اطلاعات آلودگی هوا پولی است/ تذکر ۹ عضو شورا برای اجرا نشدن مصوبه ساماندهی مشاغل سیار

اعضای شورای شهر تهران نسبت به اجرا نشدن مصوبه ساماندهی مشاغل و در دسترس نبودن اطلاعات آلاینده‌های شهر تهران به شهردار تذکر دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران ۹ عضو شورای شهر تهران نسبت به اجرا نشدن مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون به شهرداری تذکر دادند.

در این تذکر که توسط محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران قرائت شد اشاره شده که شورای شهر تهران با رویکرد حمایت از اقشار غیر برخوردار جامعه شهری و دست فروشان، طرح ساماندهی مشاغل سیار بی کانون را تصویب و ابلاغ کرد که پس از سپری شدن دو سال از این مصوبه بسیار جامع و کارشناسی تاکنون نسبت به عملیاتی شدن آن اقدامی نکرده‌اند.

وی ادامه داد: شهرداری در اقدامی دیگر نسبت به ارائه لایحه طرح بهره برداری از پیاده راههای شهر تهران با رویکرد عدم توجه به حقوق عمومی و حقوق همگانی و نیز عدم توجه به حقوق اقشار غیر برخوردار جامعه شهری، مشاغل سیار و بی کانون و دست فروشان و نیز عدم التفات به مبانی نظری مد پیاده و کیفیت بخشی به پیاده روها آن‌هم بدون پیوست‌های مطالعاتی و طرح جامع و نیز در نظر نگرفتن تمامی سایر ابعاد فرهنگی، اجتماعی، ترافیکی زیست محیطی و شهر سازی و معماری شورا اقدام شده است.

این تذکر به امضای، محسن هاشمی رفسنجانی، محمد جواد حق شناس، احمد مسجد جامعی، محمد سالاری، محمد علیخانی، شهربانو امانی، زهرا نژاد بهرام، بشیر حجت نظری وافشین حبیب زاده رسیده است.

در جلسه امروز ناهید خداکرمی، نسبت به استفاده از باغ هنر تپه‌های عباس آباد بدون مطالعه و انتقال بازار صنایع دستی پروانه تذکر داد.

به گفته او تنوع هنرها و صنایع دستی ایجاب می‌کند که یک مکان وسیع در اختیار شهرداری به این امر اختصاص داده شود تا ضمن بهره‌برداری از فضاهای بلااستفاده نظیر شهر آفتاب، شرایط برای تمام علاقمندان به صنایع دستی و غرفه‌داران رشته‌های مختلف بدون محدودیت فضا یا پارکینگ فراهم باشد. به شهرداری در مورد انتقال بدون مطالعه جمعه بازار پروانه به باغ هنر تذکر داده می‌شود تا هرچه سریع‌تر، نسبت به ایجاد جمعه بازار صنایع دستی در شهر آفتاب یا مکان دیگری اقدام و باغ هنر تپه‌های عباس‌آباد، تنها به عرضه هنرهای ظریف دستی هنرمندان آماتور و دانشجویان هنر اختصاص یابد تا مفهوم هنر تجلی یابد. بازار صنایع دستی به فروش صنایع دستی در سطح وسیع و در قالب رویداد تهران ۱۴۰۰، طراحی و اجرایی شود.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران نیز به توافق برای دریافت وام بدون مجوز، به سازمان سرمایه گذاری تذکر داد.

در جلسه امروز شورای شهر تهران سید آرش حسینی میلانی با اشاره به اینکه اطلاعات دقیق انتشار آلودگی و منابع اصلی آلایندگی یعنی دودکش صنایع و نیروگاه‌ها در دسترس اعضای شورای شهر نیست گفت: اطلاعات به شکل سیستماتیک توسط سازمان حفاظت از محیط‌زیست ثبت و نگهداری می‌شود و چنانچه به این اطلاعات دسترسی وجود داشته باشد، شوراها می‌توانند به طرح دعواهای محیط‌زیستی در قوه قضائیه اقدام کنند.

حسینی میلانی با تاکید بر اینکه اطلاعات مربوط به انتشار آلودگی و منابع آلاینده فقط مربوط به دودکش‌ها نیستند، خاطرنشان کرد: اطلاعات هواشناسی و اطلاعات خودروها (VIN) نیز برای مبارزه با آلودگی هوا مورد نیاز مدیریت شهری است اما برخی دستگاه‌ها در ازای ارائه اطلاعات، از شهرداری طلب هزینه کرده‌اند. این در حالی است که شرکت کنترل کیفیت هوا حدود ۱۰ سال است که اطلاعات بسیار دقیق و جزئی از نتایج پایش کنترل وضعیت هوای تهران در ۲۱ ایستگاه را به صورت شفاف و بدون آنکه پولی بخواهد، به صورت آنلاین ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه شهرداری هفت فیلد اطلاعات خودروها را می‌خواهد تا بتواند متخلفان و متجاوزان سلامت مردم را در سطح ترافیکی شناسایی کند اما ناجا این اطلاعات را نمی‌دهد، ابراز داشت: شهرداری اطلاعات شخصی مالکان خودروها را نمی‌خواهد بلکه ۷ فیلد اطلاعات خودرویی را می‌خواهد ولی با وجود چندین نوبت تذکر شورا و کمیسیون حمل و نقل، ناجا این اطلاعات را در اختیار شهرداری قرار نمی‌دهد و اخیراً هم سازمان هواشناسی برای اطلاعات هواشناسی، درخواست هزینه کرده است.

این عضو شورای شهر تهران افزود: این مسئله باید از سوی دستگاه‌های نظارتی مورد توجه قرار گیرد که چرا برای ارائه اطلاعات مربوط به آلودگی هوا طلب هزینه می‌شود؛ آن هم از سوی دستگاه‌هایی که در چارچوب قانون هوای پاک وظایفی را برعهده دارند.

کد خبر 467692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.