آخرین جزئیات خرید واکسن از «کواکس»/تشخیص کرونای انگلیسی با کیت‌های ایرانی

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه کیت‌های داخلی قابلیت تشخیص کرونای انگلیسی را دارند، اظهار کرد: کیت‌های موجود در کشور می‌تواند کرونای موجود در کشور را تشخیص دهد.

به گزارش ایمنا، مصطفی قانعی در گفت‌وگو با برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران درباره اظهارات دکتر کرمانپور مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور مبنی بر اینکه کیت تشخیصی کرونای انگلیسی فقط در تهران وجود دارد، اظهار کرد: در مجموع دو نوع کیت تشخیصی پی سی آر و سریع برای تأئید یا عدم تأئید ابتلاء به کرونا وجود دارد.

وی در توضیح کیت تشخیصی پی سی آر افزود: این کیت سه بخش هسته مرکزی، پوسته و زبانه‌ها یا اندامک‌های S، N و E ویروس را تحت آزمایش قرار می‌دهد. در کرونای انگلیسی جهش بر روی زبانه S صورت گرفته است بنابراین شانس اینکه کیت‌های تشخیصی نتوانند عملکرد مناسبی داشت باشند کم است و می‌توانند با دو روش دیگر آن را تشخیص دهند اگر ما کمی حساسیت کیت‌ها را افزایش دهیم قابل استفاده است ولی این حرف به معنای آن نیست که کیت‌های موجود در شهرستان‌ها قابلیت شناسایی کرونا را ندارند بلکه کیت‌های موجود در کشور می‌تواند کرونای موجود در کشور را تشخیص دهد.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا بر تولید مازاد کیت تشخیصی کرونا و مجوز برای صادرات تاکید کرده و گفت: برای تشخیص کرونای انگلیسی کیت خاصی تولید نمی‌شود بلکه قدرت تشخیصی کیت باید در این جهش دچار آسیب نشود که در مجموع این آسیب وجود ندارد ولی می‌توان کیفیت کیت‌ها را بالاتر برد. اگرچه در کیت‌های تشخیصی داخلی هم تفاوت کیفیت وجود دارد برخی قدرت بیشتر و برخی قدرت کمتر دارند به هر ترتیب ما با چالش کیت در داخل کشور مواجه نیستیم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ما از کواکس واکسن کرونا را خریداری کرده‌ایم، اظهار کرد: کواکس برای ۱۰ درصد اولویت جمعیتی به ایران واکسن می‌دهد. این اتحادیه پول واکسن‌ها را دریافت کرده و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت پیگیر واردات آن به کشور است. حدود ۱۶ میلیون دوز واکسن وارد کشور می‌شود و اولویت بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا این واکسن به ترتیب برای کادر درمان، جانبازان شیمیایی، افراد در معرض خطر، افراد مسن و پرخطر و گروه‌های ۳ و ۴ تزریق خواهد شد.

قانعی تاکید کرد: ابتدا باید برای واکسیناسیون اضطراری، واکسن لازم به کشور وارد شود. پس از تزریق گروه‌های اولویت دار که در شرایط اضطرار قرار دارند با ساخت واکسن، واکسیناسیون عمومی انجام خواهد شد.

بنابه گزارش فارس، وی درباره واکسن کرونای کوبایی، اظهار کرد: این واکسن از جنس نوترکیب است و پیش از این نیز کوبا و ایران در ساخت واکسن هپاتیت بی همکاری و انتقال فناوری داشته‌اند. ایران به تمام کشورها اعلام کرد حاضر نیست هیچ واکسنی را بر روی ایرانیان تست کند مگر اینکه واکسن در داخل کشور تولید شده باشد و کوبا پذیرفت تا در داخل ایران در تولید واکسن با ما همکاری کند. کوبا یکی از کشورهای شناخته شده بین‌المللی در تولید واکسن است ضمن اینکه دانش فنی بالایی دارد.

کد خبر 467643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.