بورس ۲۱ دی؛ آرامش بعد از طوفان

یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی روند طی شده در بورس امروز یکشنبه - ۲۱ دی ماه - گفت: فولادی‌ها که در روزهای گذشته با حاشیه‌های زیادی رو به رو بودند انتهای بازار امروز را با صفوف خرید به پایان رساندند.

محمد هرورانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بیشترین ورود پول حقیقی به صنایع عرضه آب و برق، گاز بخار و آب گرم، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، سیمان، آهک و گچ، خودرو و ساخت قطعات بوده و بیشترین خرید حقیقی در سهام شستا، حق تقدم تاصیکو، وهور، بمپنا و قاسم بوده، از طرفی بیشترین ورود پول حقیقی در سهام شرکت‌های سمگا، وتجارت، ذوب، وملل و فوکا اتفاق افتاده است.

وی افزود: بازار امروز، با توجه به اخبار مخابره شده روز گذشته از آقای جهانگیری و اخبار امروز ریاست جمهوری درباره پرهیز از مداخلات غیر کارشناسی در بورس و مخالفت با صحبت‌های روز گذشته درباره صنعت فولاد کشور، روند مثبتی را طی کرد و سهام کوچک و بزرگ بازار، برگشت‌هایی را تجربه کرده و تا صفوف خرید در لحظات ابتدایی بازار پیش‌روی کردند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه بخشی از تقاضای ابتدایی بازار مربوط به نوسان گیران بود، پیش بینی می‌شد در اواسط بازار این فشار عرضه موجب عرضه صفوف خرید شده و حتی سهام مختلف تا آستانه منفی شدن قرار بگیرد.

هرورانی افزود: اما مجدداً با افزایش تقاضا برخی از این سهم‌ها به صفوف خرید بازگشت و از نکات قابل توجه بازار امروز می‌توان به صف خرید شدن گروه فرآورده‌های نفتی و سایر سهام بنیادی و بزرگ بازار اشاره کرد. فولادی‌ها که در روزهای گذشته با حاشیه‌های زیادی رو به رو بودند انتهای بازار امروز را با صفوف خرید به پایان رساندند.

وی ادامه داد: این روزها شاهد زمزمه‌های حمایت دولت و نهادهای تصمیم‌گیرنده از بازار هستیم و با توجه به اعتراضات سهامداران خبرهایی از حمایت‌های صندوق توسعه ملی و دیگر نهادها منتشر شده که امیدواریم این اخبار مسکن آرام‌بخش برای بازار نبوده و موجب تصمیم‌گیری‌های اشتباه از طرف سهامداران خرد در رابطه با سرمایه‌هایشان نشود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: از دیگر اخبار مهم امروز طرح سوال از وزیر صمت در مجلس بود، که بر این اساس، علیرضا رزم حسینی به دلیل افزایش قیمت میلگرد و دیگر مصالح ساختمانی مورد سوال نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.

هرورانی افزود: در شرایطی که بی ثباتی و بلاتکلیفی در آهن آلات به مصالح ساختمانی به اوج رسیده و احتکار و عرضه قطره چکانی میلگرد در بورس کالا توسط کارخانه‌های تولید کننده باعث افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت این کالا در طی سال‌های جاری شده، دلایل التهابات، بی ثباتی بازار آهن آلات و سایر مصالح ساختمانی، افزایش قیمت و فروش بدون شفافیت شرکت‌های فولادساز و دیگر لوازم ساختمانی و گران کردن‌های سناریویی توسط برخی سودجویان در بازار خرید، فروش و اجاره مسکن از جمله مواردی است که وزیر صمت احتمالاً باید آن را بیان کند.

ابهامات بزرگ در ذهن سهامداران برای تصمیم‌گیری در آینده

وی ادامه داد: همانطور که در گزارشات قبلی اشاره شد، این روزها فعالان بازار سرمایه با ابهامات بزرگی از جمله نرخ دلار و کامودیتی‌ها، اوضاع اقتصاد جهانی و وضعیت سیاسی و اقتصادی داخلی رو به رو هستند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در روزهای گذشته شاهد اصلاح جزئی در نرخ کامودیتی‌ها بودیم که از اصلی‌ترین آنها می‌توان به اصلاح قیمت طلای جهانی در پی افزایش نرخ اوراق خزانه‌داری آمریکا که موجب افزایش هزینه فرصت نگهداری طلا و به نوعی کاهنده نرخ طلای جهانی است، اشاره کرد.

هرورانی افزود: یکی از بزرگترین خبرهای روزهای اخیر، محرک‌های مالی آمریکا بوده است، برخی معتقدند با توجه به کاهش آمار اشتغال آمریکا، سیاستمداران این کشور به دنبال بسته تزریق محرک اقتصادی قوی به جامعه بوده که موجب افزایش تورم و نرخ بهره شده و برای اقتصاد دنیا و به دنبال آن نرخ‌های جهانی محصولات عامل منفی خواهد بود.

وی ادامه داد: اما در مقابل برخی نیز معتقدند، محرک‌های مالی به معنای پول بیشتر در دست مردم بوده که به بازارهای مالی تزریق شده و به نفع کامودیتی‌ها، این افراد برای توجیه ریزش‌های اخیر قیمت کامودیتی‌ها، به خبری که از طرف یکی از سناتورهای دموکرات مخابره شده که اعلام کرده از بسته‌های حمایتی چک‌های دو هزار دلار حمایت نخواهند کرد، استناد می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نکته قابل توجه که سهامداران باید در نظر داشته باشند این است که امروز ارزش بورس به میزان ۵,۱۰۰ هزار میلیارد تومان و قیمت دلار به طور میانگین ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که ارزش دلاری بورس برابر با ۲۰۸ میلیارد دلار است، بنابراین بورس از نظر دلاری در روزهای اخیر افت و یا رشد خاصی را تجربه نکرده است.

هرورانی افزود: باید توجه داشت در این بین سهام کوچک و متوسط بازار در قیمت‌های بالاتری نسبت به مهر و آبان قرار گرفته‌اند و بر اساس شاخص دلار سودآوری بهتری داشته‌اند.

وی ادامه داد: همچنان با توجه به ابهاماتی که در نرخ دلار و کامودیتی‌ها و مهم‌تر از آن، افزایش فشار عرضه ناشی از آزادسازی بخش سوم سهام عدالت که در روزهای آتی اتفاق می‌افتد، می‌توان نتیجه گرفت، تاکید پول‌های هوشمند بازار بر سهام غیر شاخص‌ساز باشد که به معنای ناتوانی این شرکت‌ها برای نوسانات چند ده درصدی نیست.

کارشناس بازار سرمایه گفت: برگشت بازار بیش از هر چیزی نیازمند ورود پول پرحجم و افزایش حجم معاملات و ورود پول حقیقی به بازار و ثبات شرایط داخلی است که می‌تواند تعیین کننده راه شاخص در روزهای آینده باشد.

هرورانی افزود: سهامداران باید به اخبار مؤثر بر نرخ دلار و شرکت‌های شاخص‌ساز و بنیادی توجه داشته باشند، زیرا سایر عوامل بنیادی همچون نسبت قیمت به درآمد نیز در شاخص مؤثر است.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های تصمیم‌گیری برای خرید و فروش سهام نسبت‌های تحلیلی قیمت به درآمد است که اکنون به میانگین خود نزدیک شده و موجب اصلاح قیمت در بازار شده است. بنابراین سهامداران باید به مفروضات تحلیلی و حد سودها و ضررها پایبند بوده و صرفاً با تحلیل و دلیل به خرید و فروش سهام اقدام کنند.


 

کد خبر 467691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.