می‌داند تاوان باخت در دربی به این سادگی‌ها نیست. همین موضوع احتمالاً او را مجاب خواهد کرد تا کمی محتاطانه تر پا به دربی ۹۴ بگذارد ولی نیم‌نگاهی هم به برد خواهد داشت چرا که چنین پیروزی ارزشمندی، می‌تواند خود و تیمش را از شرایط فعلی نجات دهد.

انگیزه‌های بالا پرسپولیسی‌ها

شرایط چند وقت اخیر نشان می‌دهد سرخ‌ها طبیعتاً باید برای پیروزی در دربی پیش رو تشنه‌تر باشند چرا که آن‌ها در شهرآورد قبلی حذف تلخی مقابل استقلال در نیمه‌نهایی جام حذفی تجربه کردند. از طرفی شکست پرسپولیس به اولسان در فینال لیگ قهرمانان حجم کری‌خوانی میان هواداران دو تیم را بالا برد تا دیدار امروز را به مصافی کاملاً حیثیتی مبدل کند.

کد خبر 467746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.