معرک‌نژاد اعلام کرد: ساماندهی ۴ مسیر گردشگری در مجموعه تخت فولاد

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی تخت فولاد اصفهان با اشاره به مرمت تکایای تخت فولاد با رویکرد بهره‌برداری فرهنگی، گفت: چهار مسیر گردشگری در مجموعه تخت فولاد در نظر گرفته شده و از سال گذشته ساماندهی، مرمت و نگهداری فضاها انجام شده است.

سید علی معرک نژاد در حاشیه آئین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی و خدماتی مجموعه تخت فولاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در مجموعه تخت فولاد بر اساس طرح جامع راهبردی، پروژه‌های فرهنگی، عمرانی و خدماتی متعددی تعریف شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس طرح راهبردی، سیاست مجموعه فرهنگی تاریخی تخت فولاد، انجام اقدامات عمرانی برای ارائه خدمات و بهره‌برداری در آینده است، افزود: ساماندهی و مراقبت از میراث فرهنگی هنری و معماری اصیل ایرانی_اسلامی در تکایا و فضاهای ارزشمند تاریخی، بازآرایی و زیباسازی تکایای محوطه‌ها و افزایش جذابیت مکان با ایجاد نمادها، المان‌ها و نشانه‌های متناسب، ایجاد امکانات خدماتی رفاهی و ایمنی با استانداردهای قابل قبول و متناسب با نیاز مراجعه‌کنندگان، فعال و مؤثر بودن در فضای فرهنگی کشور و شهر اصفهان با اتکا بر ظرفیت مشاهیر از جمله اهداف کلان مجموعه تخت فولاد است.

وی ادامه داد: مسیر دستیابی به اهداف عملیاتی در پروژه‌های عمرانی مجموعه تخت فولاد شامل برندسازی، پویاسازی، حفظ و مراقبت و احیا و آفرینش است

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی تخت فولاد اصفهان با اشاره به روند مرمت تکایای تخت فولاد با رویکرد بهره‌برداری فرهنگی، تصریح کرد: در این راستا چهار مسیر گردشگری در مجموعه تخت فولاد در نظر گرفته شده و از سال گذشته ساماندهی، مرمت و نگهداری فضاها انجام شده و حتی برنامه‌های فرهنگی در این مسیر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این مسیر تحت عنوان «بهشت» به طول یک هزار و صد متر است که پنج مورد از تکایای تخت فولاد را در بر گرفته و دارای نقطه آغاز و پایان است؛ در یک قسمت از این مسیر فضای منقطعی وجود داشت که باید مسیر مورد نیاز را تکمیل می‌کرد، به همین دلیل ایجاد گذر گردشگری بابا رکن‌الدین جهت اتصال و ایجاد مسیر گردشگری بهشت جز پروژه‌های تخت فولاد قرار گرفت و برای اجرای آن دو میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد.

معرک نژاد اظهار کرد: گذر گردشگری بابا رکن‌الدین سه هزار و ۷۰۰ مترمربع سنگ‌فرش و دو هزار و ۲۰۰ متر مربع پیاده راه به مجموعه بهشت اضافه کرد و امروز بهره‌برداری شد.

وی با اشاره به نورپردازی تکایای مجموعه تخت فولاد، گفت: تکایای دارای ظرفیت و پتانسیل نورپردازی در تخت فولاد، شناسایی شده و هرساله قسمتی از آنها نورپردازی می‌شود.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی تخت فولاد اصفهان ادامه داد: از سال گذشته نورپردازی حدود ۱۲ تکیه تخت فولاد از جمله تکایای بانو امین، خادم الشریعه، خوانساری، مادر شاهزاده، سید العراقین، فاضل سراب، شهشهانی، ملا اسماعیل خواجویی و آرامگاه حاج آقا رحیم ارباب با بودجه‌ای در حدود ۵۰۰ میلیون تومان انجام شد.

وی با بیان اینکه مرمت و ساماندهی تکایا جزء اقدامات مستمر مجموعه تخت فولاد است، گفت: سال گذشته با تمرکز مسیر گردشگری بهشت هفت مورد تکایای تخت فولاد از جمله بابا رکن‌الدین، کازرونی، سید العراقین، خاتون آبادی، میرفندرسکی و آرامگاه عطاالله دهش بنیانگذار صنعت برق اصفهان و آرامگاه مرشد عباس زریری از سخن‌وران و شاهنامه خوانان بزرگ ایران در دستور کار قرار گرفت و با صرف اعتباری افزون بر دو میلیارد تومان اجرایی شد.

معرک نژاد تصریح کرد: ایجاد موزه‌های روباز و سرپوشیده در مسیر گردشگری تخت فولاد و در مکان تکایای ساماندهی شده در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی ساماندهی و تجهیز زمین ورزشی روباز با تأمین اعتباری حدود چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هستیم.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی تخت فولاد اصفهان با اشاره به احداث گذر مشاهیر با اعتباری افزون بر ۳۰۰ میلیون تومان، گفت: گذر مشاهیر نخستین موزه روباز تخت فولاد است که عملیات اجرایی آن در مسیر گردشگری بهشت آغاز می‌شود و امیدواریم به زودی بتوانیم این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

کد خبر 467593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.